بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت پنبه از سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار از پنبه‌زارهای استان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن محصول استحصال شود.

محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میانگین تولید در پنبه زارهای استان دو تن و ۸۰۰ کیلوگرم است.

وی افزود: در سال زراعی گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه از سطح ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار برداشت شده بود، میانگین عملکرد محصول نیز دو هزار و ۳۰۰ تن بود.

 مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی علت افزایش عملکرد تولید در واحد سطح در پنبه زار های این استان را استفاده از بذور اصلاح شده دانست و اظهار داشت: ۶۰ درصد کشاورزان از این بذور استفاده کردند.

کاظمیان افزود: براساس بررسی کارشناسان کشاورزی، پنبه تولیدی کشتزارهای خراسان شمالی به لحاظ رنگ و طول الیاف از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

وی گفت: استان در تولید پنبه در استان رتبه ۱۰ کشور را دارد.

در سال گذشته برای نخستین بار یک دستگاه غوزه چین خریداری شد و همچنین دو دستگاه کمباین کار برداشت را انجام دادند.

هم‌اکنون هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی در این استان وجود دارد که ۵۰ درصد آن غیرفعال است.

از مجموع این واحدهای تولیدی چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان، سه واحد در بجنورد و یک کارخانه در شهرستان اسفراین است.

مصرف وش این کارخانه ها هر کدام از یکهزار و ۳۰۰ تن تا ۱۰ هزار تن در سال است.

سه کارخانه پنبه پاک کنی در کنار بیشترین مزارع پنبه استان در شهرستان مانه و سملقان که شامل سطح زیر کشت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار است قرار دارند و از لحاظ تحویل محصول وش تولید، کشاورزان پنبه کار هیچ گونه دغدغه  حمل ندارند.

اما، سه کارخانه با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند که با مشکلاتی از قبیل دوری از مزارع با توجه به موقعیت جغرافیایی، عدم خرید از جانب کارخانه داران و سهامداران مربوطه که به شغل‌های دیگر روی آوردند، مواجه هستند.

 یک کارخانه ریسندگی اترک با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است.

حدود  ۷۰ درصد محلوج نیز به کارخانجات ریسندگی خارج از استان حمل می شود.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.