به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران با پیامی متفاوت آغازگر اتفاقات این رویداد شد، پیامی که البته در نوع خود متفاوت است و با حال و هوای این رویداد گره خورده است.
در پیام روز گذشته (پنجشنبه ۸ آبان) صالحی آمده است: «فیلم کوتاه رباعی دنیای تصویر است. ایرانیان پیشتازان دوبیتی های جهانند. آینده فیلم کوتاه نیز چنین خواهد بود.»
«شوالیه های فرهنگی»؛ عبارتی که هر از چند گاهی به هنرمندان اطلاق میشود گاهی در حد یک تعارف است و گاهی بن مایه مطلب را میرساند؛ این تعبیری است که روز گذشته طوفان نهان قدرتی کارگردان فیلم کوتاه درباره فیلمسازان به کار برد، از وضعیت معیشتی همکارانش گله و از بی تدبیری مدیران بالادستی انتقاد کرد. نهان قدرتی اما تاکید کرده اوضاعی که کرونا ایجاد کرده، شرایط همکارانش را دوچندان سخت کرده است. در بخشی از مصاحبه او در روز گذشته آمده بود: «در شرایط کرونایی که فیلمسازان فیلم کوتاه، ماهها خانهنشین شدند و حتی پولی برای ارتزاق نداشتند آقایان عرصه فرهنگ، برای این سینماگران چه کردند؟ حتی وعده وعیدی که برای بیمه این هنرمندان داده شد با تاخیر شگفتانگیزی به ثمر رسید. حتی وقتی گروههای تلگرامی فیلمسازی را رصد میکنم، میبینم بچههای فیلم کوتاه می گویند پول بیمه آنها واریز نشده و به تاخیر افتاده است.»
به دنبال جشنوارههای سینمایی مهم نباشید
در دومین روز از جشنواره دو نشست تخصصی با حضور جرالد وبر از اعضای کمپانی فیلمسازی هسیکس پک و یوسف سایگی از مدیران جشنوارهای سینمای ترکیه پیگیری شد.
نکته مهم اما از میان صحبتهای جرالد وبر که توصیهای غافلگیر کننده برای فیلمسازان به شمار میآید این بود که «به دنبال جشنوارههای سینمایی مهم نباشید»
او در بخشی از کارگاه او که به صورت رایگان در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران پخش شد، گفت: «به محض اینکه فیلمی به پایان میرسد کارگردان با خود فکر میکند این فیلم را باید به کجا ببرم و در کجا نمایش دهم؟ قطعا اولین جشنوارههایی که به ذهن او میرسد، جشنوارههای کن، برلین و ... است. اما برای رسیدن به این هدف باید چه کار کرد؟ این تفکر بسیار اشتباه است چون جشنوارههای سینمایی مهم آثار ارسالی متعددی دریافت میکنند و صرفا بخش کوچکی را به فیلم کوتاه اختصاص میدهند به همین دلیل شانس فیلمهای کوتاه برای نمایش در این جشنوارهها بسیار کم است. در کنار این جشنوارههای بسیار مهم، تعداد بسیار زیادی جشنواره در حوزه فیلم کوتاه برگزار میشود که از آثار فیلمسازان جوان بسیار استقبال میکنند پس بهتر است به سراغ این رویدادها بروید.»
احساس و داستان فیلم مهم عامل انتخاب فیلم ها در جشنواره ازمیر است
یوسف سایگی از ترکیه در دومین کارگاه که در ساعت ۲۲ برگزار شد بر این موضوع تاکید کرد که جشنواره ازمیر به تکنیک فیلم ارسالی به اسکار توجه نمیکند بلکه آنچه برایشان مهم است احساس و داستان یک فیلم است.
او هم در بخشی از نشست خود عنوان کرد: «در زمینه ارسال انیمیشن های ترکی به اسکار باید بگویم مهمترین معیار ما احساس و داستان فیلم است و خیلی به جنبه های تکنیکی برای انتخاب و معرفی به اسکار اهمیت نمی دهیم بلکه احساسات و داستان انیمیشن مهمترین عامل برای انتخاب ماست.»
سایگی همچنین رسانههای جدید را افقی تازه در پیش روی فیلمسازان دانست که از رهگذر آن میتوانند آثار خود را با کیفیتی بهتر به نمایش بگذارند به طوری که یکی از سریالهای ترکیهای بعد از عبور از پلتفرم ها و یوتیوب حق پخشش توسط نتفلیکس خریداری و سپس در سینماهای ترکیه به نمایش گذاشته شده است.
برنامههای روز سوم
امروز ۹ آبان ماه قرار است دو نشست تخصصی با حضور هاتسویو کاتو با موضوع «مروری بر اکران فیلمهای ایرانی در جشنواره ایدف» در ساعت ۲۰ و نشستی دیگر با حضور آنه گشوتز با موضوع «معرفی استراتژیهای جشنواره درسدن» در ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان به شناسه کاربری @iycs.ir به صورت رایگان برگزار شود.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه به سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشستهای تخصصی «۲۰-۳۷» ادامه دارد