سمنان- ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: برداشت بیش از ۲ هزار تن سیب‌زمینی از ۱۷۰ هکتار از اراضی شهرستان پیش‌بینی شد.

سیدمحسن طباطبائیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: برداشت سیب‌زمینی امسال در سطح ۱۷۰ هکتار از اراضی مناطق معتدل شهرستان دامغان نظیر کلاته رودبار، شورتنگه، سیاه‌کوه و دیباج، کشت شده است. 

وی اظهارداشت: کشت این محصول از اوایل خردادماه در دستور کار قرار گرفت و زمان برداشت سیب زمینی نیز از اواسط مهرماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد. 

طباطبائیان اضافه کرد: طبق پیش‌بینی ها، میانگین تولید این محصول در هر هکتار، ۱۲ تن است.

وی ادامه داد: همه ساله پس از برداشت، ۲۰ درصد سیب زمینی های تولیدی به عنوان بذر نگهداری و بقیه در بازار داخلی و شهرستان‌های همجوار عرضه می‌شود. 

طباطبائیان خاطر نشان کرد: ارقام کشت شده سیب‌زمینی در دامغان باراکا، اگریا و چَلِنجِر است اما در سال زراعی ۹۹- ۹۸ با همکاری چند نفر از بهره‌برداران، ارقام جدید سیب‌زمینی از استان همدان خریداری و کشت شده است. 

وی افزود: در نظر است تا با برداشت این رقم و توزیع آن در منطقه، طی سال زراعی آینده میزان ۴۰ درصد از مزارع سیب‌زمینی شهرستان را با بذر جدید دارای اصالت و سلامت کشت شود. 

طباطبائیان تصریح کرد: ارائه شیوه‌نامه های زراعت در خصوص بذر و تامین نهاده‌های کشاورزی و توزیع انواع کودهای شیمیایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت انتقال فناوری به بهره‌برداران از اقدامات جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: عملیات کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی در دامغان برای حدود ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

ارقام سیب زمینی کشت شده در شهرستان شامل جلی، لیندا، آریندا، مارفونا است و مهم‌ترین ارقام سیب‌زمینی قابل‌ کشت در این شهرستان نیز اگریا، باراکا و چلنجر هستند که توسط ۱۵۰ بهره بردار کشاورزی کشت می‌شوند. 

۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.