مشهد- ایرنا- مسوولان دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی توسعه دو شهرک صنعتی "توس" و "ماشین سازی و فناوریهای برتر" در مشهد برای استقرار شرکتهای دانش بنیان را معطل مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان دانستند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی روز چهارشنبه در نشست این دبیرخانه گفت: زمینی برای واگذاری به واحد تولیدی و پذیرش سرمایه‌گذار جدید در شهرکهای صنعتی توس، کلات و ماشین سازی و فناوریهای برتر واقع در اطراف مشهد وجود ندارد و تنها شهرک صنعتی بینالود از زمینهای اندکی برای واگذاری به سرمایه‌گذار جدید برخوردار است.

رضا شجاعی افزود: در سالهای گذشته پیگیریهای لازم برای توسعه شهرکهای صنعتی استان انجام و مصوباتی نیز اخذ شد و تنها مخالف این موضوع سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم با توسعه شهرکهای صنعتی در صورتی که شرکتهای دانش بنیان در اراضی جدید مستقر شوند، موافقت و مقرر شد برای هر یک از دو شهرک صنعتی توس و ماشین سازی، ۱۰۰ هکتار زمین به منظور استقرار شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شود که این موضوع با موافقت دستگاه‌های متولی همراه بود.

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صورت جلسات کارگروه امور زیربنایی در محل امضا می‌شود که صورت ‌جلسه مربوط به توسعه شرکت‌های دانش بنیان در این دو شهرک صنعتی در گذشته تنظیم شد که امضای استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن باقی ماند و باید اخذ می‌شد، سپس به دست ما می‌رسید اما به دستمان نرسید.

محمدرضا شکیبا افزود: ما در مکاتباتی اعلام کردیم که این امضاها باید اخذ شود اما هنوز پاسخی به مکاتبات ما داده نشده است، جایگاه اداره کل راه و شهرسازی در این موضوع دبیرخانه است و اصل موضوع، امضاهای باقیمانده مربوط به نهادها و مسوولان متولی است که باید اخذ گردد، ۲۱ امضا برای تایید این صورت جلسه لازم است اما همه دستگاه‌های اجرایی با موضوع توسعه شهرکها موافق نیستند.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز گفت: مصوبه ای از کارگروه امور زیربنایی به دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی نرسیده است، موضوع توسعه شهرکهای صنعتی توس و ماشین سازی باید بار دیگر به کارگروه زیربنایی می رفت تا امضاها از اعضای این کارگروه دریافت می‌شد.

مجتبی میرزایی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک‎های صنعتی مشروط بر اینکه برای شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرکها باشد، موافق است، بدون در نظر گرفتن اراضی موجود در شهرکها و اعتبارات موجود، نمی‌توان نسبت به توسعه شهرکهای صنعتی موافقت کرد، در غیر این صورت، بسیاری از شهرکها با مشکلات زیرساختی مواجه می‌شوند.

حمید قاسمی، معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست پیشنهاد کرد در نخستین نشست کارگروه امور زیربنایی این موضوع مطرح و امضاها از دستگاه‌ها گرفته شود.

مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوریهای برتر نیز در این نشست گفت: هم اکنون بسیاری از واحدهای این شهرک دانش بنیان هستند یا در جرگه واحدهایی قرار دارند که فاقد آلایندگی بوده اما برای توسعه، دچار مشکل هستند، به آنها پیشنهاد شده به شهرکهای صنعتی شهرستانها بروند که این موضوع برای واحدها مشکل زا شده است و با این روند، بسیاری از موقعیتهای سرمایه گذاری در استان را از دست می‌دهیم.

محمد خوشحال افزود: برای تملک زمین در توسعه شهرک صنعتی دچار مشکل هستیم و این درحالی‌ است که ۲۰ تا ۲۵ درصد اراضی اطراف شهرک صنعتی تبدیل به باغ و ویلا شده است.

مدیرعامل شهرک صنعتی توس نیز در این نشست گفت: واحدهای دانش بنیان آلایندگی ندارند و مشکلی در توسعه آنها نباید وجود داشته باشد و با این مقوله در کارگروه زیربنایی نیز موافقت شده است اما چرا این مصوبه باید تا این حد معطل بماند.

حبیب الله مقامی افزود: قیمت زمین در شهرکهای صنعتی در این مدت افزایش یافته است و این موضوع فشار بسیار به صنعتگر وارد می‌کند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با اینکه مباحث مربوط به شهرک‌های صنعتی در گذشته در کارگروه امور زیربنایی استان مطرح شده است، تسریع در پیگیری و ثمریابی امور صورت نگرفته و با پیگیری از دستگاه‌های مختلف مشخص شد که این موضوع در بین دستگاه‌ها نتیجه لازم را نگرفته است.

علی اکبر لبافی افزود: در جلسه گذشته این شورا تصمیماتی اخذ و مقرر شد مصوبات جلسه کارگروه امور زیربنایی استان را در نشست امروز بررسی کنیم تا نتیجه نهایی حاصل آید و بتوانیم موضوع را به شورای گفتگو ارائه کنیم و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیر اجرایی شدن دستور جلسه باشیم.

مصوبه هیات دولت در راستای سفر رییس جمهوری در سال ۱۳۹۱ به خراسان رضوی برای توسعه شهرک صنعتی توس به میزان ۲۰۰ هکتار و شهرک ماشین سازی به میزان ۱۰۰ هکتار به منظور استقرار صنایع پاک، نوین و هایتک بوده است. مصوبه استقرار واحدهای دانش بنیان در این شهرکهای صنعتی در سال ۱۳۹۶ دوباره صادر شد و طبق این مصوبه، مقرر شد این استقرار در ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی توس و ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرک ماشین ابزار با رعایت مسائل زیست محیطی صورت گیرد اما این موضوع باز هم معطل مانده است.

کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه در استانداری است که ۲۲ عضو از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دارد.