چندی پیش مسکو اعلام کرد که روسیه و مصر برای اولین بار یک تمرین نظامی مشترک با نام "پل دوستی ۲۰۲۰" در منطقه ژئو استراتژیک دریای سیاه برگزار می کنند.
به نظر می رسد در حالی که روسیه تلاش می کند از طریق مصر، جایگاه بهتری در میان کشورهای عرب خاورمیانه بدست آورد، قاهره نیز در صدد است با تمامی کانون های قدرت و صاحب نفوذ ارتباطی نزدیک داشته باشد.
براین اساس نزدیکی روابط پکن و قاهره را هم که اخیرا شتاب بیشتری گرفته است در همین راستا میتوان ارزیابی کرد.
مصر تلاش می کند در روابط خارجی خود با تمامی کانون های دارای نفوذ رابطه ای متوازن برقرار کند و از این طریق جایگاه گذشته خود را در معادلات بین الملل به عنوان قدرتی منطقه ای بدست آورد؛ براین اساس محور پکن – قاهره را باید روابطی فرااقتصادی در نظر گرفت.
دو کشور از چندی پیش قراردادهای متعددی را در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی امضا کرده اند که حاکی از تصمیم محور قاره – پکن به تعمیق روابط استراتژیک و نقش آفرینی هم سو در عرصههای منطقه ای و فرامنطقه ای است؛ از آن جمله می توان به توافقنامه ای در خصوص تدریس زبان چینی در مدارس مصر اشاره کرد.
براساس این توافقنامه که ماه میلادی گذشته بین دو کشور به امضا رسید ، زبان چینی به عنوان زبان دوم در دبیرستان های مصر تدریس می شود.
این توافقنامه علاوه بر جنبه های فرهنگی آن ، می تواند حاکی از برنامه بلند مدت قاهره وپکن در گسترش روابط همه جانبه و همسویی بین المللی باشد.
از سوی دیگر به نظر می رسد مصر تلاش می کند در عرصه روابط خارجی گزینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را تنوع بخشد و علاوه بر غرب، بلوک شرق را نیز در زاویه دید خود داشته باشد.
در حالی که مصر مایل است جایگاهی در طرح "یک کمر بند، یک راه" برای خود دست و پا کند، چین نیز در این ارتباط دو سویه تلاش می کند، اگر نگوییم نفوذ ، بلکه حداقل دسترسی آسان تر و ایمن تری به آبراه کانال سوئز بدست آورد.
کانال سوئز آبراه مهمی در ارتباطات اقتصادی بین آسیا، آفریقا و اروپا محسوب می شود و با توجه به سرمایه گذاریهای عظیم اقتصادی چین درآسیا و آفریقا، این آبراه از اهمیت بسزایی برای پکن برخوردار است.
به نظر می رسد مصر تلاش می کند در عرصه روابط خارجی گزینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را تنوع بخشد و علاوه بر غرب، بلوک شرق را نیز در زاویه دید خود داشته باشد.
از سوی دیگر طرح "یک کمر بند ، یک جاده" که از آن به راه ابریشم جدید نیز تعبیر می شود، یک پروژه عظیم برای تسهیل ارتباطات و مبادلات اقتصادی است که درسال ۲۰۱۳ توسط چین ارائه شد و ۶۰ کشور جهان را به یکدیگر مرتبط می کند و قاهره نیز مایل نیست از منافع چند جانبه این طرح محروم بماند.
مصر پرجمعیت ترین کشور جهان عرب محسوب می شود، بنابراین می تواند بازار خوبی در اختیار چین قرار دهد، همچنین ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده دارد و در میان کشورهای عربی نیز دارای نفوذ است. براین اساس پکن به مصر به عنوان یکی از دروازه های ورود به جهان عرب و قاره آفریقا می نگرد.
مبادلات اقتصادی پکن و قاهره در هفت ماه اول سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵ میلیارد دلار برآورد شده است و این علاوه بر سرمایه گذاری های بزرگ چین در مصر محسوب می شود.
چین طرح های سرمایه گذاری بسیار بزرگی را در مصر در اختیار دارد که از آن جمله می تواند به ایجاد پایتخت جدید در ۴۵ کیلومتری شرق قاهره اشاره کرد.
این طرح شامل احداث منازل مسکونی برای ۵ میلون تن در کنار ایجاد مراکز اداری، سفارتخانه ها، مراکزی صنعتی و اقتصادی و نیز احداث بزرگترین برج آفریقا است.
همچنین براساس توافقنامه ای که در سال ۲۰۱۶ بین دو کشور به امضا رسید، چین ۲۰ میلیون دلار طی ۱۰ سال برای احداث ۲۰ برج بزرگ در مصر سرمایه گذاری می کند که بلندترین این برجها ۳۸۵ متر ارتفاع دارد و بزرگترین برج قاره آفریقا محسوب می شود.
طرح توسعه منطقه اقتصادی کانال سوئز از دیگر سرمایه گذاریهای عمده چین در مصر محسوب می شود.
چین طرح های سرمایه گذاری بسیار بزرگی را در مصر در اختیار دارد که از آن جمله می تواند به ایجاد پایتخت جدید در ۴۵ کیلومتری شرق قاهره اشاره کرد.
براساس این طرح در مرحله اول ۸۴ بنگاه و شرکت اقتصادی و در مرحله دوم ۱۵۰ شرکت عظیم اقتصادی در کنار کانال سوئز ایجاد می شود.
غول "فایبرگلاس" چین ، JUSHI ، از جمله شرکت های اقتصادی بزرگی است که در این منطقه نمایندگی خواهد داشت .
با توسعه منطقه اقتصادی کانال سوئز انتظار می رود سرمایه گذاریهای عظیمی از سراسرجهان به این منطقه سرازیر شود.
به نظر می رسد مصر تلاش می کند در روابط خارجی خود با تمامی کانون های دارای نفوذ رابطه ای متوازن برقرار کند و از این طریق جایگاه گذشته خود را در معادلات بین الملل به عنوان قدرتی منطقه ای بدست آورد؛ براین اساس محور پکن – قاهره را باید روابطی فرااقتصادی در نظر گرفت.