تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: پرونده ثبتی «نارین قلعه» سردرود از سوی گروه فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در حال بررسی است.

احمد حمزه زاده، روز پنجشنبه در بازدید از محوطه تاریخی نارین قلعه سردرود و دیدار با شهردار و اعضای شورای این شهر افزود: این اقدام در راستای اهداف صیانتی از مواریث تاریخی، طرح حفاظتی، تعیین حریم و مالکیت نارین قلعه به صورت مشارکتی بین میراث فرهنگی استان و شهرداری سردرود انجام می شود.

وی همچنین با اشاره به هنرصنعت تابلو فرش سردرود و تاکید بر ‌ضرورت معرفی این هنرصنعت اظهار داشت: تاکنون اقدامات موثری از جمله ثبت ملی تابلوفرش دستباف سردرود در فهرست آثار معنوی کشور، برپایی نمایشگاه‌های متعدد و شرکت در نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی توسط هنرمندان این حوزه برای معرفی این هنرصنعت بی بدیل انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای ثبت سردرود به‌ عنوان شهر ملی صنایع ‌دستی که از مهم‌ترین اهداف این اداره کل در راستای حفظ هویت و اصالت این هنر است، مطالعات پژوهشی با مشارکت اتحادیه تابلوفرش سردرود در حال تکمیل است.

حمزه زاده، همچنین با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری غذا در شهر سردرود، ادامه داد: با توجه به اینکه این شهر از قطب‌های گردشگری غذای استان شناخته شده بنابراین تقویت ظرفیت‌های موجود و فراهم‌سازی بستر مناسب فعالیت فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت صنایع‌ دستی و توانمندی بانوان سردرود در این حوزه، یادآوری کرد: با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌ دستی در این شهر با مشارکت میراث فرهنگی استان، جهاد کشاورزی و آموزش‌ و پرورش در سال‌های گذشته و اعلام آمادگی و علاقه‌مندی بانوان هنرمند برای تداوم برگزاری دوره‌های آموزشی، ادامه این دوره‌ها با توجه به شرایط ویژه کنونی به دنبال شیوع کرونا به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

نارین قلعه در پارک مرخونی در ارتفاعات سردرود واقع شده است و قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد مسیح می‌رسد. 

این قلعه به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی و دست نخوردگی آن، اطلاعات با ارزش از فرهنگ و هنر گذشتگان ایران را ارایه می‌کند.

این قلعه به شماره ۶۱۷۱ در تاریخ ۱۳۸۱/۷/۷ در فهرست میراث [یادمان‌های] فرهنگی درآمده است.

سردرود بالای تپه کم ارتفاعی از دامنه‌های سهند در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد. 

سردرود به غیر از نارین قلعه، آثار کهن دیگری چون مزار قیس، مزار سلطان پیر، کاروانسراها و آب‌انبارها و قناتها و چشمه‌های قدیمی دارد. نام سردرود را به دوره اوراتوریی ساردوری یا سر دور دوم مربوط به سده هشتم قبل از میلاد نسبت می‌دهند.

شهر سردرود با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی تبریز واقع شده است.