حجت الاسلام سعید اصفهانیان به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: مدل عملی که امام رضا (ع) در زمان خودشان ایجاد کردند، یک مدل علمی و عملی است که برای ما می تواند الگوی بسیار خوبی باشد. چون امام هشتم در مرحله اول مدار حرکتهای خود را بر تبیین قرار دادند. یعنی تبیین مباحث مختلف و روشن سازی در میان گروه ها و فرقه های مختلف اجتماعی به عنوان یک محور رفتاری دیده می شود.
وی افزود: به عبارت دیگر حضرت ثامن الحجج (ع) با گروههای مختلف به گفت و گو می نشستند و این گفت و گو را محدود به تشیع و جامعه اسلامی نمی کردند. آن حضرت از فرصت زمان خود استفاده کرده و گفت و گوهای بین المللی و بین الادیانی را بر محور امامت سامان داده و آن را تبیین می کردند.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین (ع) اضافه کرد: آن حضرت از کتب ادیان آسمانی در واقع یک مسابقه میان ادیان طراحی میکردنند و همه را با فضایی که از دین و مکتب خودشان بود، دعوت به سمت آینده مقدس میکردند.
وی افزود: این فضای گسترده تمدنی که امام رضا (ع) شکل می دهند دارای بن مایه هایی است که می توان به انعطاف شدید و ایجاد فضای اخلاقی گسترده به عنوان نمونه اشاره کرد. یعنی دقیقاً همان چیزی که امروز جامعه ما نیاز دارد. جامعه ما امروز وارد یک حوزه عملگرایی شدید شده است و نگاه های تمدنی بلند و گاهی نگاه های منعطف از آن سلب شده است.
اصفهانیان ادامه داد: گاهی مجموعه های مختلف به دلیل تمرکز بر سلیقه شخصی خودشان، خواسته یا ناخواسته مجموعه های دیگر را رقیب تلقی می کنند و به دنبال حذف رقیب هستند و در عمل از فضای اخلاقی دور میشوند چون گام بلند مد نظر آنان نیست اما روش و مدلی که امام رضا (ع) برای ما ایجاد میکنند، یک مدلی است که ما با انعطاف اخلاق نه فقط خودمان را ببینیم که جامعه دورتر را ببینیم و ایجاد یک گفتمان سازنده در جهان داشته باشیم.
وی تاکید کرد: این نوع از شیوه و مشی امام رضا (ع) راهکار برون رفت از بحران برای جامعه شیعه مطرح میکند و این شیوه را در بسیاری موارد در روش رهبر معظم انقلاب میبینیم ولی در جامعه با وجود همه گفت وگوها کمتر در مشی عملی شاهد انعطاف شدید و جلب حداکثری گسترده با وجود پایداری بر اصول هستیم.
این پژوهشگر مذهبی افزود: رهبر معظم انقلاب چه در فضای اهل سنت، چه در فضای ادیان و حوزه های مختلف و حتی در فضای داخلی با جناح های سیاسی که نمیتوانند با هم کار کنند، مشی اخلاق و انعطاف را و به تعبیر خودشان جذب حداکثری را ملاک قرار میدهند و با این شیوه، گفتمانی را گسترده میکنند که با کمک افرادی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این گفتمان وارد منطقه و جهان می شود؛ گفتمانی که هم در درون خود منطق و ادبیات بیانی و هم در دست و بازوی خود سختی و پولاد بودن نسبت به جبهه کفر و ظلم دارد.
وی افزود: البته این گفتمان رهبر انقلاب در وجه تبیینی متوقف بر خود رهبر انقلاب و تعداد کمی از افراد است ولی در وجه میدانی و انقلابی تعداد طرفدارانی که بخواهند این گفتمان را جلو ببرند، خیلی بیشتر است.
اصفهانیان اضافه کرد: امروز برای اینکه بتوانیم این گفتمان را توسعه بدهیم، همانطور که شهید سلیمانی یک فضای تبیینی شکل داده و فضای گسترده ای را در جبهه حق ساماندهی داده و از لشکرهای منطقه ای رونمایی کرده، همانگونه ما باید در حوزه تبیینی، فکری و فرهنگی سرباز داشته باشیم.
وی افزود: به عبارت دیگر باید سردارانی مثل شهید سلیمانی در حوزه تبیینی قرآن و عترت برای گسترش گفتمان رهبر انقلاب و مطالبه فضای گام دوم انقلاب داشته باشیم. آن چیزی که در میدان توسط شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس شکل میگیرد، تحقق میدانی نهایی است که جبهه کفر و ظلم است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما هر چقدر بتوانیم این عقبه را که گفتمان و تبیین و فضای فرهنگی و مفاهمه میان احزاب مختلف و گروه های اسلامی و مفاهمه میان فضای بین الادیانی است، گسترش دهیم و از این فضا استفاده کنیم، باید در عمل سبک زندگی رضوی که مدلی از سبک زندگی قرآنی است را در جامعه توسعه دهیم و این لبیکی به رهبر انقلاب است که با یک هوشمندی بی نظیر متاثر از فضای رضوی، این فضا را ایجاد کرده و با وجود همه سختی ها همگان را دعوت کردند تا در این فضای کلی هر کدام در جای خودشان نقش آفرینی کنند.