«کوروش احمدی» روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با تشریح آخرین وضعیت رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال شکست دونالد ترامپ از جو بایدن گفت: احتمال شکست ترامپ وجود دارد اما قطعی نیست. فاکتورهای متعددی را در این معادله باید در نظر گرفت. از جمله اینکه نظرسنجیها در ارتباط با انتخابات کشوری مانند آمریکا - با قوانین انتخاباتی خاصی که دارد - در شرایط رقابتی بودن شدید انتخابات نمیتوانند قطعی تصور شوند.
در برخی از ادوار انتخاباتی در آمریکا، نامزد پیروز تنها با چند صدم درصد در یکی، دو ایالت توانسته نتیجه آرای الکترال را به سود خود بگرداند. در انتخابات سال ۲۰۰۰، جرج بوش پسر تنها با ۵۳۶ تک رای در ایالت فلوریدا بر ال گور غلبه کرد و هر ۲۹ رای الکترال این ایالت را به دست آورد و به همین خاطر برنده انتخابات شد.
وی با بیان اینکه در برخی از ادوار انتخاباتی در آمریکا، نامزد پیروز تنها با چند صدم درصد در یکی، دو ایالت توانسته نتیجه آرای الکترال را به سود خود بگرداند، اظهار داشت: در انتخابات سال ۲۰۰۰، جرج بوش پسر تنها با ۵۳۶ تک رای در ایالت فلوریدا بر ال گور غلبه کرد و همه ۲۹ رای الکترال این ایالت را به دست آورد و به همین خاطر برنده انتخابات شد.
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با یادآوری انتخابات سال ۲۰۱۶ تصریح کرد: ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در میشیگان با ۲۳ صدم درصد برنده شد. او با حدود پنج میلیون آرای به صندوق ریخته شده در این ایالت، تنها با حدود ۱۱ هزار رای بر کلینتون غلبه کرد و هر ۱۰ آرای الکترال این ایالت را از آن خود کرد.
هیچ نظرسنجی نمیتواند به شکل ریز نتایج را پیشبینی کند
به گفته احمدی، ترامپ در پنج، شش ایالت دیگر با کمتر از یک درصد از کلینتون جلو افتاد و به همین ترتیب در آرای الکترال برنده شد، در حالی که در آرای عمومی حدود سه میلیون رای از کلینتون عقب بود.
وی با بیان اینکه نظرسنجیها اگرچه حدود آرای رقبا را به خوبی مشخص میکنند اما هیچ نظرسنجی نمیتواند تا این حد ریز نتایج را پیشبینی کند، خاطرنشان کرد: همه این نظرسنجیها به اضافه یا منهای ۳ الی ۴ درصد حاشیه خطا دارند. عامل ناشناخته دیگر شمار بیسابقه آرا زودهنگام به ویژه آرای پستی است که تا روز سهشنبه گذشته، نزدیک به ۷۰ میلیون، یعنی معادل بیش از نیمی از کل رایدهندگان در ۲۰۱۶ رای خود را پست کرده یا شخصا رای دادهاند. با توجه به نظر بسیار منفی ترامپ در مورد آرای پستی و اینکه اکنون شش عضو از ۹ عضو دیوان عالی تمایلات محافظهکارانه دارند، معلوم نیست این فاکتور چگونه عمل خواهد کرد.
فاصله ترامپ از بایدن در ایالتهای سرنوشتساز کاهش یافته است
احمدی با یادآوری نقاط قوت ترامپ خاطرنشان کرد: ترامپ در این انتخابات ضمن داشتن شماری نقاط ضعف، نقاط قوتی هم دارد که از آن جمله میتوان به رشد مستمر اقتصادی آمریکا تا قبلا از کرونا و کاهش بیکاری تا حد ۳/۵درصد اشاره کرد. بنابراین اگرچه همچنان بیشتر محتمل است که بایدن برنده شود، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
وی کاهش فاصله ترامپ با بایدن در نظرسنجیها طی روزهای اخیر را تحولی مهم ذکر کرد و گفت: تقریبا مشابه این روند را در انتخابات ۲۰۱۶ هم شاهد بودیم. در مهمترین ایالتهای پنج گانه چرخشی و سرنوشتساز یعنی پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، فلوریدا، کارولینای شمالی و جورجیا که گاه به دمکراتها رای دادهاند و گاه به جمهوریخواهان، شرایط طی سه ماه گذشته تا حدودی دچار تحول شده است.
