تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حذف کنکور می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور را حل کند.

تصمیم گیری درباره حذف آزمون کنکور از نظام آموزشی کشور موضوعی است که بیش از یک دهه  مورد مناقشه مسئولان و کارشناسان آموزش قرار گرفته است. گروهی برگزاری کنکور را مسبب آسیب به ساختار آموزشی وایجاد سودجویی‌های مالی می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند که این آزمون راهی برای برقراری عدالت آموزشی است و در واقع بر برگزاری آن پافشاری می کنند.

در سال‌های اخیر حذف یا ادامه برگزاری آزمون کنکور بیشتر مورد مناقشه کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور بوده و نظرات مخالف و موافق زیادی را در پی داشته است.

بسیاری از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت معتقدند که کنکور و ورود به دانشگاه  توجه دانش‌آموزان و خانواده‌ها را بطور کامل صرف مسائل آموزشی کرده و سبب غفلت از پرداختن به امور تربیتی و پرورشی می‌شود. کنکور برای بسیاری از خانواده‌ها آزمون سرنوشت‌سازی به شمار می‌رود که موفقیت و آینده شغلی و اقتصادی فرزندان خود را تنها در پذیرفته شدن در این آزمون جست وجو می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش علیرضا کاظمی یکی از موافقان حذف کنکور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: تاثیر حذف کنکور در پرداختن بیشتر دانش‌آموزان  به مسائل فرهنگی فوق العاده است، البته عوامل بسیاری در پرداخت بیشتر به مسائل پرورشی و فرهنگی دخیل است که حذف کنکور یکی از این فاکتورها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حذف کنکور از نظام آموزشی می‌تواند اضطراب، نگرانی و دغدغه‌های آموزشی صرف خانواده‌ها را از بین ببرد و به خانواده‌ها این فرصت را بدهد که به کشف استعدادهای دانش‌آموزان توجه بیشتری کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه به علائق دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد، گفت: خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید به این نکته توجه کنند که تنها کنکور و دانشگاه تضمین‌کننده آینده دانش‌آموزان نیست.

کاظمی خاطرنشان کرد: دانشگاه تنها دانش انسان را افزایش می‌دهد اما آنچه آینده و زندگی دانش آموز را تضمین می‌کند، مهارت‌های حرفه‌ای، شغلی و اجتماعی آنهاست.

وی یادآورشد: اگر دانش‌آموزی از مهارت‌های اجتماعی بالایی برخوردار باشد، مهارت‌های شغلی، حرفه‌ای و اجتماعی را هم می‌تواند کسب ‌کند. مهارت اجتماعی اهمیت بسیاری دارد چراکه دانش‌آموزان باید قدرت اداره خود در جامعه را داشته باشند.