تهران- ایرنا- فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تسلیحات دریایی ساخت ایران توان رقابت بالایی با نمونه‌های خارجی را دارند، گفت: این نیرو به نقطه‌ای از توانمندی و خودکفایی دست پیدا کرده است که نیازی به خرید تسلیحات ندارد و تحریم‌های تسلیحاتی را برای نیروی دریایی یک شوخی می‌دانیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش،  دریادار «حسین خانزادی» در پاسخ به اینکه با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران از روز ۲۷ مهرماه شما چه نیازهایی برای خرید تسلیحات دریایی دارید، اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش امروز به نقطه‌ای از توانمندی و خودکفایی دست پیدا کرده که هیچ نیازی به خرید تسلیحات ندارد و تحریم‌های تسلیحاتی را برای نیروی دریایی یک شوخی می‌دانیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در یک دوره‌هایی در ارتباط با تهیه اقلام یدکی و تسلیحات به شدت احساس نیاز می‌کردیم و دنبال این بودیم تا کشوری به ما اژدر و توپ و سلاح یا فن ساختن شناور بدهد، افزود: اما امروز به جرات می‌گویم در نیروی دریایی اینکه تحریم تسلیحاتی برداشته شده یا ادامه پیدا کند چیز تاثیرگذاری نیست چون هر آنچه می‌خواستیم از انواع توپ و اژدر و شناور را ساختیم.

خانزادی در ادامه به موضوع مهم اژدر در تسلیحات دریایی اشاره کرد و عنوان کرد: تا همین چند سال گذشته دست ما دراز بود که از جایی اژدر خریداری کنیم اما با ورود اژدرهای بومی و آزمایش موفق آنها این نیاز کاملا مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: امروز همین اژدر بومی ایران که برای اولین بار در سال ۹۶ تست شد به توانایی چند برابری دست پیدا کرده و چه در حوزه برد اژدر و چه توانایی انهدام و دقت، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته حتی کالیبر اژدرهای خود را به گونه‌ای تعیین کردیم تا به جای تنوع بی‌حاصل و هزینه‌زا،  قابلیت تاکتیکی داشته باشد به همین خاطر است که می‌توانیم از اژدر بومی برای هر سه نوع زیردریایی ایران که یک نمونه سنگین آن هم ساخت خودمان نیست از همین اژدر استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سوال که در حوزه فروش تسلیحات در چه وضعیتی قرار دارید، یادآور شد: در حوزه فروش، محور اصلی وزارت دفاع است و وقتی ما در جهاد خودکفایی نداجا نمونه اولیه محصولی را می‌سازیم به وزارت دفاع می‌دهیم تا در تعداد انبوه تولید کند و اگر خواست بفروشد.

خانزادی تاکید کرد: محصولات ما در حد بالایی از کیفیت و جذابیت‌های قیمتی قرار دارند و این امکان بسیار بالایی وجود دارد تا در رقابت با نمونه‌های خارجی رقابت موفقی داشته باشند.