علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: لایحه رتبهبندی معلمان تدوین شده و در معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است.
وی ادامه داد: این هفته با سازمان اداری و استخدامی جلسه ای با محور لایحه رتبه بندی معلمان برگزار می کنیم و به زودی این لایحه تقدیم مجلس می شود اما با شرایط و مبانی نظری آموزش و پرورش و همچنین نفوذی که در کارکرد برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارد؛ در این راستا، یک بعد این لایحه، مالی است اما ابعاد دیگری هم دارد.
به گزارش ایرنا، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش هم هفته گذشته درباره تدوین لایحه رتبهبندی معلمان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در مجلس نهم و دهم پیگیری شد و نمایندگان به استناد بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه به دنبال آن بودند، نظام رتبهبندی معلمان است.
وی افزود: دولت برای رتبهبندی معلمان اقداماتی را انجام داد و طرحی آماده شد که بر اساس آن رقمی به حقوق معلمان اضافه شد و معتقد بودند این نظام رتبهبندی است اما اختلاف نظری بین مجلس و دولت وجود داشت و مجلس اعلام کرد باید حتما لایحه رتبهبندی ارایه شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش پذیرفت و لایحه رتبهبندی نهایی شد و در مرحله هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است که پس از آن راهی دولت شده و در کمیسیون اجتماعی بررسی می شود پس از تصویب در دولت به مجلس ارایه میشود.
احمدی لاشکی با یادآوری این که در رتبهبندی صرفاً به دنبال افزایش حقوق نیستیم و ارتقای جایگاه و منزلت معلمان مدنظر است، افزود: به عنوان مثال در وزارت علوم مربی، دانشیار، استادیار و... را داریم و با هر درجه ارتقای رتبه، حقوق آنها نیز افزایش مییابد در رتبهبندی هم افراد از دو سال سابقه مشمول میشوند که از رتبه یک تا رتبه ۵ را داریم.
وی ادامه داد: فوقالعادهها از ۰.۹ تا ۲.۱ در رتبه ۵ است و شأنیت معلم نکته اساسی در رتبهبندی است.
۵۲ هزار معلم امسال در آموزش و پرورش استخدم شدند
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین از استخدام امسال ۵۲ هزار معلم خبر داد و گفت: ۲۰ هزار نفر دانشجومعلم، ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی و حدود پنج هزار مجوز استفاده نشده سال قبل در مجموع ۵۲ هزار معلم امسال جذب آموزش و پرورش شدند.
الهیار ترکمن درباره لزوم تدوین یک نظام برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش و نظام جامع مدیریت انسانی، افزود: هر نظام آموزشی برای این که بتواند به تمام جمعیت لازمالتعلیم خدمترسانی کند باید نیروهای آموزشی خود را روی یک نظام جامع و الگوی مشخص، ساماندهی، مدیریت، توزیع و بهکارگیری کند. آیا آموزش و پرورش با مداخلات بیرونی که در حال حاضر انجام میگیرد، اجازه دارد که چنین نظامی را برنامهریزی کند؟ و اگر اجرا کند آیا وزیرش تهدید به استیضاح نمیشود؟
وی یادآور شد: نمونه بارز این مداخلات، اصلاح ۱۱گانه یک قانون است که در سال ۱۳۸۸ از سوی مجلس به عنوان طرح، تبدیل به قانون شد و قرار بود حدود ۶۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش شوند که ۱۱ بار اصلاح شد و حدود ۱۹۷ هزار نفر از طریق آن وارد آموزش و پرورش شدند و هنوز هم ادامه دارد و در ادبیات نیروی انسانی آموزش و پرورش، کلمه ای به نام جامانده را باب کرده است.
وی تصریح کرد: ناگزیر هستیم در مناطقی از نیروهای پاره وقت استفاده کنیم و برای استفاده از نیروهای خرید خدمات قانون داریم که ماده ۴۱ قانون الحاق ۲ است که مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان تأیید کرده است. این به معنای دوز زدن قانون نیست؛ آموزش و پرورش در این سالها در مقابل شرایط خروج ناشی از بازنشستگی نیرو است و اگر در جاهایی از همین نیروهای پارهوقت استفاده نکنیم، قطعا نمیتوانیم خدمترسانی کاملی به نیروهای خودمان داشته باشیم و کاش مجلس به جای ۱۱ بار اصلاح قانون، دولت را مکلف میکرد که شرایط کاری را استاندارد کند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: تدوین برنامه هفتم توسعه در پیش است و برای سند چشمانداز کشور بعد از ۱۴۰۴ از اکنون باید فکر شود. اگر بخواهیم صحبتهای معلم پسند کنیم، هیچ عایدی برای معلم ندارد بلکه میخواهیم وارد یک نظام کاملا عملی شویم که جایگاه و منزلت معلمان را در آینده تعیین کند؛ دولت و مجلس در کنار هم باید بر اساس رهیافتی که مقام معظم رهبری در صحبتهای ۱۱ شهریور داشتند برای بهبود شرایط آموزش و پرورش تلاش کنند.
الهیار ترکمن به کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: در پنج سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شدند البته تلاش میکنیم که با استفاده از سازوکارهای قانونی به تأخیر بیندازیم ولی اگر بخواهند سر موعد بازنشسته شوند، حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر هم بازنشسته میشوند و ما بر این اساس از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به اضطرار استفاده کردیم.
