به گزارش ایرنا، شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» برنامه کاربردی ویژه تلفن همراه هوشمند است که برای آموزش دانش آموزان در ایام بحران کرونا و تعطیلی مدارس استفاده می شود و اقدامی ارزشمند و انقلابی در نظام آموزش کشور به شمار میرود، اما این برنامه به دلیل نوپا بودن دارای نواقصی است که باید به منظور رعایت اصل تسهیل و دسترسی همگان به آموزش همراه با راهاندازی و تقویت برنامه شاد مشکلات زیرساختی آن رفع شود.
طبق گزارشها سال تحصیلی جاری در استان سمنان با ۱۲۷ هزار و ۲۰۰ دانشآموز آغاز شد که ۸۲ درصد دانشآموزان به برنامه شاد دسترسی دارند.
آمار دسترسی دانشآموزان در استان سمنان به برنامه شاد مطلوب و رضایت بخش است و فقط ۱۸ درصد دانشآموزان به گوشی هوشمند برای استفاده از برنامه شاد دسترسی ندارند که آموزش این افراد به صورت حضوری با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، ارسال درسنامه و از طریق شبکه آموزش در تلویزیون دنبال میشود.
دانشآموزان و والدین آنان در استان سمنان از شبکه اجتماعی «شاد» استقبال خوبی دارند، اما در این نوع از آموزش دچار مشکلات فراوانی هستند که رفع این مشکلات را مطالبه جمعیت دانشآموزی از مسوولان میدانند.
خبرنگار ایرنا برای بررسی مشکلات برنامه شاد در استان سمنان با والدین تعدادی از دانشآموزان مصاحبه کرد که در ادامه گزارش اطلاعرسانی میشود.
لازمه استفاده از برنامه دانشآموزی شاد بعد از تهیه گوشی هوشمند، بسته اینترنت است که هزینه اضافی را به دوش والدین تحمیل میکند و دولت با اقدام ارزشمند توزیع سیم کارت دانشآموزی گامی برای رفع مشکلات برداشت، اما سرعت اینترنت این سیمکارتها بسیار کند است و عملا آن را بیاستفاده میکند.
لازمه استفاده از برنامه دانشآموزی شاد بعد از تهیه گوشی هوشمند، بسته اینترنت است که هزینه اضافی را به دوش والدین تحمیل میکند و دولت با اقدام ارزشمند توزیع سیم کارت دانشآموزی گامی برای رفع مشکلات برداشت، اما سرعت اینترنت این سیمکارتها بسیار کند است و عملا آن را بیاستفاده میکند.
رفع مشکلات در زمینه اینترنت برای دسترسی به شبکه شاد
فهیمه شاهمردادی مادر یکی از دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: برای دسترسی فرزندم به شبکه اجتماعی آموزشی شاد با گرفتن وام ۵۰ میلیون ریالی، گوشی هوشمند تهیه کردم، اما فقط هزینه کرد برای گوشی هوشمند کافی نیست بلکه هزینه اینترنت نیز را باید هر ماه پرداخت کنیم.
وی افزود: با حقوق ۲ میلیون تومانی همسرم چگونه میتوانیم در کنار اجارهخانه، هزینه خوراک و پوشاک و به تازگی هزینه مواد ضدعفونی، هزینه اینترنت را هم تامین کنیم.
وی ادامه داد: دولت در یک اقدام خوب با ارایه سیم کارت دانشآموزی در زمینه تامین مخارج اینترنت کمک کرد، اما اینترنت این سیمکارت بسیار کند است و عملا کاربردی ندارد و مجبوریم بسته اینترنت خریداری کنیم.
شاهمردادی تصریح کرد: معلم برای ارائه آموزش بهتر و گاه گرفتن امتحان از شبکه اجتماعی واتساب استفاده میکند و هر دوهفته ۱۵ هزار تومان برای خرید بسته اینترنتی هزینه میکنیم.
این مادر دانش آموز پایه چهارم دوره ابتدایی از مسوولان خواست در زمینه تقویت و ارتقای سرعت اینترنت سیمکارت دانشآموزی تدابیری بیاندیشند تا حداقل بار اضافه خرید بسته اینترنت از دوش والدین برداشته شود.
والدین کم سواد و بیسواد و مشکلات دانشآموزان
سعیده رحیمی مادر دانشآموز پایه سوم دبستان در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سواد ندارم و در زمینه آموزش به فرزندم نمیتوانم کاری انجام دهم و آموزش در فضای مجازی، بار زیادی از آموزش به دوش والدین است.
وی ادامه داد: معلم فرزندم بسیار کوشا و پر تلاش است که میخواهم از زحمات او تشکر کنم چرا که همیشه یک روز قبل از آموزش درسها، بسته آموزشی تهیه میکند و به والدین تکلیف میکند تا این موضوعات آموزشی را ببینند و برای دانشآموز توضیح دهند تا درس را فرا بگیرد و در روز بعد درسرا در کلاس مجازی مرور کرده و رفع اشکال میکند.
وی بیان کرد: والدینی مانند من که اتفاقا تعدادشان کم نیست و سواد ندارند یا سوادشان در حد خواندن و نوشتن است نمیتوانند از عهده آموزشها بر بیایند و لازم است دراین زمینه فکری شود.
این مادر دغدغهمند ابراز داشت: اگر پایه تحصیلی دانشآموز ضعیف باشد این ضعف در تمام دورههای تحصیلی خود نشان میدهد و انتظار داریم برای این دانشآموزان فکری شود.
