مشهد- ایرنا- پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی به رغم همه تاکیدات، در برخی خطوط اتوبوسرانی مشهد از جمله خط ۸۸ رعایت نمی‌شود.

درست است که باید به مشهد سفر نشود، مردم از ماسک استفاده کنند و برخی مشاغل و صنوف تعطیل باشند اما در کنار تمام این توقعات از مردم، مدیران و مسوولان نیز باید پای کار باشند.
اگر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی الزامی‌است، این موضوع نباید به حال خود رها شود، استفاده از ماسک داخل اتوبوس‌های مملو از جمعیت چقدر در جلوگیری از کرونا موثر است؟
در همه حال مدیران شهری بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید دارند اما وقتی از این ناوگان استفاده می‌کنی بیشتر و بیشتر به شعاری بودن این موضوع واقف می‌شوی.
خط ۸۸ ناوگان اتوبوسرانی مشهد نیز از جمله خطوطی است که همیشه در آن شاهد ازدحام جمعیت هستیم، خطی که از بولوار آزادی شروع و به بولوار خواجه ربیع ختم می‌شود.
طبق مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا، شهروندان صبح دیروز (شنبه) در ایستگاه‌های این خط حدود نیم ساعت معطل مانده‌ بودند و وقتی اتوبوس به ایستگاه رسید، داخل اتوبوس مملو از جمعیت بود.
علاوه بر پر بودن تمام صندلی‌های اتوبوس، مسافران در وسط اتوبوس نیز به صورت فشرده و بدن هیچ فاصله‌ای ایستاده ‌بودند.
یکی از مسافران این خط در اعتراض به ازدحام جمعیت گفت: اگر اتوبوس‌ها بدون تاخیر در ایستگاه‌ها حاضر شوند شاهد انبوه جمعیت در داخل آنها نخواهیم بود.
زهرا حسینی افزود: هر روز در این مسیر در تردد هستم و تاخیر و دیرآمدن اتوبوس‌ها از مشکلات همیشگی این خط نسبت به سایر خطوط شهر است.
یکی دیگر از مسافران گفت: این خط چون به پایین شهر ختم می‌شود همیشه از فرسوده ترین اتوبوس‌ها در آن استفاده می‌شود و با مشکل کمبود اتوبوس نیز مواجه است.
مریم نفیسی افزود: در خطوط بالای شهر همیشه اتوبوس‌ها به صورت مرتب و در فاصله زمانی کوتاه به ایستگاه‌ها می‌رسند و جمعیت نیز در این خطوط به خاطر زیاد بودن اتوبوس‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با خط ۸۸ نیست.
وی ادامه داد: البته این به معنای عدم تاخیر در سایر خطوط نیست، اکثر خطوط اتوبوسرانی منجر به معطلی مردم می‌شوند اما در خط ۸۸ این موضوع همیشگی و بیشتر از سایر خطوط است.
نوید عزیزی از دانش‌آموزان پایه ابتدایی نیز از دیگر مسافران این خط بود که به خبرنگار ایرنا گفت: در مدرسه به ما می‌گویند باید فاصله یک و نیم متری را رعایت کنیم و ماسک بزنیم اما در عمل و در جامعه خبری از این موضوعات نیست.
کمبود اتوبوس در مشهد
در حالیکه میانگین سرفاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه در سال ۹۶ حدود هشت دقیقه اعلام شده بود، امروز سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: در حال حاضر میانگین سرفاصله رسیدن اتوبوس به ایستگاه ها بین هفت تا ۱۲ دقیقه است.
عباس اتحادی افزود: مشهد کمبود اتوبوس دارد و نیاز ما نوسازی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در سال است که تحریم‌ها این امر را با مشکل مواجه کرده‌ است.
وی ادامه داد: مسیر خط ۸۸ نیز از مسیرهای طولانی است، طول این مسیر ۱۵.۸ کیلومتر است و در این خط ۲۰ دستگاه اتوبوس فعال می‌باشد که بخشی از آنها فرسوده است.
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: عمر ناوگان فعال در این خط ۱۱ سال است و این درحالی است که متوسط عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال است.
وی افزود: البته دیروز در خط ۸۸ به دلیل نقص فنی سه دستگاه اتوبوس و همچنین تزریق ناوگان کمکی از این خط به مسیر شاهنامه و آرامگاه فردوسی، با کمبود اتوبوس و افزایش سرفاصله زمانی رسیدن آن به ایستگاه مواجه شدیم.
اتحادی ادامه داد: در مجموع در سازمان اتوبوسرانی مشهد هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فعال است و براساس امکانات موجود، ناوگان در خطوط مختلف تقسیم شده‌ است.