اردبیل- ایرنا- شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل که در موج سوم همه‌گیری در حال افزایش است به طوری که تعداد افراد فوت شده به علت ابتلا به کووید.۱۹ پس از ۶ ماه ۲ رقمی شد و ۱۰ نفر از بستری شدگان جان خود را از دست دادند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، تعداد جانباختگان کرونا در این استان از زمان شیوع این بیماری تاکنون را ۷۶۳ نفر اعلام کرد و افزود: هم‌‎اکنون ۳۸۰ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با بیان این‌که ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بخش‌های بستری مراکز درمانی استان در حال تکمیل است، گفت: ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی این استان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی از بستری شدن ۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ نفر از مبتلایان بستری نیز پس از بهبود نسبی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، شهرستان پارس‌آباد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خلخال، گرمی، بیله‌سوار، اصلاندوز، نمین، نیر، کوثر و سرعین نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در سراسر کشور و فرارسیدن فصل پاییز و احتمال همزمانی این بیماری با آنفلوآنزا  لازم است که شهروندان استان دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان کرونای بستری همزمان در مراکز درمانی استان به رقم ۳۸۰ نفر پس از ۶ ماه اظهارداشت: مردم برای کنترل بیماری کرونا بویژه در فصل پاییز باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند.

وی، ۲ هفته پیش نیز نسبت به شیوع پیک بعدی کرونا در استان اردبیل در اواسط آبان ماه هشدار داده بود و شواهد آماری و اظهارات این مقام مسوول نشان می‌دهد که این استان وارد پیک سوم شیوع کرونا شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت این استان را درباره شیوع کرونا نامناسب خواند و اضافه کرد: روند رو به صعود شیوع کرونا هر روز ادامه دارد و بدون همراهی و رعایت مردم این فرایند قابل کنترل نیست.

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا یک ماه پیش در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی از حدود چهار هفته قبل روند صعودی ابتلا آغاز شده که ادامه دارد.

حدود ۶ ماه پیش، بالاترین آمار ثبت شده ابتلا به بیماری کرونا در استان اردبیل با ۷۶ بستری روزانه و بالاترین رقم فوتی روزانه نیز ۱۷ مورد بوده است.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اردبیل اوایل امسال به بیش از ۴۰۰ مورد رسیده بود که با ادامه این روند، دوباره این میزان بستری که بالاترین ظرفیت استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا محسوب می‌شود، متصور است.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا که طی ۶ ماه اخیر روند ثابت ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را طی کرده بود، از چند روز پیش با افزایش مستمر به ۳۸۰ مورد کنونی رسیده است.