مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد روز سه شنبه در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد افزود: از سال ٧٨ روشهای مختلفی برای تفکیک پسماند از مبدا انجام می شد ولی میزان مشارکت شهروندان حدود ١١ درصد بود که این رقم باید به ٢٠ درصد می رسید اما ثابت بود.
ابوالفضل کریمیان افزود: طرح هوشمندسازی تفکیک زباله از مبدا در دستور کار قرار گرفت و یک سال این طرح در منطقه ٩ به صورت آزمایشی اجرا شد و طی این مدت میزان تفکیک از مبدا در این منطقه به حدود سه برابر افزایش یافت.
وی ادامه داد: پس از اجرای آزمایشی طرح، موضوع گسترش هوشمندسازی فرایند تفکیک پسماند در کل شهر در دستور کار قرار گرفت و با فراخوان از شرکتهای دانش بنیان فرایند تفکیک هوشمند پسماند از مبدا به بخش خصوصی واگذار شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند پروژه های هوشمندسازی در شهرها را هر سه سال یک بار در قالب یک مسابقه ارزیابی می کند و موضوع هوشمندسازی تفکیک زباله از مبدا در مجمع سازمان جهانی شهرهای هوشمند، توسط داوران مربوطه در این سازمان ارزیابی شد و این پروژه به مرحله نهایی راه یافت و مشهد رتبه دوم در بخش شهر پایدار این مسابقه را کسب کرد.
کریمیان افزود: نوسازی ناوگان خودرویی نیز از اولویتهای سازمان است و در این راستا امروز از ٣٣ دستگاه ناوگان تخصصی خدمات شهری در حوزه پسماند با ٢٢٠ میلیارد ریال اعتبار بهره برداری می شود.
رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: آموزش فرهنگ شهروندی در سال ٩٦ در این کمیسیون آسیب شناسی شد.
احسان اصولی افزود: طی ١٠ سال گذشته چندصد میلیارد تومان به حوزه آموزش شهروندی تخصیص یافته ولی در مباحث بررسی شده نظیر آلودگی هوا و تفکیک زباله مشخص شد اوضاع یا ثابت مانده یا بدتر شده است.
وی ادامه داد: تعدد و تکثر پیامها در حوزه فرهنگ شهروندی از آسیبهایی بود که در حوزه فرهنگ شهروندی شناسایی شد از این رو روی دو موضوع مهم تفکیک زباله از مبدا و کلان پروژه انضباط ترافیکی متمرکز شدیم.
از دو هزار تن زباله تولیدی روزانه در شهر مشهد، حدود ۲۳۰ تن از آن به عنوان پسماند خشک و به صورت تفکیک از مبدا جمعآوری میشود.