قشم- ایرنا- ساحل جنوبی جزیره قشم بار دیگر به تاربال‌های نفتی آلوده شده که اگرچه منشا اصلی آن مشخص نیست اما شست و شوی مخزن نفتکش‌ها، نشت نفت به دریا و یا محموله‌های قاچاق به عنوان گزینه‌های احتمالی آلودگی سواحل مطرح است.

مواد نفتی در دریا بر اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیرگونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج، آن‌ها را به صورت توده درآورده و به ساحل می‌راند. اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی مشاهده تاربال در ساحل است و به همین سبب علامتی هشدار دهنده شناخته می‌شود.

هنوز تاربال‌های نفتی منتشر شده در سال گذشته به شکل مناسبی از سطح سواحل جزیره‌ی قشم جمع آوری نشده‌اند که دوباره این مواد نفتی در سواحل خود نمایی می‌کنند. شهریورماه سال گذشته  نیز تاربال‌های نفتی در جزیره‌های قشم و لارک مشاهده شد که در نهایت منشاء آن از سوی مسوولان اعلام نشد و تنها پس از ورود دادستان، برخی مسوولان با کمک انجمن های مردم نهاد(سمن) و مردم بومی به جمع آوری تاربال‌ها از سواحل اقدام کردند. اکنون پس از یکسال، دوباره این امر تکرار شده و تاربال ها میهمان ناخوانده این روزهای سواحل قشم شده‌اند.

آلودگی مربوط به نشت نفت در ماه گذشته است
یک کارشناس محیط زیست در این باره گفت: با توجه به سابقه این آلودگی‌ها در سواحل قشم، احتمال می‌رود این مشکل در ادامه مشاهده لکه نفتی در روستای رَمچاه در ماه گذشته رخ داده باشد.
وی افزود: آلودگی در سواحل ماسه‌ای بیش از چیزی است که مشاهده می‌شود و به دلیل جزر و مدها ممکن است تاربال‌ها در زیر ماسه‌ها پنهان شده باشند.
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: جمع‌آوری تربال‌ها از سطح دریا و ساحل هزینه هنگفتی در بر دارد و هم اکنون این امر امکانپذیر نیست.
وی گفت:یک فناوری پیشرفته با آب پرفشار و گرم می‌تواند تاربال‌ها را جمع آوری کند که متاسفانه این فناوری در کشور ما وجود ندارد.

بررسی آلودگی‌های نفتی در دریا بر عهده سازمان بنادر و کشتیرانی است
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم روز چهارشنبه در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع مشاهده تاربال نفتی در ساحل باید بررسی شود و تا تشخیص منبع و نوع آلودگی، امکان ارایه نظر وجود ندارد.
سید محمد هاشم داخته افزود: طبق قانون و با توجه به عضویت سازمان بنادر و کشتیرانی در سازمان حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، وظیفه نظارت بر کشتی های نفتی بر عهده این سازمان است.
وی تصریح کرد: نمونه‌های تاربال توسط سازمان بنادر به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال شده تا پس از کسب اطلاعات مربوط به جنس، منبع و نوع آلودگی، نسبت به رفع مشکل اقدام شود.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: برای جلوگیری از تداخل برنامه، سازمان بنادر تمامی مراحل را انجام می‌دهد و اگر نیاز به همکاری سازمان محیط زیست باشد، به این اداره اعلام می‌شود.

تاربال‌های نفتی در سواحل قشم در حوزه سازمان بنادر نیست
مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم نیز در این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: ورود به مساله‌ی تاربال های نفتی در سواحل بر عهده این سازمان نیست و وظیفه ما فقط بررسی آلودگی داخل دریاست.
علی اشتری افزود: گزارشی در این خصوص به ما اعلام نشده است و نظر نهایی در این مورد پس از بررسی توسط کارشناسان اعلام می‌شود.


دادستان قشم موضوع تاربال‌های نفتی را پیگیری می‌کند
یک مقام آگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدای مهرماه جاری انتشار عکس‌های آلودگی نفتی ساحل روستای رَمچاه قشم در فضای مجازی، باعث ورود دادستان قشم به موضوع شد و با صدور دستور قضایی، اداره های محیط زیست و بنادر و دریانوردی قشم مامور بررسی موضوع شدند.
وی افزود: در پی این دستور، شناور متخلف شناسایی و به مکان دیگری برای رفع مشکل منتقل شد و آلودگی این لکه نفتی جمع آوری شد.
وی خاطرنشان کرد: دادستان قشم برای ادای توضیحات و ادامه روند پرونده متخلف دستورات مقتضی را صادر کرده است و این مهم در حال انجام است.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.