تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

همدان- ایرنا- موتورسیکلت به عنوان وسیله‌ نقلیه‌ ارزان و محبوب بین جوانان، سهم بالایی از سوانح رانندگی استان همدان را به خود اختصاص داده است و بیشتر موتورسواران با نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله استفاده نکردن از کلاه ایمنی و رفتارهای پرخطر زمینه‌ساز سوانح جبران ناپذیر می‌شوند.

به گزارش ایرنا، ارزان بودن، سهولت تردد و مانور موجب اقبال گروه های مختلف سنی به ویژه جوانان از موتورسیکلت شده است البته استقبال روستانشینان از این وسیله به علت سهولت تردد به زمین کشاورزی و عبور از مسیرهای سخت گذر، بیشتر است.

سهولت تردد با این وسیله نقلیه زمینه را برای بی قانونی راکبان موتورسیکلت فراهم کرده به گونه ای که روزانه شاهد بروز تخلف های نظیر حرکت در پیاده روها، حرکت در مسیر مخالف، عبور از چراغ قرمز، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و حرکات نمایشی نظیر تک چرخ و لایی کشیدن هستیم.

راکبان موتورسیکلت به علت بی قانونی، ایجاد صداهای ناهنجار و گوشخراش و تک چرخ زدن، اعتراض شهروندان را هم درآوردند و جولان وقت و بی وقت موتورسواران در کوچه پس کوچه ها موجب سلب آسایش خانواده‌ها نیز شده است.

هر چند کم نیستند افرادی قانونمند که از این وسیله برای امرار معاش و تامین نیازهای زندگی استفاده کرده و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را مورد توجه قرار دادند.   

افزایش بی توجهی موتورسواران به قوانین راهنمایی و رانندگی و رشد تصاعدی جانباختگان و مجروحان موتورسوار موجب ابراز نگرانی رییس پلیس راه استان همدان نسبت به این وضعیت شده و سرهنگ رضا عزیزی در این باره به ایرنا گفت: ۳۷ موتورسوار نیمه نخست امسال در مسیرهای اصلی، فرعی، خاکی و روستایی این استان جان خود را از دست دادند که ۲۲ درصد از متوفیان سوانح جاده ای همدان را شامل می شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از موتور سواران رغبتی به استفاده از کلاه ایمنی ندارند و در هنگام بروز سانحه جاده ای به علت واژگونی وسیله نقلیه و برخورد سر به سطح جاده یا جسم سخت جان خود را از دست می دهند.

رییس پلیس راه استان همدان مهمترین علت بالا بودن سوانح موتورسیکلت را رعایت نکردن حق تقدم دانست و اضافه کرد: ورود یکباره به سطح جاده اصلی و عبور از عرض جاده بدون رعایت کردن حق تقدم مرگ موتورسواران متخلف را رقم زده است.

سرهنگ عزیزی گفت: ناتوانی در کنترل موتورسیکلت به علت سرعت غیرمجاز، تردد در مسیرهای خیس و لغزنده با وجود ممنوعیت تردد وسایل نقلیه ۲ چرخ هنگام بارندگی و تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز از دیگر علل تصادف موتورسواران در همدان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در بین جانباختگان موتورسوار افراد بین سنین ۱۳ تا ۸۰ سال دیده می شود و بیشتر جانباختگان افراد مسن و کشاورز و در سن فعال یعنی بالای ۴۰ سال هستند  چرا که توان و مهارت کافی برای کنترل موتورسیکلت را ندارند و به علت ضعف جسمی در کوچکترین سانحه‌ای دچار آسیب بدنی و مرگ می‌شوند.

رییس پلیس راه استان همدان اظهار داشت: بیشتر موتورسواران رغبتی به استفاده از کلاه ایمنی ندارند در حالیکه اداره کل حمل و نقل جاده ای هر ساله حدود ۶ هزار عدد کلاه‌ایمنی بین جامعه هدف در روستاها، مدارس و ادارات به صورت رایگان توزیع می‌کند بنابراین بهانه نداشتن کلاه ایمنی پذیرفتنی نیست.

سرهنگ عزیزی گفت: تا زمانی که رفتار پرخطر موتورسواران اصلاح نشده و فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی نهادینه نشود نمی‌توان امیدی به کاهش سوانح رانندگی در بین موتورسواران داشته باشیم.

وی بیان کرد: برخورد قهری با موتورسواران متخلف در جاده‌های برون شهری نیز نمی‌تواند تاثیری در کاهش سوانح داشته باشد چرا که در صورت توقیف وسیله نقلیه توسط پلیس، موتورسواران زمان تردد خود را به مواقع استراحت ماموران پلیس راه یعنی شب هنگام تغییر داده که این کار آنها میزان تصادف را به علت تردد در زمان تاریکی هوا و محدودیت دید چند برابر نسبت به روز افزایش می دهد.

رییس پلیس راه همدان بیان کرد: به تازگی جسد یک فرد در حاشیه راه فرعی کشف شد که ابتدا احتمال قتل می رفت اما پس از بررسی های فنی صورت گرفته مشخص شد که این فرد مشتری خرید موتورسیکلت سنگین بوده است.

سرهنگ عزیزی افزود: مشتری این وسیله نقلیه به این مسیر خلوت برای امتحان قدرت و سالم بودن موتور سیکلت آمده بود و پس از سوار شدن به این وسیله نقلیه اقدام به تردد با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌کند که به یکباره به علت بر هم خوردن تعادل وسیله نقلیه با زمین برخورد کرده و جان خود را از دست می دهد.

