سنندج‌ - ایرنا - عضو انجمن کارخانجات آردسازی کردستان گفت: طبق تایید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد ۹۰ درصد آرد تولیدی در این استان از کیفیت مطلوب برخواردار است.

پدرام معتمدوزیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ فاکتور شیمیایی و میکروبی در بررسی کیفیت و سلامت آرد از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: ۹۰ درصد گندمی که از استان دریافت می‌کنیم به صورت دیم است و لازم است مقداری گندم آبی از استان‌های دیگر برای اختلاط به آن اضافه کنیم.

معتمدوزیری یادآور شد: در نمونه برداری‌های ۶ ماهه اول امسال معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد از آردهای تولیدی کارخانه‌های کردستان هیچگونه عدم انطباقی یافت نشد.

وی با بیان اینکه اکنون خبازان می‌توانند آرد یارانه نوع دوم را از هر کارخانه‌ای خریداری کنند، اضافه کرد: اخیرا آرد از یکی از استان‌های همجوار خریداری شده بود که هشت نمونه‌برداری از این آرد رد شده و با استاندارد انطباق نداشت.

عضو انجمن کارخانجات آردسازی کردستان با اشاره به اینکه کارخانه‌های آردسازی هم تمایل دارند آردی با کیفیت بهتر تحویل خریدار دهد، گفت: گندم شامل استاندارد اجباری نیست و اگر گندمی با استاندارد پایین تر تحویل کارخانه‌ها شود آرد هم کیفیتی به همان اندازه خواهد داشت.

معتمدوزیری تاکید کرد: به محض واریز پول از سوی خریدار ظرف ۷۲ ساعت آرد خواسته شده آمده تحویل است اما توزیع آرد برعهده کارخانه نیست و یک شرکت مجزا به توزیع آن می‌پردازد و تاخیری اگر صورت گیرد از سوی آن شرکت است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کمبود آرد در استان کردستان وجود ندارد، افزود: ۱۱ کارخانه آردسازی در کردستان فعالیت می‌کند که بدلیل تعداد بالای آنها و تخصیص پایین به نسبت این تعداد، با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

یک هزار و ۸۰۰ واحد خبازی یارانه‌ای نوع یک در کردستان وجود دارد که از این تعداد  ۴۰ واحد در سنندج فعال است.