علیرضا پاکفطرت، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت و سازمان برنامه و بودجه باید برای هر پروژه سنگینی که قرار است در کشور اجرا شود پیوست اقتصادی و سرمایهگذاری و خودکفایی پیشبینی کنند.
وی ادامه داد: پیشبینی چنین پیوستی کمک خواهد کرد که یک پروژه به جای وابستگی کامل به اعتبارات و بودجه دولتی، با ارزش افزودهای که ایجاد میکند اجرا شود.
او اضافه کرد: علاوه بر این، هر پروژه باید زمانبندی اجرا نیز داشته باشد و پیمانکار و مجری پروژه از همان ابتدا تعهد بدهد که ظرف مدتی مشخص پروژه را اجرا کند و در موعد مقرر تحویل دهد.
وی آزادراه شیراز – اصفهان را مهمترین پروژه عمرانی در دست اجرا در استان فارس دانست و اضافه کرد: این پروژه پس از گذشت حدود هشت سال از اجرای آن هنوز به اتمام نرسیده و انتظار میرفت که پیمانکار تاکنون آن را به اتمام رسانده باشد اما چنین نشده است.
پاکفطرت اظهار داشت: پروژهها هرچقدر اجرای آنها به طول بکشد هزینهبرتر خواهند شد و هزینه اجرا از آنچه که در ابتدا پیشبینی شده به مراتب فراتر خواهد رفت.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت بهتر است قبل از آغاز اجرای پروژههای ملی بزرگ، هم توجیه اقتصادی و هم مسائل سرمایهگذاری و اقتصادی آن را به گونهای ببیند که خود پروژه از جایی بتواند با تکیه بر ارزش افزودهای که ایجاد میکند خود را بسازد و معطل تخصیص اعتبار نشود.
پاکفطرت افزود: انتظار است که بانکها نیز برای کمک به تکمیل پروژه آزادراه شیراز – اصفهان کمک کنند هرچند قولهایی داده اند و مبالغی هم کمک کردهاند اما با توجه به اعتبار مورد نیاز این میزان کافی نیست.
وی ادامه داد: فارس یک استان پهناور و گسترده است و نباید به وجود یک پروژه مانند آزادراه اکتفا کرد و باید در این استان همزمان شاهد اجرای چنین پروژههایی باشیم.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: عبور پروژههایی مانند آزادراه از یک منطقه بیابانی باعث ارزشمند شدن زمینهای در طول مسیر خواهد شد اما هیچ چیز از این بابت به دولت نمیرسد در صورتی که این پروژه باید با چنین ارزش افزودهای که ایجاد میکند اجرا و تکمیل شود.
احداث آزاد راه شیراز - اصفهان در مسیری به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و اکنون در حال ساخت است.
تیرماه ۹۹، محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چهارشنبه از آزادراه شیراز – اصفهان بازدید کردند.
در این سفر و نیز سفر دو روزه مردادماه ۹۹ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، تصمیمهای اثربخشی برای شتاببخشی به احداث این آزادراه گرفته شد.
از جمله مزایای طرح آزاد راه شیراز - اصفهان میتوان به کاهش حدود ۱۳۵ کیلومتری این مسیر ، کاهش ۲ ساعته زمان سفر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش سالانه ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه تصادفات جادهای و کاهش استهلاک خودروهای عبوری اشاره کرد.
برای اجرای این پروژه تاکنون افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است که ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت تخصیص داده شده است.
نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه تیرماه ۹۹ در جریان بازدید از پروژه آزادراه شیراز – اصفهان گفت: با توجه به مهیا بودن منابع مالی و ارادهای که در ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اتمام پروژه آزادراه شیراز – اصفهان وجود دارد، هیچ عذر و بهانهای برای تاخیر در اتمام این طرح پذیرفتنی نیست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: ۵۰ درصد سهم دولت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر خود تعهد کردند ۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال جاری تامین کنند و در حال حاضر این تعهد تامین و تخصیص داده شده است.
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در بازدید تیرماه ۹۹ خود از روند اجرای این آزادراه گفت: این وزارتخانه به عنوان شریک سرمایهگذاری در اجرای پروژه آزادراه شیراز- اصفهان تا پایان شهریورماه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص میدهد.
همچنین، کمیسیون امور زیربنایی دولت با درخواست وزارت راه و شهرسازی برای ورود شرکت عمران شهر جدید صدرا به پروژه آزادراه شیراز - اصفهان به عنوان یکی از تأمین کنندگان مالی موافقت کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
شیراز- ایرنا- نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به پیوست اقتصادی در پروژهها گفت: با توجه به اهمیت موضوع این مساله را از طریق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دنبال میکنیم.