مهاباد- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شاهین‌دژ گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود در مجموع حدود ۴۰۰ تُن گردو در این شهرستان برداشت شود که در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

علی ناصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم‌اکنون در این شهرستان ۴۰۰ هکتار باغ‌ گردوی بارور و ۲۷۰ هکتار باغ گردوی غیربارور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار یک تُن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد اضافه کرد: ارقام تولید شده گردو در باغ‌های این شهرستان شامل گردوی "آسیایی"، "تویسرکان" و "چندلر" است. 

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی شاهین‌دژ با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان در بخش تولید گردو مشغول هستند، اضافه کرد: به منظور بهره‌برداری مطلوب از باغ‌های گردو در این شهرستان به دنبال اصلاح تولید این محصول با استفاده از تغییر تولید گردو بذری به سمت تولید گردو پیوندی با ارقام ظرفیت تولید بالا هستیم.

 وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمازدگی باغ‌های گردوی امری شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث افزایش تولید و مقاومت در برابر سرمازدگی می‌شود.

سطح زیر کشت باغ‌های گردو در آذربایجان‌غربی پنج‌هزار و ۱۴۱ هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت، چهار هزار و ۳۳۲ هکتار بارور و  ۸۰۹ هکتار غیربارور است؛ شاهین‌دژ در مجموع دارای ۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی هم به صورت دیم کشت می‌شود.

این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و ۲۰۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.