افشار بهمنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با توجه به قرمز بودن مناطق کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، راهنمای برنامه درسی رشته های فنی حرفه ای و کاردانش را تهیه کرد و در اختیار هنرستان ها قرار داد.
وی یادآور شد: در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش دروس مختلفی وجود دارد که هر کدام اقتضائات خاص خود را دارد، به عنوان مثال دروس شایستگی های فنی شامل درسهای مهارتی در هر پایه تحصیلی ۲ درس هشت واحدی هشت ساعته در طول هفته است که باید در یک کارگاه آموزشی کارهای عملی و مهارتی با دانش تلفیق شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا در راهنمای برنامه درسی در نظر گرفته شده که متوسط حضور هنرجویان بین ۱۶ تا ۲۰ نفر در یک فضای آموزشی وسیع باشد.
بهمنی خاطرنشان کرد:برساس راهنمای درسی شرایط برای آموزشهای مهارتی با رعایت فاصله اجتماعی، تیم بندی هنرجویان، استفاده از زمانهای آزاد شده در آموزش یا حضور هنرجویان در روزهای پنج شنبه مهیا میشود.
توجه به همه مولفهها در راهنمای برنامه درسی
وی همچنین درباره شرایط دروس مشترک هنرجویان هنرستانها اظهار داشت: همه هنرجویان کاردانش و فنی و حرفهای باید واحدهایی مانند کارآفرینی، اخلاق حرفهای یا دروس شایستگیهای پایه مانند فیزیک، شیمی و دیگر دروس را بگذرانند، از این رو پیشنهادی که برای آموزش این دروس داده شد، این است که هنرستان، شورای هنرستان و سرپرست بخش زیرنظر مدیر می توانند برنامهریزی لازم را برای ارایه آموزش مجازی، حضوری و ترکیبی داشته باشند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای افزود: در راهنمای برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا توصیهشده که کدام درس و سرفصلها قابلیت آموزش به صورت مجازی، حضوری و ترکیبی را دارد.
بهمنی ادامه داد: راهنمای برنامهریزی درسی در شرایط شیوع ویروس کرونا به مدیران و هنرآموزان توصیه کرده که برای مدیریت بهتر محتوای آموزشی برای دروس پایه و شایستگیهای غیر فنی در دل هر پودمان یک سری محتوا مانند برخی نرم افزارها و دروس دانشمحور قابلیت ارائه به صورت مجازی را دارند.
وی یادآور شد: در واقع این رویکرد وجود دارد که دانش، مهارت و نگرش باهم ارایه شوند، اما در برخی از سرفصلها میزان یا نسبت مباحث متناسب با دانش بیشتر از محتوای مهارتی است. دروس شایستگیهای غیرفنی یا کارگاهی هم در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش باید به صورت حضوری با حفظ پروتکلهای بهداشتی یا گروه بندی هنرجویان صورت گیرد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش خاطرنشان کرد: در این راهنما همه عناصر برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته و براساس رشته های پیشنهاد شده در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش توصیههایی به خانواده ها شده تا بتوانند نقش شریک یادگیری را ایفا کنند.
بهمنی ادامه داد: همچنین در راهنمای برنامه درسی دانش آموزان اطلاعاتی گنجانده شده که مشاغل فنی و حرفهای و کاردانش به عنوان مشاغل خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده را در اختیار خانوادهها قرار میدهد.
وی اظهار داشت: در راهنمای برنامه درسی هنرجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا توصیههایی نیز برای خانوادهها در خصوص نرمافزارها و رسانههای دیداری و شنیداری که نقش تکمیلی در آموزش دارند، پیش بینی شده است یعنی برای هر رشته یک سری نرم افزار نیاز است که خانوادهها در جریان باشند اگر هنرجویی بخواهد در منزل کار کند از کدام نرم افزارها استفاده کند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش همچنین گفت: راهنمای برنامه درسی هنرجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا به معرفی منابع اطلاعاتی پشتیبان نیز توجه کرده است، فیلمهای آموزشی بسیاری در شبکه ملی رشد به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی رسمی و مستند بارگذاری شده است.
بهمنی ادامه داد: همچنین در راهنمای برنامه درسی هنرجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا به یادآوری نقش جایگاه مدیران هنرستانها پرداخته شده است تا مدیران بتوانند در برنامه درسی ارائه شده نسبت به تعیین برخی از سرفصلهای حضوری و غیر حضوری تصمیم گیری و هدایتگری داشته باشد.
وی تاکید کرد: بی شک هیچ روشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری و تعاملی در کارگاههای آموزشی شود، اما نیاز است که تسهیلاتی برای شرایط کرونایی مهیا شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش ادامه داد: این راهنما با توجه به شیوهنامههایی که ابلاغ شد و این که هر درس اقتضائات خاص خود را دارد محتوای درسی ۳۴ رشته فنی و حرفهای و تعدادی از دروس شاخه کاردانش را پوشش داده و سعی کرده به صورت مستمر از شبکه رشد این راهنما و محتوای پشتیبان که در یادگیری استفاده می کنند را مورد توجه قرار دهد.
به گزارش ایرنا مدارس و مراکز آموزشی سال تحصیلی جدید خود را در دوران کرونا از ۱۵ شهریور ۹۹ آغاز کردند. در این شرایط دانشآموزان از آموزشهای حضوری، مجازی و تلفیقی به صورت اختیاری بهرهمند می شوند اما هنرستان ها با توجه به کار عملی شرایط ویژه ای دارند.
در این میان این وزارتخانه به منظور پیشگیری و کاهش آسیبها و کاستیهای نظام آموزشی در جهت تأمین بستر لازم برای تحقق اهداف برنامههای درسی و تربیتی گام برداشته و با رویکرد عدالت آموزشی، راهبرد آموزش ترکیبی که از آن با عنوان «تلفیق حضوری و مجازی» یا «آموزش انعطافپذیر» نیز تعبیر میشود را برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در قالب جداول و راهنمای تدریس ویژه شرایط شیوع ویروس کرونا ترسیم کرد.
راهنمای برنامه درسی دانشآموزان در شرایط شیوع ویروس کرونا با توجه به عناصر و مؤلفههای برنامه درسی از جمله محتوا، روش تدریس، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، رسانههای مکمل و پشتیبان و مخاطبان (شامل دانش آموز، معلم، مدیر و خانواده) تهیه و تدوین شده است. این دستورالعمل در روزهای آغازین سال تحصیلی در اختیار مدارس و دانشآموزان قرار گرفت تا بتوانند با برنامهریزی منظمتری در بحران کرونا به آموزش بپردازند.