وی با بیان این که در وزارت آموزش و پرورش معتقد نیستیم که کار به طور کامل دقیق و بدون نقص است ولی این عملکرد ما است که باید دفاع کنیم؛ اظهارداشت: میگوییم باید مقدورات و نیازها را در نظر بگیریم و با توجه به نیاز جامعه مخاطب ما دانشآموزان هستند، وظیفه اصلی آموزش و پرورش که در دسترس کردن آموزش برای همه اقشار کشور در اقصی نقاط است، فراهم کنیم.
وی درباره وضعیت جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: این که میگویند در این دولت ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کاهش پیدا کرده است، باید بگویم در سه سال کاهش پیدا کرد و علتش هم این بود که این دانشگاه از لحاظ شرایط چه خوابگاه و چه نیروی انسانی مسایل و مشکلاتی داشت که دولت تصمیم گرفت کمی به دانشگاه فرصت دهد؛ چون وقتی یک دانشجو وارد دانشگاه شود، انجام کارهای اصلاحی سختتر میشود. پس قرار شد یک تنفسی به دانشگاه فرهنگیان بدهند و بعد می بینید که در دادن مجوز سیر صعودی داشتیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال ۲۰ هزار نفر در دوره چهار ساله دانشجومعلم، ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر در ماده ۲۸ و حدود ۵ هزار مجوز استفاده نشده سال قبل داشتیم یعنی ۵۲ هزار نفر در دفترچه کنکور و دفترچه استخدامی آموزش و پرورش جذب کردیم.
الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی، سازمان اداری و استخدامی وظیفه برنامه و بودجه و نیروی انسانی را به عهده دارد که آموزش و پرورش هم نیازهای میان مدت و کوتاه مدت را بررسی و به این سازمان ارایه کرد و با توجه به رشته، منطقه و جنسیت که لازم داریم به این عدد استخدامی رسیدیم.
وی تصریح کرد: در پنج سال گذشته منحنی جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بالاست و بنا داریم از این دانشگاه و تربیت دبیر شهید رجایی نیرو بگیریم و اعتقاد دارم در جایی که آموزش و پرورش قانون دارد از قانون مصوب، ابلاغی و رسمی استفاده میکند و اصلا معنایش دور زدن قانون نیست؛ اگر اشکالی در قانون است باید اصلاح شود و اگر هم نیست که آموزش و پرورش دارد از اختیارات خود استفاده میکند.
مسایل آموزش و پرورش پیچیده و مزمن شده است
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در آموزش و پرورش تمام تلاش ما حل مسایل با استفاده از سازوکارهای قانونی است، گفت: در این وزارتخانه مسایل پیچیدهای داریم و در حوزه منابع انسانی که راهحلهای خاص میخواهد و با صحبتها به هیچ جا نمیرسیم.
الهیار ترکمن افزود: سال ۱۳۹۹، سهم آموزش و پرورش در لایحه دولت از بودجه عمومی حدود ۱۳.۷ درصد بود اما وقتی قانون تصویب شد به ۱۲.۶ درصد رسید. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیشنهادی ارایه شد که درآمد اختصاصی دانشگاهها و سازمان فنی و حرفهای از مشمول قانون کسر سه درصد قانون متوازن مستثنی شدند اما آموزش و پرورش را مستثنی نکردند.
وی گفت: بحث ما این است که این مسایل پیچیده و مزمن شده است؛ راهحلهای مقطعی و موقتی به جایی نمیرسد و ما راهحلهای خاص مبتنی بر مطالعه، پژوهش و یافتههای علمی میخواهیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش آماده همه گونه همکاری با مجلس است و ما آمادگی داریم که گزارشهایی را به مرکز پژوهشهای مجلس بدهیم و شرایطی را برای تصمیمسازی فراهم کنیم تا مسایل را حل کنیم.
15 روز اضافه کار بیشتر معلمان محاسبه می شود
الهیار ترکمن همچنین در واکنش به این اظهارات که «حکم معلمان تازه استخدامی براساس ماده ۲۸ که امسال اولین سال تدریس آنهاست از اول مهر ۹۹صادر شده است در حالی که سال تحصیلی جدید به دستور وزیر آموزش وپرورش از ۱۵ شهریور شروع شده است و آنها در این مدت ۱۵ روز بیمه و حقوق ندارند»، گفت: بر اساس مجوزهای استخدامی که از طرف سازمان اداری و استخدامی برای ما صادر میشود، شروع خدمت آنها، ابتدای نیمه دوم سال است.
وی افزود: اگرچه شروع سال تحصیلی با شروع نیمه سال تقارن پیدا کرده است ولی بحث این است که بر اساس حکمی که به آموزش و پرورش ابلاغ شده، مجوز اول مهر ۹۹ است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال با دستور وزیر آموزش و پرورش سال تحصیلی ۱۵ شهریور شروع نشد بلکه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونابود که برای همه لازم الاجراست؛ معلمان هم که ۱۵ روز، کار را زودتر شروع کردند قطعا در ادامه کار، زحمت این عزیزان و ساعتی را که اضافه کار کردند، جبران و محاسبه می کنیم.