به گزارش ایرنا، رییس جمهوری خلق چین ایده ابتکاری راه ابریشم نوین موسوم به "یک کمربند، یک جاده" را که شامل مسیرهای زمینی و دریایی راه ابریشم است، در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که قدرت را در اختیار گرفت مطرح کرد و بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان بین المللی تاکنون به آن ملحق شده اند.
او خود بر این باور است که ایران دارای نقشی خاص در این منطقه است. کشوری که از دیرباز به راه ابریشم پیوند خورده و به گفته رهبر چین نقطه و گذرگاه کلیدی در این مسیر است و باعث می شود تا راه چین برای ارتباط و اتصال با دیگر کشورهای منطقه راه ابریشم باز شود.
«وو بینگ بینگ» کارشناس و استاد دانشگاه پکن در مصاحبه با ایرنا می گوید: جایگاه ایران در برنامه راه ابریشم چین ویژه است و در چند سال گذشته ایران نقش بسزایی در توسعه این برنامه چین داشته است.
وی می گوید که انرژی و تجارت اساس مهمی در مناسبات دارد. چین می داند که ایران دارای منابع بسیار غنی انرژی است و باید خود را در میادین نفت و گاز ایران فعالتر کند و طرح های بیشتری را در اختیار بگیرد.
این کارشناس گفت که دو کشور نباید خود را محدود به منابع سنتی انرژی کنند بلکه باید در منابع تجدید پذیر انرژی از جمله انرژی هسته ای و باد و خورشید همکاری نزدیک داشته باشند.
وو بر این باور است که چین می تواند در طرح های زیرساختی ایران فعال شود و برای ایران بندر، فرودگاه و تاسیسات مخابراتی و اطلاع رسانی تاسیس کند.
وی ایران را یک کشور دارای استعدادهای بسیار جوان معرفی کرده است که با چین به عنوان کشوری با کوله باری از تجربه فنی می تواند مکمل خوب پیشرفت باشد.
از دیدگاه این استاد دانشگاه پکن، ایران دارای محصولات بسیار خوب غذایی و خشکبار نظیر زعفران و پسته است که باید در این زمینه هم همکاری دو کشور بیشتر شود.
وو بینگ بینگ پیش بینی کرده است که در عصر نوین مناسبات روابط چین و ایران در زمینه های مالی و سرمایه گذاری و مشارکتی- راهبردی، گسترش چشمگیری خواهد داشت.
استقبال از همکاری در مسیر ابریشم
استقبال از همکاری دوجانبه و چند جانبه در این مسیر یک نیاز و خواست دوجانبه است و در همین ارتباط بود که رییس جمهوری خلق چین در سفری که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران داشت با مقام های ایران درباره همکاری در راه ابریشم به طور مفصل گفت و گو کرد.
تارنمای چین "چاینا ارگ" به تازگی در این خصوص نوشت که ایران از همکاری های فزاینده با چین در راه ابریشم نوین به گرمی استقبال کرده است. مقام های ایران در جریان گفت و گوهای رهبران دو کشور در تهران از برنامه توسعه راه ابریشم نوین استقبال کرده و اعلام آمادگی کردند با چین در این زمینه از نزدیک همکاری کنند.
این گزارش خاطر نشان می کند که ایران و چین به عنوان دو دوست در شرایط مختلف زمانی با یکدیگر روابط رو به گسترشی را تجربه کرده اند و از کمک های هم بهره مند شده اند.
این گزارش به قطار باربری میان دو کشور اشاره کرده و آورده است که اولین قطار باری راه ابریشم از شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» در شرق چین راهی تهران شد و عزم ایران را برای گسترش مناسبات با چین در این مسیر جزم تر کرد.
گزارش این رسانه چینی حاکی است که ایران از طریق راه ابریشم که برای تهران هم یادآور تاریخی طولانی است، به آسیا و اروپا مرتبط می شود.
این گزارش نقش ایران و بخصوص بندر چابهار را به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر حیاتی توصیف کرده است.