به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، بایدن در سه ماه قبل در این ایالتها در نظرسنجیها به طور متوسط ۶/۳ درصد از ترامپ جلوتر بود. روز سهشنبه یعنی در فاصله یک هفته تا انتخابات برتری بایدن بر ترامپ در این ایالات به ۳/۶ درصد کاهش یافته است.
در صورت پیروزی ترامپ، بسیار بعید است که سیاست فشار حداکثری ادامه پیدا نکند. اکنون، اعضای دولت ترامپ با مشاهده احتمال شکست ترامپ در انتخابات، تلاش دارند تا حداکثر ممکن کار را برای یک دولت احتمالی بایدن برای لغو تحریمها علیه ایران دشوار کنند.
احمدی اضافه کرد: در انتخابات سال ۲۰۱۶ برتری کلینتون در همین ایالتها بر ترامپ در هفتههای آخر مبارزات انتخاباتی سیر نزولی داشت و به طور متوسط به ۲/۸ درصد رسید. در نهایت دیدیم که نتیجه به نفع ترامپ رقم خورد بنابراین رشد موقعیت ترامپ در نظرسنجیها در این مقطع زمانی برای بایدن خطرناک است.
وی افزود: رقابت تنگاتنگ دو رقیب در تگزاس، فاکتور مهم، کمسابقه و بسیار خطرناکی برای ترامپ است. این ایالت که ۳۸ رای الکترال دارد از سال ۱۹۷۶ تاکنون همواره به سود جمهوریخواهان رای داده است.
این دیپلمات پیشین درباره سیاست ترامپ نسبت به ایران در دولت دوم احتمالیاش عنوان کرد: در صورت پیروزی ترامپ، بسیار بعید است که سیاست فشار حداکثری ادامه پیدا نکند. اکنون، اعضای دولت ترامپ با مشاهده احتمال شکست ترامپ در انتخابات، تلاش دارند تا کار دولت احتمالی بایدن را برای لغو تحریمهای ایران دشوار کنند. افزایش تحریمها و قرار دادن تحریمهای قبلی ذیل مصوبات و فرمانهای مبارزه با تروریسم از این قبیل تلاشها است.
شماری از دمکراتها آماده همکاری با جمهوریخواهان علیه ایران هستند
احمدی با بیان اینکه اعضای دولت ترامپ امیدوار هستند برای بایدن بسیار دشوار باشد نهادی را که به بهانه تروریسم تحریم شده، از تحریم خارج کند، گفت: مسئله آن است که دشمنی با ایران برای برخی از اعضای دولت ترامپ مانند پمپئو، پنس، داماد ترامپ، آبرامز و برخی دیگر جنبه ایدئولوژیک دارد و در صورت پیروزی ترامپ عمدتا همین افراد در کنار او باقی خواهند ماند.
وی با تاکید بر اینکه باید نقش همفکران ایدئولوژیک دولت ترامپ در خارج از دولت و نیز در کنگره را نیز در نظر گرفت، اظهار داشت: ترامپ در صورت شکست باز هم حدود دو ماه و نیم همچنان رئیسجمهور خواهد بود و در این فاصله نیز امکان ادامه دشمنی با ایران را خواهد داشت.
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به نقش و جایگاه کنگره تصریح کرد: در این مورد نقش کنگره را هم باید در نظر گرفت. اگرچه محتمل است که جمهوریخواهان اکثریت کنونی را در کنگره از دست بدهند و مثلا در سنا ۵۰ – ۵۰ شوند، اما همچنان شماری از دمکراتها آمادهاند که با جمهوریخواهان علیه ایران همراه شوند. ضمن اینکه در مورد سیاست احتمالی بایدن در مورد ایران هم اما و اگرهای زیادی وجود دارد بنابراین نمیتوان خیلی به تحولات سیاسی در آمریکا دل خوش کرد.
دولت ترامپ هیچ حد و مرزی برای فشار بر ایران نمیشناسد
احمدی در پاسخ به این سوالی درباره احتمال برخورد نظامی میان ایران و آمریکا در صورت ریاست جمهوری مجدد ترامپ خاطرنشان کرد: با دادههای کنونی، بسیار بعید میدانم که یک جنگ نظامی تمام عیار به طور آگاهانه و فکر شده در دستورکار دولت دوم احتمالی ترامپ قرار گیرد؛ مگر اینکه برخورد ناخواستهای رخ دهد و کنترل از دست طرفین خارج شود که احتمالش همواره وجود دارد.