تصادف موتورسیکلت در همدان بالاتر از میانگین کشوری 

رییس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه درصد بالایی از سوانح فوتی و جرحی این استان متعلق به موتورسواران است گفت: تصادف موتورسیکلت در این استان بالاتر از میانگین کشوری است به گونه ای که همدان جزو هفت استان با رتبه بالا کشور بوده که بیشترین علت آن بالا بودن استفاده از این وسیله نقلیه و تردد بیشتر موتورسواران با وسیله نقلیه دارای نقص فنی روشنایی است.

سرهنگ عزیزی افزود: بالا بودن وسعت راه های فرعی و روستایی، رغبت کشاورزان به استفاده از موتورسیکلت برای تردد بین روستایی و تا زمین کشاورزی و استفاده نکردن از کلاه ایمنی نیز در بالا رفتن آمار سوانح فوتی و جرحی موتورسواران استان همدان تاثیر مثبتی داشته است.

وی ادامه داد: بیشتر سوانحی که یک طرف آن موتورسیکلت است از زمان غروب خورشید تا ۲ بامداد رخ می‌دهد چرا که به علت نقص سیستم روشنایی و نداشتن چراغ، موتورسیکلت از سوی دیگر رانندگان دیده نمی‌شود و موتورسوار نیز به علت تردد در زمان تاریکی هوا بدون داشتن سیستم روشنایی دچار سانحه می شود.

پزشکی قانونی: ضربه به سر عامل مرگ موتورسواران

مدیرکل پزشکی قانونی همدان نیز گفت: با توجه به نبود سیستم و تجهیزات حفاظتی مناسب در موتورسیکلت بنابراین هنگام بروز تصادف و برخورد با مانع فیزیکی، آسیب زیادی به موتورسوار و ترک نشین وارد می‌شود.

ارتین کمالی اضافه کرد: در صورت تصادف موتورسوار احتمال وارد شدن آسیب‌های عمیق به ویژه در ناحیه سر و صورت و شکستگی شدید استخوان های زیاد است در حالیکه با رعایت سرعت مطمئنه و نکات ایمنی می‌توان صدمات ناشی از تصادف را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

وی اظهار داشت: صدمات وارده به ناحیه سر و گردن عامل عمده فوت یا ناتوانی‌های جسمی برای موتورسواران است بنابراین برای یک موتورسوار داشتن کلاه ایمنی امری ضروری است. 

کمالی اضافه کرد: با وجود اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و امنیت است اما برخی موتورسواران با دور زدن قانون از جمله لایی کشیدن بین خودروها و عبور از چراغ قرمز زمینه ساز ترافیک و بی‌نظمی و مهم تر از همه به خطر انداختن جان خود می‌شوند.

نسخه جدید پلیس راهور برای موتورسواران متخلف

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده نکردن از کلاه ایمنی یا همراه داشتن کلاه ایمنی ولی قرار دادن آن بر روی کیلومتر یکی از شایع ترین تخلف های موتورسواران است.

سرهنگ فرخ جمالی افزود: به تازگی یک موتورسوار در منطقه رکنی شهر همدان به علت بر هم خوردن تعادل و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با دیوار برخورد کرد و به علت برخورد شدید سر با زمین جان خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: هفته گذشته نیز در بلوار بدیع الزمان یک دستگاه موتورسیکلت با سرعت بالا واژگون شد که تمامی قسمت های بدن به شدت آسیب دید همچنین یک موتورسوار به علت تغییر ناگهانی مسیر و  برخورد سر با جدول جان باخت.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان بیان کرد: بررسی های صورت گرفته موید این است که ۹۰ درصد جانباختگان سوانح رانندگی به علت استفاده نکردن از کلاه ایمنی و ضربه شدید به ناحیه سر فوت کردند.

سرهنگ جمالی ادامه داد: بیشتر جوانان موتورسوار به علل و بهانه هایی از جمله محدودیت دید، بر هم خوردن نظم موهای خود از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند در حالیکه که کلاه ایمنی شدت آسیب وارده به سر را کاهش می‌دهد.

وی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری شهرداری قرار است یک دستگاه اتوبوس را تجهیز کرده و پس از متوقف کردن وسیله نقلیه موتورسواران متخلف آنها را به داخل این وسیله نقلیه برای عبرت گرفتن از اعمال خلاف خود هدایت کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان ادامه داد: در این اتوبوس شهری، چندین فیلم از حوادث دلخراشی که برای موتورسواران متخلف رخ داده به نمایش گذاشته می‌شود و توصیه های لازم به راکبان به منظور رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و جلوگیری از بروز این قبیل حوادث داده می‌شود.

سرهنگ جمالی با یان اینکه برخورد قهری و اعمال قانون به تنهایی جوابگو نیست اضافه کرد: چهار موتورسوار در سوانح درون شهری نیمه نخست امسال جان باختند همچنین ۷۰ درصد مجروحان سوانح درون شهری شهرستان همدان مربوط به موتورسواران است.

وی پیشنهاد داد از موتورهای برقی که سرعت و سر و صدای کمی دارند برای تردد استفاده شود همچنین سیاست های تشویقی برای استفاده از کلاه ایمنی، دریافت گواهینامه و بیمه کردن وسیله نقلیه استفاده شود.

به طور حتم بسیاری از موتورسواران و ترک نشینان در صورت استفاده از کلاه ایمنی امروز در کنار خانواده خود بودند و به علت بی مبادلاتی و بی توجهی به توصیه های پلیس خانواده های خود را داغدار نمی‌کردند.

بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان همدان تردد دارند که سهم شهرستان ۷۰۰ هزار نفری همدان ۱۲۰ هزار دستگاه است.