«بختیار علمبیگی» امروز (شنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دو تا ۲.۵ برابر نیاز و مصرف کشور، ظرفیت تولید در کالاهای صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی وجود دارد.
به گفته این مقام صنفی، در هفت ماهه امسال برخی واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار، موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای هدف شدهاند.
وی در ادامه از افزایش نرخ ارز و تامین مواد اولیه، به عنوان مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این صنف خبر داد.
علمبیگی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال قیمت مواد اولیه مورد نیاز وابسته به پتروشیمیها بیش از دو برابر و نرخ ارز مورد نیاز برای سفارش واردات مواد اولیه افزون بر ۱۵۰ درصد رشد داشته است.
وی اظهارداشت: اگر مواردی همچون افزایش حقوق کارگران و کرایههای حملونقل را به این ارقام اضافه کنیم، با رشد قیمتهای به مراتب بالاتری در امر تولید مواجه خواهیم بود.
علمبیگی خاطرنشانکرد: ادامه فعالیت تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با قیمتهای کنونی امکانپذیر نیست و اکثر واحدها درخواست افزایش قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای محصولات خود داشتند.
این مقام صنفی ادامهداد: از آنجایی که محصولات تولیدی این صنف مشمول قیمتگذاری اجباری نیست، طی جلسهای و با رعایت ضوابط سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، رضایت فعالان این صنف و تولیدکنندگان برای افزایش حداکثر ۴۰ درصدی قیمتها جلب شد.
وی بیانداشت: به این ترتیب قیمت ۶ قلم محصول شامل پودر رختشویی دستی و ماشینی، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان و انواع صابون با ۴۰ درصد افزایش و بقیه محصولات زیرگروه لوازم شوینده، آرایشی و بهداشتی با رشد ۳۰ درصدی مواجه میشود.
علمبیگی در مورد قیمت خمیردندان توضیحداد: حداکثر افزایش قیمت برای خمیردندانهای داخلی و همچنین خمیردندان های خارجی که در داخل کشور تولید می شوند ۲۸ هزار تومان خواهد بود و گرانترین این محصولات با قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش خواهند رسید.
به گزارش ایرنا، مصرف سالیانه لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده در کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
ظرفیت تولیدکنندگان داخلی نیز چندین برابر مصرف است، با این حال بیش از ۲ میلیارد دلار (حدود هفت هزار میلیارد تومان) لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور قاچاق میشود.