تهران- ایرنا- وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان یک گام مهم به حساب می‌آید اما جایگزینی برای راه حل دائمی مناقشه قره باغ نیست.

این بیانیه در واکنش به  توافق ارمنستان و آذربایجان در مورد رژیم آتش بس که از ساعت ۱۱ به وقت مسکو (۱۲ به وقت تهران) لازم الاجرا شد ، بیان می شود.

به گزارش روز شنبه شبکه الجزیره وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اعلام آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، اعلام کرد که آتش بس اعلام شده اولین قدم مهم [برای حل اوضاع] است ، اما جایگزین راه حل نهایی [مسئله] نخواهد شد".

وزارت امور خارجه ترکیه افزود: "ترکیه از تصمیماتی که آذربایجان با آن موافق است حمایت خواهد کرد."

در این بیانیه آمده است: "با این تفاهم ، ترکیه به حمایت از آذربایجان هم در میز مذاکره و هم در میدان جنگ ادامه خواهد داد."

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه افزود: جمهوری آذربایجان به ارمنستان و تمام دنیا نشان داد که می‌تواند سرزمین‌های اشغالی خود به مدت حدود ۳۰ سال را با ابزارها و اعتماد به نفس خود باز پس گیرد.
این بیانیه با اشاره به درخواست های مکرر آتش بس از سوی کشورها و سازمان های بین المللی در جریان مناقشه اخیر ، تاکید کرد ؛ جمهوری آذربایجان با قبول آتش بس یک بار دیگر به ارمنستان فرصت داد تا از سرزمین هایی که اشغال کرده است عقب نشینی کند.

مذاکرات ماراتن گونه وزیران خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه بامداد روز شنبه پس از حدود ۱۲ ساعت به جنگ ۱۲ روزه بین باکو و ایروان پایان داد و طرفین در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند.

طی این مذاکرات طولانی باکو و ایروان در مورد آتش بس در قره باغ از ساعت ۱۲:۰۰ شنبه ۱۰ اکتبر(۱۹ مهر) توافق کردند. این موضوع را «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان این مذاکرات سه جانبه اعلام کرد.

بر اساس بیانیه مشترک صادره در پایان این نشست، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اسرع وقت ادامه خواهند داد.

نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که بر سر مالکیت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ دچار اختلاف هستند، بامداد یکشنبه ششم مهرماه بار دیگر در مرزهای مشترک درگیری بر سر قره باغ را آغاز کردند.