بیرجند - ایرنا - محدودیت‌های کرونایی که از هفته جاری به خراسان جنوبی بازگشت، با توجه به وضعیت شیوع کرونا در این استان و برای کنترل بیماری در شهرستان‌های قرمز یک هفته دیگر تمدید شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه چهارشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: با ادامه شرایط نامساعد کرونا در استان و با موافقت وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) تا دوم آبان تمدید شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی گفت: در حال حاضر شهرستان‌های قرمز استان شامل بیرجند، طبس، قاینات، فردوس و نهبندان است و فردا (پنجشنبه) وضعیت جدید مخاطره شیوع کرونا در شهرستان‌ها اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس وضعیت جدید مخاطره و رنگ‌بندی شهرستان‌های استان که فردا اطلاع رسانی خواهد شد، محدودیت‌ها در هفته آینده اعمال می‌شود.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تمامی محدودیت‌های ۱۰‌گانه در مناطق قرمز ادامه می‌یابد و از جمله در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی باید آموزش غیرحضوری باشد.  

وی با اشاره به تعطیلات پیش رو اظهار داشت: بارها از مردم بخصوص در دهه آخر ماه صفر خواهش کردیم که مراسم را از داخل منزل برگزار و ارتباط معنوی برقرار کنند، به هیچ عنوان در مراسم و تجمعات شرکت نکنند.  

وی افزود: ورود و خروج تا پایان ماه صفر برای مشهد و چند شهر دیگر کشور ممنوع شده است و اگر افراد از استان خارج شوند اجازه ورود به آنها در مقصد داده نمی‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخـرین وضــعیت آماری مـبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۴ آزمایش جدید کرونا انجام و از این تعداد نمونه ۹۶ مورد مـثبت جدید شناسایی شد که شامــل ۲۳ بیمار بستری در بیمارستان‌ و ۷۳ مورد نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

وی بیان کرد: از ۹۶ مــورد جدید مبــتلا به کرونا در خراسان جنوبی بیشترین موارد مربوط به شـهرستان بیــرجند با ۳۰ نفر مبتلا بوده است.

دهقانی افزود: در حال حاضر ۲۴۰ بیـمار با علائــم حاد تنفســـی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۱۴۴ نفر مـــبتلا قطعـی به کرونا هستند.

وی گفت: ۲۵ بیـمار کرونایی در بخش مــراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و هفت نفــر بیمار بسـتری بدحال هستند.

وی افزود: مــتاسفانه طی ۲۴ ساعــت گذشـــته با ســه مــورد فوتی جـــدید که داشــتیم،  آمار کلی فوتــــی براثر کرونا در اســتان به ۱۹۹ نفر رسیده است.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ اعلام شد و روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان پس از خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و خرداد امسال، بار دیگر در شهریور ماه صعودی شد که این روند همچنان ادامه دارد.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، یک ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

این در حالی است که خراسان جنوبی تابستان امسال برای مدتی جزو استان‌های سفید بود و در ماه‌های قبل با همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد مثبت کرونا در این استان به کمترین میزان رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ۲۰ مهرماه از اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به شیوع کرونا در این استان خبر داد.

ناصر خوش خبر در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: با توجه به آمار بالای شیوع بیماری کرونا در سطح استان و صرفا به منظور پیشگیری از ادامه این روند نگران کننده، محدودیت‌هایی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اعلام و مورد موافقت واقع شد.

وی تاکید کرد: این محدودیت‌ها تا ۲۵ مهر ماه جاری ادامه دارد و براساس درخواست استان، قابل تمدید است.

این محدودیت‌ها شامل تعطیلی تمامی کلاس‌های حضوری مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و خصوصی، کاهش خدمات دهی مهدکودک‌ها (فقط برای مادران شاغل)، تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، تعطیلی همه نقاط هدف گردشگری، بقاع متبرکه، سینماها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها و بخش‌های بازی کودکان در مناطق قرمز است.

طبق این دستورالعمل تمامی باشگاه‌ها، سالن‌ها، استخرها، پیست‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی و سالن اجتماعات آرامستان‌ها اجازه فعالیت ندارند و اعمال محدودیت برای فعالیت رستوران‌ها، فست فودها، اغذیه فروشی‌ها، قهوه خانه‌ها، کافی شاپ‌ها و سایر صنوف مشابه صرفا به صورت بیرون‌بر خواهد بود.

همچنین برگزاری گردهمایی‌ها، سمینارها و دیگر تجمعات غیرضروری ممنوع است.