همدان- ایرنا- معاون فرهنگی حوزه هنری همدان از انتشار «در روشنای دانش» خبر داد و گفت: این کتاب بیست و یکمین اثر مکتوب از دانشنامه استان است که به تازگی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

تیمور آقامحمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کتاب «در روشنای دانش» گذر و نظری بر احوال و آثار استاد علیرضا ذکاوتی‌قراگزلو دارد که به قلم این استاد فرهیخته به نگارش درآمد.  

او با اشاره به شخصیت ممتاز و چند وجهی استاد ذکاوتی، وی را از سرمایه‌های ارزشمند استان دانست و گفت: نگاه انتقادی استاد، برجستگی خاصی به آرا و آثارش بخشیده؛ از جمله نقد استاد بر اشعار حافظ و آرای نویسندگان و اندیشمندان بزرگ که به دور از تعصب مطرح شده و همچنین ناگفته هایی از مذاهب نُقطَویان و حروفیه‌، را می توان از علاقه‌مندی‌های استاد برشمرد که در این کتاب آمده است.

آقامحمدی با اشاره به حافظه قوی استاد ذکاوتی در یادآوری خاطرات افزود: کتاب «در روشنای دانش» در چهار فصل تنظیم شده است؛ بخش اول «زیست‌نامه» که به زندگی، تحصیل و شرح احوال خاندان استاد ذکاوتی اختصاص دارد؛ بخش دوم «آثار» که به معرفی تالیف و ترجمه‌های ارزشمند استاد می پردازد و نکات ارزنده‌ای درباره انگیزه تالیف یا ترجمه و محتوای آثار دارد. 

معاون فرهنگی حوزه هنری همدان خاطرنشان کرد: بخش سوم این کتاب با عنوان «دیدگاه‌ها و نکته‌ها» شامل مباحث قرآنی، حدیثی، فرق و مذاهب و اندیشه‌ورزان، مباحث فقهی، ادبی،  تاریخی، اجتماعی و پژوهش تدوین شده است و بخش چهارم «خاطرات استاد» از همدان قدیم و ایام انقلاب و مسائل دیگر را در بر می‌گیرد. 

او با اشاره به اینکه کتاب «در روشنای دانش» به سیره پیامبر اسلام در ابعاد مختلف مانند احترام به والدین، گذشت حتی نسبت به دشمنان، احترام به ادیان دیگر در زمان حکومتشان و اخذ تصمیم‌های مشورتی پرداخته است افزود: در این کتاب آمده است که فتوحات اسلام بعد از رحلت پیغمبر بوده است و از جنگ‌های پیامبر جداست و در زمان حضرت محمد (ص) ۳۷ جنگ به وقوع می‌پیوندد که ۳۰ غزوه آن دفاعی بوده و پیامبر مورد حمله قرار گرفته است.  

دبیر دانشنامه همدان «در روشنای دانش» را تصویری واضح از استاد ذکاوتی، آثار و آرای وی با تنوع موضوعی معرفی کرد و گفت: کتاب حاوی ضمائم ارزشمندی از جمله سخنرانی علیرضا ذکاوتی در جلسه بزرگداشت مرحوم آیت الله آخوند ملاعلی است و همچنین کارنامه علمی و ادبی استاد به همراه فهرست آثار وی نیز در این بخش درج شده است.  

آقامحمدی یادآوری کرد: جواد محقق و علیرضا کمری بازخوان‌های نهایی این اثر هستند و مصاحبه‌ها و گردآوری مطالب را سعید پورعظیمی و ویراستاری اثر را مصطفی قهرمانی ارشد عهده دار بوده‌اند و محمد قنبری نیز موضوع‌بندی و نگارش پانویس‌ها را انجام داده است. 

تاکنون ۳۰ اثر مکتوب و هنری از مجموعه دانشنامه همدان تولید شده است.