سرهنگ رضا عزیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به بیان علل بالا بودن سوانح در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها پرداخت و اظهار داشت: شرکت ها و شهرک های صنعتی بیشتر در حومه و اطراف شهرها بوده و میزان تردد کارگران زیاد است.
وی اضافه کرد: بالا بودن شمار دوربرگردانها نیز از دیگر علل کثرت تصادف در این محدوده است البته غیراستاندارد و غیر اصولی بودن همه دوربرگردانها نیز بر بالا رفتن این آمار تاثیر داشته است در حالیکه در عمق جاده ها دوربرگردانی وجود ندارد.
رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: بالا بودن شمار دوربرگردانها میزان تداخل خودروها را افزایش داده است و در این میان رعایت نکردن حق تقدم هنگام دور زدن نیز موجب بروز سوانحی نظیر برخورد جلو به عقب خودرو و جلو به پهلو میشود.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: طبق استاندارد باید ۵۰۰ متر مانده به دوربرگردان لاین مناسب کُند رو ایجاد شده همچنین هنگام دور زدن نیز جان پناهی تا زمان قرار گرفتن خودرو در مسیر اصلی در نظر گرفته شود که این اصل در هیچیک از دوربرگردان های این استان رعایت نشده است.
وی افزود: عبور عابر پیاده و دوچرخه سوار در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها صورت میگیرد و تنها در نیمه نخست امسال ۲۵ عابر در سوانح جاده ای همدان جان باختند که همه این سوانح در شعاع ۳۰ کیلومتری بوده و بعد از این فاصله سانحه برخورد خودرو با عابری نبوده است.
رییس پلیس راه استان همدان اظهار داشت: برخی از رانندگانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده اند در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها اقدام به تمرین رانندگی میکنند و به علت نداشتن تجربه کافی به علت واکنش ناصحیح هنگام احساس خطر تصادف بیدرنگ خودرو را واژگون کرده یا با دیگر خودروها برخورد می کنند.
سرهنگ عزیزی گفت: از دیگر علل بالا بودن سوانح فوتی و جرحی در شعاع ۳۰ کیلومکتری شهرها «قیرزدگی» سطح آسفالت است و با بارش باران یا گرم شدن هوا، موجب کاهش اصطکاک، لغزنده شدن سطح جاده و بروز تصادف زنجیرهای می شود.
وی ادامه داد: این مشکل بارها به مسوولان مرتبط گزارش شده اما آنها اقدام به خراشیدن سطح غیر به مثابه شیار لرزاننده کرده اما این اقدام آنها نیز پس از گذر چندین دستگاه خودروی سنگین از روی آسفالت و گرم شدن هوا، بی اثر میشود.
سرهنگ عزیزی افزود: هم اینک شاهد قیرزدگی از نزدیکی شهر جورقان تا ابتدای آزاد راه همدان ساوه، ورودی شهر بهار تا حوالی کارخانه آرد و گردنه دخان تا پمپ بنزین افلاک هستیم و بارها دستگاه ها و پیمانکاران مسیر به علت رفع نکردن نقص هنگام بروز سانحه به عنوان مقصر از سوی پلیس شناخته و معرفی شدند.
وی اختلاف ارتفاع و استاندارد نبودن شیب عرضی و طولی را از دیگر علل بالا بودن سوانح در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها دانست و توضیح داد: شیب جاده به ویژه در پیچها باید به گونه ای باشد که هنگام دور زدن شاهد بر هم خوردن تعادل خودرو و واژگونی وسیله نقلیه نباشیم.
طبق آخرین گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل پزشکی قانونی همدان، ۲۱۴ تن شامل ۱۶۵ مرد و ۴۹ زن در سوانح رانندگی درون و برون شهری این استان از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال جان خود را از دست دادند.
ارتین کمالی به ایرنا گفت: نیمه نخست امسال ۲۹ نفر در سوانح رانندگی درون شهری، ۱۴۰ نفر در سوانح برون شهری، ۲۳ نفر در تصادفات مسیرهای خاکی و روستایی و ۲۲ نفر در سایر جادهها جان باختند.