همدان - ایرنا _ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های این استان می‌‎توانند در صورت ثبت اطلاعات پرداخت‌های حمایتی خود از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

احمد توصیفیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه ثبت اطلاعات پرداخت‌های حمایتی، مبنای دریافت معافیت مالیاتی خیریه‌ها است، از معافیت مالیاتی تمامی دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مانند نهادهای غیردولتی و بنیادها، موسسه ها و خیریه های خصوصی که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر در استان همدان حمایت می‌کنند، خبر داد.

وی اظهار داشت: موسسه های خیریه از ارکان بخش رفاه اجتماعی هستند، که در صورت نبود نظارت دقیق، استفاده از عنوان خیریه برای پولشویی و فساد محتمل است که موجب سلب اعتماد عمومی به خیریه‌ها می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با اشاره به اینکه شفافیت بودجه‌های حمایتی یکی از ضرورت‌های سیاستگذاری رفاه اجتماعی در کشور است گفت: تصویب بند «ح» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، گام اساسی در راستای ایجاد یکپارچگی اطلاعات حمایتی در دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی (دولتی و غیردولتی) و مردمی است که زمینه را برای ارائه حمایت‌های فراگیر و اثربخش و جلوگیری از سوءاستفاده، فراهم می‌کند.

توصیفیان از ارتقای شفافیت عملکرد موسسه های خیریه خصوصی و مردم نهاد با اجرای این بند، خبر داد و افزود : ثبت دقیق اطلاعات پرداخت‌های حمایتی، مبنای دریافت معافیت مالیاتی خیریه‌ها است که با شفافیت در پرداخت‌های حمایتی، موسسات خیریه می‌توانند نتیجه استحقاق سنجی را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مکلف هستند همه حمایت‌ها و کمک‌های خود را به افراد حقیقی، تنها از طریق حواله‌های الکترونیک ساتنا و پایا انجام دهند.

توصیفیان عنوان کرد: در قسمت بابت حواله الکترونیک، نسبت به درج کد ۲۴ رقمی در قسمت «شناسه پرداخت» اقدام کنند که این کد شامل عدد ۱۱۰ در ابتدا، سپس عدد ۱۱ رقمی شماره ثبت مؤسسه خیریه و در انتها شماره تلفن همراه رابط مؤسسه (بدون در نظر گرفتن صفر اول)  است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان خاطرنشان کرد: پس از پرداخت به این روش، اطلاعات شناسه پرداخت به همراه اطلاعات هویتی دریافت کننده، دستگاه پرداخت کننده، مبلغ و تاریخ پرداخت از شبکه بانکی دریافت و در سامانه‌ طراحی شده، طبقه بندی و ثبت می‌شود.

وی، افتتاح حساب بانکی و انجام همه امور مالی از طریق بانک و تشکیل پرونده در اداره امور مالیاتی محل اقامت بلافاصله بعد از دریافت پروانه فعالیت + اخذشماره اقتصادی را از دیگر شرایط ضروری در اخذ معافیت مالیاتی این نهادها دانست.

توصیفیان ادامه داد: تعیین ناظر مالی توسط اداره دارایی، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در پایان هرسال مالی توسط سمن و تمرکز تمامی فعالیت‌ها در چهارچوب موضوع فعالیت و اهداف مندرج در اساس‌نامه مصوب و انجام ندادن فعالیت‌های تجاری صرف از دیگر شرایط  بخشودگی مالیاتی است.

به گفته وی این سامانه در فرایند مالیاتی سال‌جاری برای عملکرد سال ۱۳۹۸ هیچ تغییری ندارد و این سامانه، مبنای معافیت مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ است که در سال ۱۴۰۰ منظور می‌شود.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اعلام کرد: مؤسسه های خیریه سوالات خود را به آدرس پست الکترونیکی ngo@mcls.gov.ir ارسال تا همکاران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به پاسخگویی اقدام کنند.