مسکو - ایرنا - الهام علییف رئیس‌جمهوری آذربایجان می‌گوید، برای حل مناقشه قره باغ باید بر اجرای اصول گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا پایبند بود و در عین حال نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بر لزوم برقراری آتش بس در منطقه مورد درگیری تاکید دارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا،  سران باکو و ایروان در گفت و گویی جداگانه با رسانه روسی ریانووستی مواضع خود را در ارنباط با مناقشه قره باغ بیان کردند.

علییف،پایبندی به اصول گروه مینسک تنها راه حل مناقشه قره باغ

علییف در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی گفت: باکو به حل و فصل مناقشه قره باغ بر اساس اصول گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا پایبند است.

وی تصریح کرد: این اصول در طول سالهای طولانی و بیش از ۱۰ سال تنظیم شده است. در جریان کار من با رهبری سابق ارمنستان، در روند هماهنگ کردن مواضع بسیار سریع پیش رفتیم.

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: بر اساس این اصول گروه مینسک سامان امنیت و همکاری اروپا، اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان باید بطور مرحله ای آزادسازی شود. در مرحله نخست آزادی بخش جنوب شرقی اراضی اشغالی شامل پنج منطقه است.

وی افزود: مرحله دوم شامل اراضی واقع بین قره باغ و ارمنستان و مناطق لاچین و کلبجر است. همه راهها و زیرساخت های ارتباطی در این مرحله باید باز شود.

علییف بازگشت پناهندگان آذری به خانه های خود بازگردند و آزادی مناطق قره باغ را در مرحله پایانی حل و فصل مناقشه این منطقه بر مبنای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا خواند.

وی این را نیز گفت که روسیه شریک راهبردی جمهوری آذربایجان است و ابراز امیدواری کرد که مسکو در آینده نیز همچنان شریک باکو باقی بماند.  

تاکید پاشینیان بر رعایت آتش‌بس

نخست ویر ارمنستان نیز در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی بر لزوم برقراری آتش بس کامل در قره باغ و پایبندی طرف های مناقشه به آن و پایان دادن به اقدامات جنگی در این منطقه تاکید کرد.

نیکول پاشینیان خاطرنشان کرد که ارمنستان برای برقراری آتش بس در قره باغ آمادگی دارد.

به گفته نخست وزیر ارمنستان، طرح ترکیه و جمهوری آذربایجان برای تحت کنترل گرفتن سریع منطقه قره باغ به شکست انجامید.

وی خاطرنشان کرد که ارتش منطقه (خودخوانده) قره باغ به دفاع در برابر حمله ها می پردازد.

نخست وزیر ارمنستان همچنین به کشته شدن شماری از تروریست ها در گروزنی پایتخت جمهوری چچن در منطقه قفقاز شمالی روسیه اشاره کرد و گفت که این تروریست ها از خارج و از سوریه به روسیه آمده بودند.

پاشینیان این مساله را با انتقال بخشی از تروریست های فعال در سوریه به منطقه قره باغ توسط ترکیه مرتبط دانست و گفت که مناقشه قره باغ از حالت یک مناقشه محلی خارج شده است.

 به رغم گذشت شش روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.  

وضعیت منطقه قره باغ  از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.