چاینا ارگ مرتبط شدن خطوط دریایی و کشتیرانی نقاط مختلف از طریق بندر چابهار ایران را برای پیشبرد برنامه های راه ابریشم دریایی مهم دانسته است.
فرش ایرانی نماد جاده ابریشم در چین
وقتی چین نخستین همایش بین المللی راه ابریشم را در سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار کرد، یک فرش ایرانی در نمایشگاه جاده ابریشم این مسیر تاریخی و کهن را نمایندگی کرد.
این فرش که با نخ ابریشم بافته شده و دارای رنگی بسیار طبیعی است، به عنوان نمادی از پیوند تاریخی ایران با راه ابریشم در نمایشگاه خودنمایی کرد.
این نمایشگاه در شهر «شی نینگ» در استان «چینگ های» در شمال غرب چین برگزار شد و انواع فرش در آن در معرض دید همگان قرار گرفت. اما فرش ایران که یک کمربند، یک جاده (راه ابریشم دریایی و زمینی) نام دارد، دارای چهار و نیم متر طول و عرض است.
گزارش روزنامه "مردم" ارگان حزب حاکم چین حاکی است که فرش ایرانی را یک تیم کارشناسی و بافنده حرفه ای در مدت سه سال تکمیل کرده اند.
راه ابریشم مسیر ارتباط بین المللی
راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیست و یکم است که قاره های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد و تاکنون دو همایش بین المللی با حضور هزاران نفر از سران و مسوولان کشورها درباره آن برگزار شده است.
رییس جمهوری خلق چین و مبدع این برنامه آن را یک ابتکار بزرگ برای پیوند زدن کشورها می داند که بر اساس ایده همکاری باز و شفاف و نوآورانه طراحی شده است و مختص چین نیست بلکه مبتنی بر منافع متقابل همه کشورها و سازمان های حاضر در آن است.
در واقع چین در تلاش است تا ضمن رهبری کشورهای دنیا با استفاده از این راه جدید، ارتباطات تجاری دنیا را افزایش داده و ضمن تثبیت جایگاه اقتصادی خود باعث وحدت بیشتر تجاری در دنیا شود و در عین حال قاره ها را با یکدیگر مرتبط سازد.
در جریان اجلاس بین المللی راه ابریشم در پکن نیز این کشور تاکید کرد که از همه کشورهای دنیا برای مشارکت در این برنامه استقبال می کند.
چین از همه کشورها خواسته است تا در بخش های هوانوردی، بندر سازی و همچنین راهسازی و اجرای طرح های زمینی و دریایی و ریلی و غیره همکاری کنند.
از سوی دیگر چین اجرای این برنامه را برای ریشه کن کردن تروریسم و از بین بردن افراط گرایی و جرایم فرامرزی مهم دانسته است.
چین بارها در ارتباط با این طرح، از کشورها خواسته است تا اختلافات را با گفت و گو حل و فصل کنند و خود با ده ها کشور در حوزه راه ابریشم توافقنامه های همکاری امضا کرده و میزان سرمایه گذاری در این طرح ها بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است.
از دیدگاه چین، کشورهای حوزه راه ابریشم باید با یکجانبه گرایی تجاری مقابله کرده و اجازه ندهند فرایند جهانی شدن متوقف شود. راه ابریشم از ابتدای کار، عزم کشورها را برای مشارکت در برنامه هایی که نهایتا توسعه همین کشورها را به دنبال خواهد داشت، جزم تر کرده است.
جمهوری اسلامی ایران هم خود را مرتبط با راه ابریشم می داند و از دیرباز در این برنامه ها مشارکت داشته است و در واقع یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح های ذی ربط است.
ایران اعلام کرده است در برنامه های مختلف راه ابریشم شرکت خواهد کرد. برنامه راه ابریشم سیاسی نیست و چین آن را انحصاری نکرده و حرکتی برای توسعه برد ـ برد کشورها و دستیابی به صلح و امنیت است.