به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا،محمدتقی نظرپور روز یکشنبه در نخستین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران با اشاره به نیازمندی دانشگاه ها برای فراهم ساختن زیرساخت های آموزش های مجازی افزود: دانشگاه ها حدود ۳۱۰ میلیارد تومان برای پشتیبانی از زیرساخت های آموزش های مجازی نیاز دارند و در کل با احتساب دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری، ۶۴۰ میلیارد تومان برای فرهم کردن و حمایت از این زیرساخت ها نیاز است.
معاون وزیر علوم با ارائه گزارشی در خصوص اجرای آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها اظهار داشت: بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، تعطیلی کوتاهی در اسفندماه برای تدوین برنامه های آتی دانشگاه ها اعمال شد و گزارش های ارائه شده در فروردین ماه حکایت از پوشش ۹۰ درصدی الکترونیکی جامعه دانشجویی دارد که موفقیت خوبی به خصوص در زمینه هم پایی با سایر کشورها محسوب می شد.
وی گفت: شهریورماه ۹۹ بازنگری و بهبود نظام آموزش الکترونیکی برای برطرف شدن بسیاری از مشکلات در نیمسال تحصیلی جاری، صورت گرفت. همچنین در بحث تاثیر آموزش مجازی در دانشگاه ها اتفاقات خوبی رخ داد که به روز کردن منابع و اطلاعات درسی توسط اعضای هیأت علمی مطرح شده است.
نظرپور با بیان اینکه اطلاعات درسی برخی از اعضای هیأت علمی قدیمی بود، ادامه داد: آنها برای رقابت در فضای مجازی باید اطلاعات خود را به روز کنند. حتی برخی از اعضای هیأت علمی از اشتراک گذاشتن مطالب بین سایر اعضای هیأت علمی و دانشجویان دریغ می کردند.
وی همچنین با اشاره به دانشگاه هایی که قبل از دوران کرونا در زمینه آموزش الکترونیکی فعال بودند، یادآور شد: تعدادی از دانشگاه ها قبل از بحران کرونا در آموزش مجازی حضور داشتند، ولی سهم اندکی داشتند. بنابراین ضرورت تطبیق دانشجویان و دانشگاه ها با روند آموزش جدید در حال وقوع است.
معاون اداری مالی وزیر علوم در ادامه سخنرانی خود، اظهار داشت: ضرورت آموزش ابزارهای فراگیر مجازی برای اعضای هیأت علمی مهم بود. در این حوزه برای گسترش و تسهیل آموزش الکترونیکی اقداماتی رخ داد و دانشگاه ها به استفاده حداکثری از ابزارها برای برگزای انواع مراسم و برنامه های مجازی، تشویق شدند.
نگرانی آموزش عالی در آموزش مجازی
نظرپور گفت: بعد از ظهور ویروس کرونا و در ماه های پایانی سال ۹۸ تغییراتی در برنامه های آموزش عالی ایران و جهان رخ داد و دانشگاه ها به آموزش اجباری از راه دور روی آوردند.
معاون اداری مالی وزیر علوم ادامه داد: در کنار پیشرفت های مناسب در حوزه آنلاین، برخی نگرانی ها در خصوص آموزش های عملی رشته های هنر، مهندسی و مباحث آزمایشگاهی، کارگاهی همچنین نحوه برگزاری آزمون ها وجود داشت.
وی افزود: یکی از سوالاتی که آموزش مجازی برای دانشگاه ها ایجاد کرد، این بود که بهترین راه برای چرخش سریع دوره های آنلاین با ارائه امکانات به صورت برخط چیست. دومین سوال این بود که دانشگاه ها چگونه می توانند از دسترسی کامل همه دانشجویان به فناوری آموزش های مجازی اطمینان مناسب داشته باشند.
معاون اداری مالی وزیر علوم در خصوص نحوه اجرای عدالت آموزشی در بحث آموزش های الکترونیکی، به اعطای وام کمک هزینه خرید لپ تاپ و دیگر تجهیزات مورد نیاز دانشجویان از سوی صندوق رفاه دانشجویان، هماهنگی با ارائه دهندگان خدمات اینترنت برای پشتیبانی از آموزش مجازی و استفاده از ظرفیت خیرین برای خرید لپ تاپ اشاره کرد.
وی همچنین دیگر نگرانی های مطرح شده در حوزه آموزش الکترونیکی را مرتبط با نیازهای اجتماعی و عاطفی دانشجویان دانست و گفت: در این حوزه نیازهای اجتماعی، عاطفی، دسترسی به خوابگاه، تغذیه و گذران زندگی برای دانشجویان کم درآمد در شهرهای بزرگ همچنین ادامه فعالیت خوابگاه با روش کنترل شده و اجرای سیاست های فاصله گذاری اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون اداری مالی وزیر علوم همچنین بر ضرورت توجه به بهداشت روان دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندان تاکید کرد.
نظرپور در ادامه برخی از مزایای آموزش الکترونیکی را برای دانشگاه ها مطرح کرد و گفت: امکان تجاری سازی بیشتر آموزش عالی، تقویت درآمد پایدار برای دانشگاه، امکان ارائه منظم تر، ساختارمندتر و هدفمندتر دروس در وقت کمتر نسبت به آموزش کلاسیک، کاهش هزینه های جاری و مصرفی نظام آموزشی، رفت و آمدها، کاهش اتلاف وقت به خصوص در بحث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می تواند از مزایای این آموزش باشد.
نخستین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران روز یکشنبه به صورت مجازی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.