ارومیه- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در رشکان ارومیه از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مهران نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای "برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد" در استان که در سال سوم اجرایی است اقدامات ویژه ای انجام شده است.

وی اضافه کرد: یکی از این اقدامات اساسی احداث مرکز تکثیر گوزرن زرد ایرانی در شمالغرب کشور در راستای جلوگیری از انقراض این گونه منحصر به فرد است که در سه فاز اجرایی در منطقه محیط بانی رشکان اجرا می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: این مرکز  در ۱۰ هکتار مساحت از بهار سال جاری در حال احداث است که تا کنون سه میلیارد ریال برای احداث آن تخصیص یافته و در سه فار اقدامات اجرایی آن در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: بخشهای مختلف این طرح زیست محیطی شامل احداث قرنطینه، تیمار، محل استاندارد جهت نگهداری گوزن زرد است که قرنطینه و محل تیمار آنها به اتمام رسیده است.

نظری با بیان اینکه عملیات احداث محل نگهداری از گوزن زرد نیز از هفته جاری آغاز می‌شود بیان کرد: در راستای صیانت و حفاظت از این گونه ارزشمند در جزیره اشک سیستمهای مدار بسته و تصویری آنلاین نصب شده‌است.

وی با اشاره به اینکه جزیره اشک دارای ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار مساحت است گفت: اصلاح آبشخورها و اصلاح آب انبارها نیز در سالهای اخیر به نحو مطلوبی انجام شده‌است.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه های بسیار با ارزش و در خطر انقراض کشور محسوب شده که طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت حفظ و احیای نسل آن در کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست شده‌است.

این جاندار جزو یکی از گونه های با ارزش در حال زیست در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه است که در سالهای اخیر در جریان خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی این گونه به خطرات متعددی مواجه شده‌است.

شرایط زیستگاهی جزیره اشک طی ۲ دهه گذشته از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بسیار متاثر شد و نتایج آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۸ نشان داد با وجود اقدمات متعدد، جمعیت این گونه به ۵۵ راس کاهش یافته‌است.