بندرعباس- ایرنا- نماینده ولی فقیه درهرمزگان با اشاره به اینکه کتاب نهج البلاغه همچنان در جامعه ناشناخته و گمنام مانده است، گفت: باید تلاش کنیم گرد وغبارغربت را از چهره این کتاب ارزشمند که حاوی گزیده‌هایی از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان گرانقدر حضرت علی(ع) بوده، بگشاییم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده روز چهارشنبه در آیین پایانی دومین همایش ملی نهج‌البلاغه و انقلاب‌اسلامی افزود: هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که باید شخصیت علی(ع) و کتاب گرانقدر ایشان( نهج البلاغه) را درقالب یک برنامه انسان ساز و جامعه ساز به جوامع بشری معرفی کنیم.

وی بیان داشت: امروز در مقابل عظمت نهج البلاغه نتوانسته‌ایم آن طور که وظیفه‌مان است این کتاب ارزشمند که بعد از قرآن بی بدیل و بی نظیر بوده، را به خوبی درجامعه تببین کنیم.

امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: جرج جرداق نویسنده و روشنفکر مسیحی در کتاب «علی صدای عدالت بشریت» گفته است که تمام زیبایی‌های زبان عرب در کتاب نهج البلاغه علی(ع) نگاشته شده که کلام ایشان فوق کلام مخلوق بوده و هرچه زمان می‌گذرد روشن‌تر و هویداتر می‌شود.

عبادی زاده ادامه داد: اقدام‌ها و حرکت‌هایی درسال‌های گذشته و اکنون درخصوص نهج البلاغه صورت گرفته اما این تنها قطره‌ای از یک اقیانوس عظیمی است که باید به قدر تشنگی از آن چشید.

نهضت نهج البلاغه خوانی درهرمزگان آغاز شود

نماینده ولی فقیه درهرمزگان به دانشگاهیان، متولیان و همه عاشقان و علاقه مندان به نهج البلاغه در استان توصیه کرد که نهضت نهج البلاغه خوانی را آغاز کنیم.

عبادی زاده تاکید کرد: این کتاب ارزشمند و فصیح نهج البلاغه باید درمجالس، مساجد، دانشگاه‌ها و خانواده‌های ما بازگو و تبیین شود، چراکه هرکس می‌خواهد فنون فصاحت و بلاغت را بیاموزد باید در سخنان فصیح علی(ع) بیاندیشند.

وی یادآورشد: نهج البلاغه هرچند دارای مباحث سیاست مداری، دشمن شناسی و جریان شناسی است و هرکس از دریچه‌ای به آن می‌نگرد اما گستره‌ی آن به بلندای شخصیت علی(ع) بوده است.

خطیب جمعه بندرعباس یادآورشد: اگر امروز به این معارف ارزشمند نهج البلاغه نگاهی بیاندازیم درعرصه توحید، خداشناسی و جامعه شناسی می‌تواند مسیرعارفان و سالکان انسان‌های تشنه و راه گم کرده باشد.

آیین پایانی دومین همایش ملی نهج‌البلاغه و انقلاب‌اسلامی روز چهارشنبه با پیام تصویری آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی یکی از مراجع عظام تقلید در سالن آمفی‌تئاتر مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس برگزارشد.

در این همایش که به صورت مجازی درحال برگزاری است، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس سخنرانی می‌کند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور(مدیرحوزه‌های علمیه خواهران کشور)، حجت‌الاسلام دین‌پرور(رییس بنیاد نهج‌البلاغه) و شیخ یعقوب شمس(امام جمعه اهل سنت کیش) سخنرانی پیرامون جایگاه نهج‌البلاغه و نقش آن در انقلاب‌اسلامی از دیگر سخنرانان همایش امروز بودند.

این همایش ملی به میزبانی مدیریت حوزه‌های علمیه استان هرمزگان با مشارکت تعدادی از نهادها و ارگان‌ها ویژه عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر با عنوان «نهج‌البلاغه و انقلاب اسلامی» در ۲ محور «تاثیر نهج‌البلاغه بر اندیشه و سیره سیاسی حکومتی مقام معظم رهبری» و «نهج‌البلاغه و گام دوم انقلاب» برگزارشد.

تقدیر از شش برگزیده مقالات برتر و تجلیل از ۲ خانواده‌ه شهید مدافع سلامت بخشی دیگری از برنامه‌های دومین همایش ملی نهج‌البلاغه و انقلاب‌اسلامی است.

«تاثیر نهج‌البلاغه بر اندیشه و سیره سیاسی حکومتی مقام معظم رهبری» در موضوعات فقه، کلام و فلسفه سیاسی، سبک رهبری و مدیریت جهادی، مردم سالاری دینی،رابطه حکومت و اخلاق، مفاهیم سیاسی اجتماعی صبر و مقاومت، دشمن شناسی و نفوذ و «نهج‌البلاغه و گام دوم انقلاب» نیز در موضوعات نظریه نظام انقلابی، دولت‌سازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی، علم وپژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و روابط خارجی بخشی از محورهای مقالات، پایان‌نامه و تحقیق پایانی شرکت‌کنندگان این دوره از همایش ملی نهج‌البلاغه و انقلاب‌اسلامی در هرمزگان اعلام شده بود.