بجنورد-ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: وقوع حوادث مختلف طبیعی در نیمه نخست امسال، ۱۵ هزار میلیارد ریال به این استان خسارت وارد کرده است.

جواد نظری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۸۰ درصد از خسارت های این حوادث مربوط به بخش کشاورزی و مابقی مربوط به زیرساخت ها، راه و ابنیه و بخش بسیار جزئی هم در مسکن گزارش شده است. 

وی افزود: براساس قانون، امسال خسارت های وارد شده از ناحیه حوادث طبیعی به بخش کشاورزی اعتباری ندارد و جبران آن تنها از طریق صندوق بیمه کشاورزی میسر است. 

نظری خاطرنشان کرد: سال گذشته جبران خسارت های سیل به بخش کشاورزی، با دستور رهبر انقلاب مورد حمایت قرار گرفت و برای آن اعتبار منظور شد، اما این امر امسال انجام نمی شود. 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از از خسارت های امسال مربوط به سرمازدگی محصولات کشاورزی است که در فروردین ماه، حادث شد. 

وی خاطرنشان کرد: میزان خسارات وارده به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام شده اما هنوز اعتباری برای جبران آن به استان اختصاص نیافته است.

خراسان شمالی ۱۳۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد. 

آتش سوزی ۳۰۰ هکتار عرصه طبیعی

نظری با اشاره به افزایش وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان در سال جاری اظهار داشت: امسال ۳۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان در ۹۰ فقره آتش سوزی، سوخت. 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی سطح عرصه های طبیعی که در سال گذشته دچار آتش سوزی شد، ۴۰ هکتار ثبت شده است. 

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.