بندرعباس- ایرنا- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در سال زراعی (۹۸-۹۹)، هزار و ۸۸۷ هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب با حجم آبی حدود هشت میلیون مترمکعب مجهز به آبیاری نوین شد.

حامد ترکمندی روز چهارشنبه در بازدید از اراضی دشت میناب افزود: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در اراضی شمالی دشت میناب، کاهش ۴۸ درصدی مصرف آب را درپی داشته است. 
وی خاطرنشان کرد: بیش از سه هزار هکتار از اراضی تحت عنوان شبکه شمالی میناب در حال کشت زراعی هستند، که برای تامین آب شرب این میزان از اراضی، ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سد شمیل و نیان اختصاص یافته است.
این مسوول با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیون مترمکعبی اراضی باغات دشت میناب، تصریح کرد: تا شهریورماه سال‌جاری بیش از ۲۶ میلیون مترمکعب آب در این اراضی رهاسازی شده است.
ترکمندی ادامه داد: در سال زراعی (۹۶-۹۷) که اراضی به صورت غرقابی آبیاری می‌شدند، برای آبیاری هزار و ۴۷۳ هکتار از اراضی دشت شمالی میناب حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب درنظرگرفته شد.
وی با اشاره به انجام طرح نوین سازی شبکه‌های آبیاری کشاورزی اراضی شمالی دشت میناب در سال (۹۷-۹۸) تشریح کرد: پس از استفاده کشاورزان از روش آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، شاهد افزایش چشم‌گیر راندمان آبیاری بودیم.
مدیر بهره‌برداری ونگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: اثربخشی سامانه های نوین آبیاری درسطح مزارع شامل افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و توزیع یکنواخت آب، ارتقای بهره وری آب کشاورزی، تسکین مشکلات ناشی از بحران کم آبی و کاهش تبعات محیطی و اجتماعی خشکسالی‌ها است.
وی با اشاره به خشکسالی‌های ۲ دهه اخیر در هرمزگان اظهارکرد: با وجود کمبود شدید منابع آب زیرزمینی، برای توسعه و پایداری کشاورزی در استان باید از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کرد.
ترکمندی ادامه داد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش راندمان در آبیاری اراضی کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند کمک خوبی به کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی کند.