تهران - ایرنا - دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا پس از پایان موقتی جنگ تجاری با چین، هم اکنون وارد جنگ رسانه‌ای با پکن شده و به سیاست معرفی برخی از رسانه‌های چینی به عنوان عوامل دست‌نشانده دولت این کشور، گرایش پیدا کرده است.  

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از شبکه «سی ان ان»، در آخرین دور رقابت‌های پکن و واشنگتن در مورد اعمال محدودیت‌های رسانه‌ای، دولت آمریکا شش شرکت اطلاع‌رسانی دیگر چین را به عنوان عوامل خارجی معرفی کرد که مشغول به فعالیت در داخل خاک آمریکا هستند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد که شش شرکت رسانه‌ای چین بطور اساسی یا موثر توسط دولت خارجی کنترل می‌شوند.

پمپئو افزود: ما هیچ محدودیتی در مورد آنچه این رسانه‌ها می‌توانند در ایالات متحده منتشر کنند، اعمال نمی‌کنیم. ما به سادگی می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که مردم آمریکا، مصرف‌کنندگان اطلاعات می‌توانند بین اخبار نوشته شده توسط مطبوعات آزاد و تبلیغاتی که توسط «حزب کمونیست چین» توزیع می‌شود، تفاوت قائل شوند.

براساس بیانیه منتشر شده توسط «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رسانه‌های فعال در آمریکا مانند (Yicai Global, Jiefang Daily, Xinmin Evening News, Social Sciences in China Press, Beijing Review and Economic Daily) شامل تصمیم اخیر دولت می‌شوند.  

اگرچه پمپئو در سخنان خود مدعی شد که دولت آمریکا هیچ محدودیتی برای رسانه‌های چینی اعمال نمی‌کند، اما در حقیقت وقتی یک شرکت رسانه‌ای به عنوان یک نهاد خارجی در ایالات متحده معرفی می‌شود، ملزم به رعایت همان قوانین و مقررات مربوط به مأموریت‌های دیپلماتیک است که سختگیرانه‌تر از موارد عادی برای روزنامه‌نگاران است.

برای مثال، شرکت‌های نامبرده چینی اکنون باید برای خرید یا اجاره محل خبری خود از دولت آمریکا تاییدیه دریافت کنند و تغییرات پرسنل از جمله استخدام‌های جدید و اخراج کارکنان نیز باید در وزارت خارجه آمریکا ثبت شود.

اعمال محدودیت‌های رسانه‌ای برای شبکه‌های خبری چینی در آمریکا در حالی اتخاذ می‌شود که پیش از این نیز دولت ترامپ با راه انداختن جنگ تجاری، خواهان اعمال محدودیت برای ورود کالاهای چینی به خاک آمریکا شده بود.