حماسه حق پرست روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: علاوه بر خدمات ارزنده و حضور ستودنی استاد شجریان در تاریخ هنرِ موسیقی ملی ایران و نقش آفرینیِ خلاقانه خود در موسیقی آوازی، در واقع یکی از تاثیرگذارترین و تاریخی ترین شخصیتهای بویژه موسیقی آوازی و آواز در فرهنگ و مجموعه و نظامِ موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که برآمد سال ها تلمذ و آموختن هزاران نکته باریکتر از مو در محضر بزرگان وقت در پهندشت موسیقی کشور است.
وی بیان کرد: داشتن استادانی همچون دکتر نورعلی برومند، غلامحسین بنان، غلامرضا دادبه، جلیل شهناز، فرامرز پایور از یک سو و در دیگر سو نیز ژرف نگری در شنیدن و باز و بارها خواندن و تجزیه و تحلیل آواز بزرگانی چون ظلی، طاهرزاده و جلال تاج اصفهانی و اقبال آذر و سایر بزرگان موسیقی آوازی باعث شد تا شجریان به عنوان اسطوره در طول تاریخ این هنر ماندگار شود.
وی بیان کرد: شجریان یکی از ماندگارترین شخصیتهایی است که در تاریخ موسیقی نقش آفرین شده و با وجود اینکه در زمینه موسیقی آوازی و اثربخش شدن در تاریخ آواز در موسیقی ایران، در بین مشتاقان و هنرجویان و هنرمندان و آهنگسازان بسیار تاثیرگذار واقع شد روند و روال موسیقی آوازی را بسیار دقیق و آگاهانه دستخوش تغییر و تحولاتی ژرف و شگرف کردهاست.
حق پرست ادامه داد: ساخت چندین و چند ساز مختلف در طول بیش از نیم قرن فعالیت از دیگر دستاوردهای استاد شجریان است زیرا وی در همراهی چندین ساله خود با ارکسترهای مختلف پی برده بود میتوان نیاز صوتی و رنگ آمیزی شنیداری را با طراحی و ساخت برخی از سازها بخوبی تامین و جبران کرد.
وی گفت: شاید همین نقصان و کاستیهای صوتی بود ک به گفته استاد شجریان منجر و منتج به طراحی و ساخت سازهایی همچون شهنواز، صراحی و ساغر و بمساز شد.
وی گفت: از دیگر دستاورد بزرگ و ماندگار استاد شجریان این است که در موسیقی آوازی با خلاقیت و ابداعات خود، مقام و جایگاه دو چندانی به گنجینه موسیقی آوازی ایران زمین در سطح ملی و فراملی بخشید.
حق پرست ادامه داد: کسب جوایز معتبر هنریِ جهانی و بین المللی متعدد توسط استاد شجریان، خود گواهی بر این سخن است که استاد توانسته بود هنر و هویت و اصالت موسیقی ایران را با صدا و آواز و شخصیت فرهنگی هنری خود به درستی و استادی هر چه تمامتر به جهانیان بازشناساند.
حق پرست اظهار کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده تا در ارتباط با محمدرضا شجریان به چهرهای در تاریخ هنر ایران برخوریم که تکرار آن بسیار سخت و دشوار و به طور قطع نیازمند به طول ِ تاریخ و گذشت سالیان سال در آینده خواهد بود زیرا شجریان در وادی هنر موسیقی شخصیتی جامع و مانع است.
وی افزود: جامع و مانع بودن شجریان بدین معنی است که وی در موسیقی آوازی آن قدر کامل است که جامعیت و جمعیت یک تاریخ و روند روزگاران رفته بر آواز است و همین خود مانعی برای تحریف بنیاد و بنیانهای آوازی در موسیقی ایران است.
ربنای شجریان اوج احترام وی به ایمان قلبی مردم بود
رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر گفت: همان گونه که استاد در همراهی با هنرمندان کانون چاوش و گروه هایی همچون عارف و شیدا و همراهی با بزرگانی چون؛ محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده آثار فاخر و فخیم موسیقی را در برههای از زمان خلق میکنند، با "ربنای" خود نیز تمام قد به احترام و حرمت معتقدات و ایمان قلبی مردمان سرزمین خود، از جای بر میخیزد و به احترام ملت خود میایستد.
وی افزود: شجریان در فرهنگ و تاریخ موسیقی تمام و کمال کار خود را دنبال کرد و همواره به عنوان چهرهای ماندگار در موسیقی آوازی خواهد بود و چون دُر یگانهای خواهد درخشید.
حق پرست اظهار کرد: همچنین شجریان به واسطه خدمت شایسته و بایستهای که به موسیقی ایران ارائه کرد به ادبیات ایران نیز خدمتی سترگ ارائه داد و پلی تاریخی هنری موسیقایی و آوازی بین ادبیات و اشعار کلاسیک و نوپردازان ادبیات معاصر ایران بود.
وی یادآور شد: شجریان با انتخاب و خوانش و آواز اشعار شاعرانی همچون سعدی و حافظ، مولوی، خیام و عراقی و از طرفی رویکردی دیگر به نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث را در آواز ارائه میدهد که این پیوند بیش از پیش ادبیات و موسیقی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران است.
حق پرست گفت: شناخت دقیق و انتخاب و گزینش اشعار منطبق با درون مایه موسیقی و دستگاه و گوشهای که استاد برای آواز مورد نظر به اجرا می گذاشت نشان از اشراف و تسلط بلابحث وی در درک و دریافت بیش از نیم قرن تلاش و کوشش و حضور بی درنگ و بی وقفه این چهره ی ماندگار موسیقی ایران است.