علی رسولیان روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: مسیر ترانزیت کالا از خراسان رضوی و جمهوری اسلامی ایران از طریق کشور افغانستان است و هم اینک عمده ترانزیت کالای کشور افغانستان نیز از مسیر ایران و از مرز دوغارون انجام میگیرد.
وی ادامه داد: با بهره برداری از راه آهن خواف – هرات حجم زیادی از کالاها میتواند از طریق ریلی ترانزیت شود و ضمن کاهش هزینهها در این بخش قدرت رقابت بیشتری برای ترانزیت کالا به افغانستان بوجود آید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: عمده کالاهایی که از این استان به کشور افغانستان صادر میشود شامل مصالح ساختمانی، مواد غذایی، ابزارآلات، محصولات کشاورزی و اقلامی است که کشور افغانستان به آن نیاز دارد و در صورت راه اندازی راه آهن خواف –هرات هزینه بالای حمل و نقل مصالح ساختمانی کاهش محسوسی خواهد یافت.
رسولیان افغانستان را از شرکای مهم تجاری ایران بویژه این استان دانست و گفت: این کشور بیشترین حجم صادرات خراسان رضوی را به خود اختصاص میدهد بنابراین برای این استان اهمیت ویژهای دارد.
وی با اشاره به مشکلات بزرگ ترافیک حاکم بر مرز دوغارون و توقف طولانی مدت کالاها در مرز افزود: این موضوع باعث میشود که هزینه صادرات کالا به مرز افغانستان و در نهایت قیمت تمام شده کالای جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان افزایش یابد که راه آهن خواف – هرات میتواند نقش اساسی در برطرف شدن این مشکل ایفا کند.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: راه آهن خواف – هرات در مجموع دارای چهار قطعه است که سه قطعه آن را جمهوری اسلامی ایران ساخته و به زودی افتتاح میکند، قطعه چهارم این راه آهن در داخل خاک افغانستان قرار داد که افغانها این بخش را از منطقه روزنک تا شهر هرات خواهند ساخت.
رسولیان با اشاره به ظرفیت بالای معادن کشور همسایه شرقی ایران افزود: افغانستان ذخایر بسیار مناسبی در حوزه سنگ آهن و مس دارد و از سوی دیگر معادن بزرگ سنگ آهن، واحدهای تولیدی آهن، کنسانتره و گندله سازی خراسان رضوی هم در مسیر راه آهن خواف – هرات قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در صورت بهره برداری از راه آهن خواف – هرات، سرمایه گذاری در حوزه معدن با همکاری بخش خصوصی هزینههای اقتصادی کمتری خواهد داشت و این راه آهن میتواند مبادلات معدنی به صورت زمینی را به شدت کاهش دهد.
راهآهن در دست تکمیل خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است. تاکنون طرف ایرانی ۶۰ کیلومتر از بخش برونمرزی این مسیر ریلی را اجرا کرده است و طراحی و اجرای باقیمانده آن در افغاستان انجام میشود.
ساخت راهآهن خواف - هرات در قالب چهار قطعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی شهر هرات را در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل میکند.