به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، غلامرضا غفاری روز دوشنبه در نشست هم اندیشی گفت و گو دانشگاه و رسانه که در دانشگاه تربیت مدرس به صورت مجازی و توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، افزود: جامعه ای از امید برخوردار می شود که متوجه خالی نبودن دستش، باشد و از قابلیت ها و دستاوردهای خوبی برخوردار باشد. عرضه کار تخصصی در دانشگاه برای جامعه باعث آگاهی بخشی می شود. بنابراین، آگاهی بخشی، ترویج و تقویت دانش عمومی نسبت به مسائل جامعه سه ضلع کار تخصصی دانشگاه در شرایط فعلی است.
وی همچنین درباره نقش نظام آموزش عالی در سلامت روانی و اجتماعی جامعه گفت: امروزه در دانشگاه به سمت اقدامات ویژه ای به خصوص در شرایط سخت و بحرانی پیش می رویم و بر مبنای نوع مطالبه جامعه این نگاه را تعیین می کنیم تا اثر گذاری و تاثیرگذاری را به جامعه معرفی کنیم و در معرض اذهان عمومی قرار دهیم. از این نظر نظام آموزش عالی یکی از نهادهای تغییرساز و تغییرآفرین است.
معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: نهاد دانشگاه در ذهن جامعه این گونه تداعی می شود که باید کاری موثر و سودمند انجام دهد. وقتی در این شرایط به سمت دانشگاه می رویم وظایف این نهاد ۲ برابر می شود؛ چرا که علاوه بر وظایف آموزشی، مسوولیت اجتماعی نیز به آن اضافه می شود. بنابراین، این انتظار وجود دارد که دانشگاه فراتر از مرزهای نهادی و سیستمی خود اقداماتی انجام دهد.
غفاری ادامه داد: اما این نگاه در ذهن تداعی می شود که کار ویژه ناظر بر چه اموری می تواند باشد. در اینجا ابتدا ذهن ها به سمت تولید آگاهی توسط دانشگاه می رود. وجه آگاهی و شناختی که به نوعی در دانشگاه وجود دارد فقط نباید محدود به این باشد که آگاهی در اختیار اصحاب دانش است. در این میان، وجه ترویجی برای دانش اهمیت پیدا می کند. شناخت و آگاهی ویژه و تخصصی دانشگاه، جای خود را دارد و باید مسائل اصلی و کلیدی جامعه را که ناشناخته است، حل کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: شناخت بیشتر ویروس کرونا و داروی آن بخشی است که باید به آن دست پیدا کرد. این امر در حوزه فعالیت تخصصی و ویژه مراکز آموزشی قرار دارد، اما بخش هایی از شناخت و آگاهی دانشگاه باید در اختیار جامعه باشد. برای بهره مند شدن از سلامت در ابعاد مختلف باید مسائلی را فرا گیریم و فرا گرفتن این مسائل، مسوولیت اجتماعی و ترویج دانش را بااهمیت می سازد.
غفاری گفت: بستر رسانه زمینه ای برای امکان بخشی به ترویج آگاهی و دانش برای بخش وسیعی از مخاطبان است و به همین دلیل، گفت و گوی دانشگاه و رسانه مطرح می شود. وقتی این ۲ مجموعه کنار هم قرار گیرند و هم افزایی ایجاد شود، موثر جلوه می دهد و احساس نشاط و شادکامی به آگاهی جامعه برمی گردد.
وی با بیان اینکه دانشگاه در این زمینه داشته های بسیاری دارد، افزود: اگر این داشته ها با دستاوردهای تخصصی ترکیب شود احساس پشتیبان داشتن در بین مردم پدید می آید.