سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری یک هزار و ۸۵۱ دانش آموز دیرآموز در مدارس عادی دوره ابتدایی این استان مشغول تحصیل هستند.

خلیل رنجبر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۹۹۷ نفر در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۸۵۴ نفر نیز در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده شدند.

وی با بیان اینکه این تعداد دانش‌آموز در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی و در مدارس عادی تحصیل کرده و از ما خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی دریافت می‌کنند، افزود: دانش‌آموزان دیرآموز در مقایسه با همسالان خود در مهارت‌های شناختی، روانی و حرکتی ضعیف‌تر عمل می‌کنند از این رو برنامه‌ها و تمهیدات خاصی را جهت سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا کرد.

رییس آموزش و پرورش کردستان با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دانش‌آموزان دیرآموز پایه اول درآموزش وپرورش استثنایی با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اضافه کرد: شناسایی نیازها و ویژگی‌های دانش‌آموزان دیرآموز، اجرای آموزش فردی شده و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته آموزشی تشریح وتببین شده است.

وی یادآور شد: فراگیر سازی و جایدهی این دانش‌آموزان در مدارس عادی راهی برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه آنان است، به شرط آنکه معلمان در ارتباط با این کودکان آنها را درک کرده و با توجه به نیازهای ویژه این دانش آموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی‌شان کمک کنند.

رنجبر با تاکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان و تاثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری دیرآموزان تاکید کرد: آگاه سازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالا برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بهره هوشی دانش‌آموزان دیرآموز در محدوده طبیعی ضعیف است و هوش آنان معمولا یک انحراف معیار پایین‌تر از هوش عادی است، گفت: بهره‌مندی از خدمات مشاوره ای، آموزش والدین، ارائه خدمات ویژه آموزشی، تسلط، توانمندی و کارآمدی معلمان خطر حذف شدن این دانش‌آموزان در جریان آموزشی را کاهش می‌دهد.

دیرآموزان که ۱۰ تا ۱۳ درصد جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص می‌دهند به عنوان یکی از مسائل اساسی آموزشی دوره ابتدایی محسوب شده و معمولا نمی‌توانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر هم کلاسی‌های خود حرکت کنند.