پکن-ایرنا-«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به سفر مقام های ارشد آمریکا به هند، خواستار توقف اقدامات واشنگتن برای اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه و به خطر انداختن صلح و ثبات با طرح نظریه تهدید چین، شد.

به گزارش ایرنا،وی در گفت وگوی مطبوعاتی روز چهارشنبه درپکن درخصوص سفر «مایک پمپئو»وزیر امور خارجه و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به هند و دیدار با مقام های بلند پایه دهلی نو و تاکید بر پیشبرد روابط دو کشور، گفت: ما همیشه معتقدیم که روابط دو جانبه بین کشورها باید برای صلح ، ثبات و توسعه منطقه ای مناسب باشد و حقوق و منافع مشروع طرف ثالث را تضعیف نکند. همه چشم اندازهای همکاری منطقه ای باید مطابق روند زمانه باشد و در راستای حفاظت از صلح ، توسعه و همکاری برد-برد باشد.

او درباره پیشنهاد آمریکا در هند با عنوان "استراتژی هند و اقیانوس آرام"و طرح نظریه تهدید چین گفت: ذهنیت منسوخ جنگ سرد ، رویارویی بین بلوک ها و رقابت ژئوپلیتیک از جمله برنامه های آمریکا است. این تلاشی سلطه جویانه از سوی واشنگتن محسوب می شود. ما از برخی سیاستمداران آمریکا می خواهیم که به ذهنیت "جنگ سرد" و بازی "مجموعه صفر" و اقدامات اشتباهشان پایان داده و به دنبال اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه نباشند.

سخنگوی چین درباره این سفرها و تاثیرات آن بر اختلافات مرزی چین و هند، تاکید کرد که اکنون وضعیت مرزی دو کشور به طور کلی پایدار است. هر دو طرف مجاری ارتباطی دارند و از طریق مشاوره و مذاکره به درستی امور را کنترل می کنند.

وانگ در بخش دیگری از گفت وگوی مطبوعاتی خود درپاسخ به سوالاتی درخصوص مصاحبه پمپئو با رسانه های هند و انتقاد دوباره او از چین و حزب کمونیست چین ، گفت: تلاش برای ایجاد هراس با توسل به نظریه تهدید چیزی جز کلیشه ای از مجموعه دروغ های پمپئو نیست.

او افزود: وزیر خارجه آمریکا چین را به استبداد متهم می کند در حالی که ۹۳ درصد از مردم چین نسبت به شرایط رضایت کامل دارند. همکاری های چین با ۱۳۸ کشور در حوزه راه ابریشم از دیدگاه این فرد « غارتگری » است و تهدید توصیف می شود. او می خواهد چین فقیر و عقب مانده باشد و جهان در ورطه تقابل و تفرقه گرفتار شود. اینها مسایلی است که دنیا را تهدید می کند.

سخنگوی چین گفت: برای پمپئو متاسفم که در دوره مناسبی به دنیا نیامده است. امروزه روند صلح ، توسعه و همکاری پیروز شکست ناپذیر است. فقر و عقب ماندگی دیگر مترادف هیچ کشوری نیست و توسعه و قدرت نیز حق انحصاری هیچ کشوری نیست. دروغ ها و بدخلقی های بدخیم پمپئو نه می تواند این واقعیت را که چین به توسعه صلح آمیز و همکاری های برد-برد متعهد است، تغییر دهد و نه مانع از پیگیری جوانان چین برای توسعه کشور می شود.  چین یک فرصت است ، نه یک تهدید ، یک شریک است، نه یک رقیب. این اجماع نظر اکثریت قریب به اتفاق کشورها است. سخنان و اقدامات ضد چینی امثال پمپئو و تلاش برای تفرقه و تقابل ، سرانجام محکوم به شکست است.

وی در باره پرسشی مربوط به اینکه سناتورهای آمریکایی در تلاشند اعلام کنند که چین در حال نسل کشی اویغورها و دیگر مسلمانان ترک زبان در منطقه سین کیانگ در شمال غرب است، گفت: سناتورهای آمریکایی که به آنها اشاره کردید به تعصب ضدچینی خو گرفته اند و وسواسی خاصی دارند تا از انواع دروغها برای تحقیر چین و تعقیب منافع سیاسی خودخواهانه بهره بگیرند. شما هیچ اثری از یکپارچگی سیاسی در آنها نخواهید یافت.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: ما بارها مواضع چین را در مورد موضوعات مربوط به سین کیانگ بیان کرده ایم. اصطلاح "نسل کشی" شایعه ای است که عمداً توسط برخی از نیروهای ضد چین طرح شده و مضحکه ای برای بی اعتبار کردن چین است. در حقیقت ، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ میلادی جمعیت اویغورها در سین کیانگ از بیش از ۱۰ میلیون نفر به ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر افزایش یافته است که نشان می دهد سرعت رشد جمعیت در این منطقه به مراتب از دیگر نقاط چین بالاتر است. بنابراین من تعجب می کنم که سناتورها چه مدارکی برای اثبات ادعای نسل کشی خود دارند؟ آنچه می بینیم این است که دولت آمریکا با تبعید ، تبعیض و کشتار گسترده خود ، جمعیت بومیان آمریکا را از ۵ میلیون به ۲۵۰ هزار نفر کاهش داده است. آیا این نسل کشی نیست؟

وی گفت: ما از برخی سیاستمداران ایالات متحده می خواهیم که به حقایق احترام گذاشته و دروغ پردازی و مداخله در امور داخلی چین را متوقف کنند.