به گزارش روز سهشنبه شرکت برق منطقهای خراسان، حمید موسوی افزود: در حال حاضر تشخیص عیوب الکتریکی موجود در خطوط انتقال و فوق توزیع در شبکه برق ایران در قالب قرارداد نگهداری و تعمیرات (PM) به صورت بازدیدهای ۶ ماهه صعودی و پیاده، توسط تکنسینهای بخش خطوط انجام میشود.
وی ادامه داد: با توجه به این که یکی از موانع اصلی در بازدید صعودی دکلهای خطوط ۴۰۰ کیلوولت نیاز به خاموشی خط است به همین دلیل باعث ایجاد هزینههای مالی و فنی به شرکتهای برق منطقهای، نیروگاهها و مشترکان بزرگ صنعتی میکند.
معاون بهرهبرداری شرکت برق منطقهای خراسان بیان کرد: در تیرهای H سیمانی در سطح ولتاژ ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت نیز با توجه به ساختار تیرها، امکان بازدید صعودی دقیق در حالت برقدار وجود ندارد، همچنین زوایای دید در بازدید صعودی به گونهای است که تکنسین زاویه دید مناسب نسبت به تجهیزات موجود در دکل را نداشته که گاهی به دلیل عدم تشخیص خطاهای مهم سبب ایجاد مشکلات فنی و اقتصادی زیادی میشود.
او اظهارکرد: به همین دلیل بازدید خطوط انتقال و فوق توزیع توسط پهپاد از ابتدای سال ۱۳۹۹ در برنامههای این معاونت قرار گرفت.
موسوی گفت: اولین بازدید پهپادی برای رفع شکستگی بال مقره که یک نوع عایق الکتریکی برای اتصال کابلهای برق با برج انتقال برق است در خط ۴۰۰ کیلوولت شادمهر مدرس با تعداد ۲۳۲ دکل و همچنین دومین بازدید پهپادی در خط ۱۳۲ کیلوولت انشعاب فیروزه با ۳۲ تیر H سیمانی انجام پذیرفت.
وی ادامه داد: همچنین خطوط ۴۰۰ کیلوولت و خطوط دارای تیرهای H این منطقه با برنامهریزی انجام شده و به ترتیب اولویت در دستور کار قرار گرفت که در حال انجام است.
معاون بهرهبرداری شرکت برق منطقهای خراسان بیان کرد: در بازدیدی که توسط پهپاد از خط ۴۰۰ کیلوولت شادمهر مدرس انجام شد، کلیه مقرهها در محدوده ۱۰۰ دکل رویت گردید که بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال صرفهجویی حاصل شد.
او اضافه کرد: بازدید خطوط توسط پهپاد به دلیل کاهش بسیاری از سختیها و از بین رفتن خطرات جانی نسبت به بازدید صعودی خطوط به ویژه خطوط انتقال و فوق توزیع، در حال حاضر در کشورهای پیشرو صنعت برق مورد توجه خاص قرار دارد که از اهداف اصلی آن میتوان به بررسی آرکزدگی مقره، تخمین آلودگی مقره، پیدا کردن شکستگی و لب پریدگی در مقرهها، تعیین شل بودن یا نبود پیچ و مهره، تشخیص نبودن اشپیل، آنالیز تصاویر ترموویژن و کرونا ویژن اشاره کرد.