علی متقیان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جامعه هدف آموزش و پرورش استثنایی، خدمات رسانی به کودکان با نیازهای ویژه از بدو تولد است که در این زمینه مداخله در شناسایی آسیب ها در دستور کار است.
وی تصریح کرد: شناسایی آسیب دیدگان شنوایی بیش از سایر موارد دارای اهمیت است و برای اینکه برقراری ارتباط با جامعه کمتر دچار مشکل شود، مشکل ناشنوایی باید پیش از ۶ ماهگی، شناسایی و مورد مداخله قرار گیرد.
متقیان با اشاره به افزایش شناسایی کودکان با اختلال طیف اوتیسم، گفت: این اختلال هم باید پیش از ۳.۵ سالگی شناسایی شود تا بتوان با مداخله به هنگام، آموزش های لازم را به فرد و خانواده او ارائه داد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۰۰ نفر از کودکان چهار تا ۶ ساله استان با نیازهای ویژه هم از خدمات آموزش و پرورش استثنایی برخوردار هستند.
وی گفت: تلاش داریم تا پوشش کودکان با نیازهای ویژه برای آموزش پیش دبستانی بیشتر شود، امسال ۲۰۰ نفر از خدمات پیش دبستانی بهره مند شدند و برآورد می شود ۱۰۰ نفر به این تعداد افزوده شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی افزود: برای خدمات رسانی بهتر به کودکان در وهله نخست باید خانواده ها آموزش های لازم را فرا بگیرند.
حدود سه هزار دانش آموز با نیازهای ویژه زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی هستند.