وی اضافه کرد: برگزاری کلاسهای آموزشی به شکل حضوری برای خانوادههایی که سطح سواد پایینی داریم خیلی ارزشمند بود، اما اکنون با تمدید تعطیلیها و محدودیتهای کرونایی دچار مشکل شدهایم.
رحیمی تصریح کرد: همسرم سوادش دیپلم است و میتواند در آموزش به فرزندم کمک کند، اما او سرکار میرود و وقتی به خانه باز میگردد دیر وقت است و حوصله و انرژی کافی برای آموزش به فرزندم را ندارد، از مسوولان میخواهم با توسعه فضای آموزشی به منظور رعایت فاصلهگذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع کرونا شرایط را برای حضور دانشآموزان در کلاس درس فراهم کنند.
میل به تکنولوژی، فناوری و استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی روندی پویا دارد که هیچگاه متوقف نخواهد شد و باید برای در امان ماندن از مضرات و استفاده از مزایای آن، آموزش برای آگاهسازی جامعه و به خصوص دانشآموزان درباره نحوه استفاده از فضای مجازی در کنار آموزش به عنوان یک اصل تربیتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
میل به تکنولوژی، فناوری و استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی روندی پویا دارد که هیچگاه متوقف نخواهد شد و باید برای در امان ماندن از مضرات و استفاده از مزایای آن، آموزش برای آگاهسازی جامعه و به خصوص دانشآموزان درباره نحوه استفاده از فضای مجازی در کنار آموزش به عنوان یک اصل تربیتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
مطهره بادپا مادر یکی از دانشآموزان دوره متوسطه ابراز داشت: در خانه به منظور کنترل پسرم که در سنین بلوغ و حساس است از اینترنت وای فای استفاده میکنیم که متاسفانه برخی اوقات برق درست در زمان شروع کلاس آموزشی فرزندم قطع میشود و از آموزش دور میمانیم.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر دانشآموزان دوره متوسطه به ویژه دوره اول دوره سنی حساسی را پشت سر میگذارند و اگر از این دوران به سلامت عبور نکنند، دیگر ترسیم آیندهای روشن برای آنان دشوار میشود، با خرید اینترنت وای فای و روشن کردن دستگاه مودم حضور فرزندم در فضای مجازی را کنترل میکنم، اما حضور دانشآموزان در فضای مجازی برای آموزش برای خانوادهها مخاطرهانگیز است و انتظار میرود نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در کنار دیگر آموزشها برای دانشآموزان اجباری شود.
بادپا اظهار داشت: در عصر کنونی نمیتوان از فناوری و فضای مجازی دوری کرد، اما میتوان نحوه استفاده درست را به دانشآموزان آموزش داد و اصلا سواد رسانهای و استفاده از فضای مجازی را به دانشآموزان آموخت.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش در کنار آموزش وظیفه پرورش و تربیت دانشآموز را نیز بر عهده دارد و در شرایطی که مشخص نیست تا چه زمانی آموزش به صورت مجازی دنبال شود ضرورت دارد، آموزش استفاده از فضای مجازی به عنوان اصول تربیتی در شرایط کرونایی از سوی آموزش و پرورش به دانشآموزان آموزش داده شود.
دسترسی ۸۲ درصد دانشآموزان سمنانی به شبکه آموزشی شاد
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به استقبال از شبکه اجتماعی شاد، گفت: ۸۲ درصد دانشآموزان استان به شبکه اجتماعی شاد دسترسی دارند.
محمد دستورانی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۱۸ درصد دانش آموزان استان سمنان به شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» دسترسی ندارند که از این تعداد برخی از کلاس های حضوری مدارس، برخی از آموزش های تلویزیونی و برخی از درسنامههای توزیع شده از سوی مدارس استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: علت اصلی دسترسی نداشتن برخی دانشآموزان استان سمنان به شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد»، احراز هویت نشدن دانش آموز در سامانه سناد و شاد است که این اشکال از طریق اداره کل و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و رفع است.
وی بیان کرد: نداشتن گوشی تلفن همراه هوشمند، و نبود دسترسی به اینترنت و اینترنت پرسرعت در برخی مناطق استان سمنان، دیگر علتهای فقدان دسترسی دانشآموزان استان سمنان به شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» است که در این زمینه با همکاری استانداری مقرر شد به ۵۲۲ دانش آموز برای تهیه گوشی تلفن همراه تسهیلات پرداخت شود .
دستورانی خاطرنشان کرد: سمنان جزو استانهای برتر و شاخص در زمینه استقبال از شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» است و حتی در برخی موارد از میانگین کشور بالاتر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مالکیت شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» با وزارت آموزش و پرورش است و چون این برنامه به تازگی اجرا شده مشکلات خاص خود را دارد و باید والدین، در کنار اولیای مدرسه، کمک کنند تا دانشآموزان برای کار در شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» تشویق شوند.
دانشآموازان آیندهسازان و چشم و امید کشور هستند که توجه بیش از پیش به آموزش آنان افزایش بهرهوری و تقویت اقتدار ایران در آینده را رقم میزند و در شرایط فعلی که کرونا کشور و جهان را در نوردیده و بخشهای مختلف از جمله آموزش را تحت شعاع خود قرار داده و در کشور نیز با انجام اقداماتی ارزشمند آموزش دانشآموزان متناسب با شرایط کرونایی پیگیری میشود، اما لازم است در کنار توجه به تقویت زیرساختها در آموزش غیر حضوری، فرهنگ استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی به دانشآموزان به عنوان یک اصل تربیتی در کنار دروس تئوری مورد توجه قرار بگیرد.