اصفهان- ایرنا- معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی فرمانداری سمرم گفت: خروجی و نتیجه نشست‎های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان موثر و رضایت‌بخش نیست .

علی‌رضا فخری زاده روز یکشنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سمیرم در سال جاری اظهار داشت: هر مسوول و کارشناسی در هر نهادی که مسوولیت پذیرفته است باید کار خود را دقیق و منظم انجام دهد و مدیران نیز باید پیگیر مصوبه‌ها و موضوع نشست‌ها باشند.

به گفته وی، آمار و اعداد ارائه شده در این جلسه نشان از افزایش دستگیری‌ها و کشفیات دارد اما چرا با این وجود، نظر قریب به اتفاق اعضای این شورا موید بیشتر شدن تعداد معتادان یا واسطه‌های فروش و عرضه مواد مخدر و در نتیجه مطلوب نبودن وضعیت این شهرستان است.

معاون فرماندار سمیرم با بیان‌اینکه برخی از حاضران در جلسه تقصیر را به گردن مدیران سایر استان‌ها و شهرهای همجوار شهرستان می‌اندازند، تصریح کرد: ما مسوول اجرایی اداره خودمان هستیم و باید تکالیف محول شده بر دوش خودمان را بدرستی انجام دهیم.

فخری‌زاده تاکید کرد: نام این نشست‌ها شورای هماهنگی است بنابراین هر اقدام جزیره ای نادرست بوده و فعالیت‌ها باید با هماهنگی و همراهی سایر اعضا همراه شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی به برگزاری جلسه اول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سمیرم در اردیبهشت سالجاری اشاره کرد و گفت: با گذشت چند ماه از جلسه نخست امروز می‌بینیم که هنوز اقدام مناسبی در باره مصوبه‌های نشست قبلی انجام نشده است.

معاون فرمانداری سمیرم یادآور شد: ما در مبارزه با مواد مخدر شهید داده‌ایم و در برابر تک‌تک آن عزیزان و ملت بزرگ ایران مسوولیم و باید پاسخگو باشیم.

فخری‌زاده اظهار داشت: استفاده از ظرفیت سمن‌ها، نیروهای بسیج، ادارات، دهیاری‌ها و سایر اقشار داوطلب در مسیر مردمی کردن فعالیت‌ها راهکاری موثر و سازنده در عرصه مبارزه و پیشگیری است.

وی به افزایش کشت ممنوعه شاهدانه در برخی روستاهای سمیرم اشاره کرد و از مدیریت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای انتظامی و امنیتی خواست تا نظارت و بازرسی‌ها در این بخش را بیشتر کنند.

وی، اجرای طرح موسوم به "یارگیری زندگی" را موثر دانست و افزود: جامعه هدف این طرح در گروه‌های پیش دبستانی، مدارس، دانشجویی، اصناف، والدین، کارگران و دیگر اقشار مشخص است.

معاون فرماندار سمیرم، گفتمان سازی اجتماعی به شکل تخصصی در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر را ضروری برشمرد و گفت: هر کس نمی‌تواند به این موضوع مهم ورود کند چرا که گفتمان سازی، کار فکری و اندیشه‌ای است و هر خطایی در این رابطه آسیب زننده است.

وی هدف از این طرح را افزایش امید، پیشگیری و حرفه‌آموزی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: هر مدیر و مسوولی که در این بخش کم‌کاری کند آسیب‌های اعتیاد دامان خود و خانواده اش را خواهد گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری سمیرم، آزادی مشروط زندانیان بدلیل شرایط کرونایی را یادآور شد و افزود: جمعی از همین افراد با ورود مجدد به اجتماع باردیگر به مصرف و توزیع مواد مخدر پرداختند که با دستور دادستان به زندان بازگشتند.

فخری‌زاده، دغدغه‌های عنوان شده در باره کارگران فصلی سیب‌چین و آسیب‌های آنها بویژه در این شرایط کرونایی را درست دانست و گفت: حدود سه ماه قبل نشست‌هایی در زمینه نحوه کار و فعالیت این افراد برپا و راهکارهایی نیز ارائه شد.

وی تصریح کرد: کمبود کارگر بومی، پراکندگی، وسعت باغ‌ها و بالابودن آمار سیب‌های تولیدی شهرستان در کنار شرایط معیشتی کشاورزان در این نشسست‌ها مطرح و بررسی شد.

معاون فرماندار سمیرم ادامه داد: مدیران ارشد شهرستان در این زمان محدود هم باید ملاحظات معیشت باغداران با توجه به شرایط کرونایی و آسیب‌های کارگران مهاجر در نظر می‌گرفتند.

فخری زاده بیان داشت: با وجود نظارت‌ها و بازرسی‌های مداوم باز هم بخشی از این کارگران شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و برخی نیز بدلیل اعتیاد به مواد مخدر آسیب های دیگری را با خود به شهرستان سمیرم وارد کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، در ۶ ماهه ابتدای امسال میزان کشفیات مواد مخدر در سمیرم ۹ درصد افزایش داشته که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین ۴۶ فرد معتاد به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شده و ۳۲ خودروی سوداگران مرگ توقیف شده است.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.