تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال به نسبت سال گذشته ۳۲ هزار هنرجوی بیشتر در هنرستان ثبت‌نام کرده اند.

مصطفی آذرکیش دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: این موضوع از این منظر مهم است که در برخی از پیش‌بینی‌ها آموزش‌های مهارتی دچار آسیب می‌شوند اما افزایش تعداد هنرجویان نشان از اقبال خانواده و جامعه به مهارت‌آموزی دارد.

وی  گفت: آموزش در هنرستان‌ها به ۲ بخش کارگاهی و غیر کارگاهی تقسیم می‌شود، دروس غیرکارگاهی شامل دروس عمومی، شایستگی‌های پایه فنی، شایستگی‌های غیرفنی و دروس مشترک است که به صورت مجازی و از مدرسه تلویزیونی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ماهیت دروس کارگاهی عملی است، در کشور ما هم همانند سایر کشورهای دنیا این دروس به شیوه حضوری به هنرجویان آموزش داده می‌شود، البته ۱۰ تا ۳۰ درصد دروس کارگاهی نیز شامل بخش دانشی می‌شود که به صورت غیرحضوری می توان آموزش داد.

آذرکیش یادآورشد: به عنوان مثال در رشته معرق به صورت نظری هم به  دانش آموزان چگونگی کار با اره گفته می‌شود اما آموزش انجام کار نیازمند حضور دانش‌آموز در کارگاه است، به همین منظور اولویت آموزش دروس کارگاهی آموزش به شیوه حضوری بنا شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از همه روش‌ها برای تکمیل فرآیند آموزش استفاده می‌شود، گفت: به صورت حضوری دروس کارگاهی، مجازی و مدرسه تلویزیونی دروس نظری و در کل به شیوه آموزش حضوری و نیمه حضوری فعالیت‌های آموزشی هنرستان‌ها پیگیری می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در آموزش حضوری دانش‌آموزان پروتکل‌های بهداشتی براساس نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت می‌شود، نرم افراد حاضر در این کارگاه‌ها ۱۵ نفر اعلام شده است.

آذرکیش ادامه داد: فضای بسیاری از کارگاه‌ها و مزارع برای فعالیت‌ کارهای عملی دانش‌آموزان گسترده است، اما اگر فضای کارگاه کوچک باشد، دانش‌آموزان به ۲ گروه تقسیم می‌شوند.

وی افزود: اطمینان حاصل کردن از آموزش و تکمیل فرآیند آن با حفظ سلامت دانش آموزان در وزارتخانه پیگیری می شود و روش های متنوعی در برنامه‌ریزی‌ها اعلام شده که مدیران می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به آموزش‌های کارگاهی و غیر کارگاهی اقدام کنند.

او خاطر خاطرنشان کرد: اولویت آموزش دروس کارگاهی با شیوه حضوری است، اگر مدارس توسط ستاد ملی کرونا تعطیل شوند، کارگاه‌ها پس از بازگشت شرایط به حالت عادی برگزار می‌شوند.

به  گزارش ایرنا مدارس و مراکز آموزشی سال تحصیلی جدید خود را در دوران کرونا از ۱۵ شهریور ۹۹ آغاز کردند. در این شرایط دانش‌آموزان از آموزش‌های حضوری، مجازی و تلفیقی به صورت اختیاری بهره‌مند می شوند اما هنرستان ها با توجه به کار عملی شرایط ویژه ای دارند.

در این میان این وزارتخانه به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌ها و کاستی‌های نظام ‌آموزشی در جهت تأمین بستر لازم برای تحقق اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی گام برداشته و با رویکرد عدالت آموزشی، راهبرد آموزش ترکیبی که از آن با عنوان «تلفیق حضوری و مجازی» یا «آموزش انعطاف‌پذیر» نیز تعبیر می‌شود را برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در قالب جداول و راهنمای تدریس ویژه شرایط شیوع ویروس کرونا ترسیم کرد.

سال تحصیلی گذشته با توجه به تعطیلی هنرستان‌ها از ابتدای اسفند ۹۸، آموزش دروس کارگاهی هنرجویان از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۵ مرداد ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.