به گفته این دیپلمات پیشین، تصور ترامپ و ایادی او این است که از طریق تحریم میتوانند ایران را به مذاکره دیگری تشویق کنند. تحریم ۱۸ بانک ایرانی نشان داد که دولت ترامپ هیچ حد و مرزی برای فشار اقتصادی بر ایران نمیشناسد.
وی درباره رویکرد جامعه جهانی در سیاست خصمانه دولت دوم احتمالی ترامپ علیه ایران ابراز داشت: دولت دوم احتمالی ترامپ به احتمال زیاد در سیاست خارجی تندروتر و غیرعادیتر از دولت اول خواهد بود. به طور کلی روسایجمهور آمریکا در دور دومشان در خارج دست خود را کاملا باز میبینند و با توجه به محدودیتها در داخل، عمده توجهشان را به ایجاد تحول در خارج معطوف میکنند، به این امید که میراثی از خود به جا بگذارند.
پیروزی مجدد ترامپ بر میزان خودشیفتگی ذاتی او خواهد افزود
احمدی با تاکید بر اینکه پیروزی احتمالی ترامپ برای دومین بار اعتماد به نفس او را به شدت تقویت خواهد کرد و بر میزان خود شیفتگی ذاتی او خواهد افزود، بیان کرد: در چنین صورتی، ترامپ با انرژی بیشتری بر برنامههای همیشگی خود متمرکز خواهد شد و خواهد کوشید تا کینه و غضب خود را علیه حرفهایهای سیاست خارجی در داخل و خارج آمریکا بیش از پیش نشان دهد و این یعنی یکجانبهگرایی بیشتر و سختگیری بیشتر در ارتباط با سازمانها و توافقات بینالمللی و کشورهایی مثل ایران، چین، ونزوئلا و کره شمالی.
وی اضافه کرد: در همین رابطه کسی که در دور اول ریاست جمهوری خود خیلی دنبال ایجاد اجماع جهانی علیه ایران نبوده، بعید است که در دور دوم هم به این فکر بیافتد. او احتمالا همچنان تلاش برای ایجاد اجماع جهانی برای پیشبرد برنامههای سیاست خارجیاش را محدودیت برای خود تلقی کرده و خود را از آن بینیاز تصور خواهد کرد.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره احتمال تعامل ایران و آمریکا در دولت دوم احتمالی ترامپ یادآور شد: جایی برای خوشبینی در این رابطه وجود ندارد. ترامپ چند بار مدعی شده که ایران منتظر پیروزی بایدن است و مدعی شده که ایران قبل از انتخابات توافق بهتری به دست خواهد آورد. چنین ترامپی در صورت پیروزی مجدد، کینهای را نیز از این بابت خواهد داشت که ممکن است کار را مشکلتر کند.
پیروزی احتمالی ترامپ برای دومین بار اعتماد به نفس او را به شدت تقویت خواهد کرد و بر میزان خود شیفتگی ذاتی او خواهد افزود، بیان کرد: در چنین صورتی، ترامپ با انرژی بیشتری بر برنامههای همیشگی خود متمرکز خواهد شد
ترامپ به جنگ تمایل ندارد
احمدی با اشاره به دشمنی ترامپ با برجام عنوان کرد: مشکل اصلی برجام و بهانه اصلی ترامپ علیه این توافق تک موضوعی بودن آن بود. با توجه به اینکه ترامپ، همکاران و متحدانش عمدتا به این دلیل از برجام خارج شدند، بسیار بعید است که دولت بعدی آمریکا برای تسری توافق به موضوعات دیگر اصرار نکند.
به گفته این دیپلمات پیشین، در مقطعی به نظر رسید که ترامپ شخصا موافق بازگشت به برجام با گرفتن امتیازاتی در ارتباط با «بند غروب» و مانند اینها باشد، اما معلوم نبود که با توجه به نقش متحدان منطقهای آمریکا و همکاران تندرو او در دولت و کنگره سیر قضایا به چه صورتی میتوانست باشد. ضمن اینکه باید توجه داشت که سه کشور اروپایی به ویژه فرانسه، از اگوست ۲۰۱۷ خواستههایی مبنی بر تسری توافق با ایران به برخی موضوعات دیگر را نیز مطرح کردهاند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ عامدانه کاری میکند که ایران و آمریکا وارد مذاکره نشوند؟ گفت: بعید میدانم که رسیدن به راه حلی از طریق مذاکره با ایران در دستورکار واقعی ترامپ نباشد. اگر چنین تصوری داشته باشیم، راه حل باقی مانده، جنگ خواهد بود که بسیار بعید است ترامپ تمایلی به آن داشته باشد.