تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه کیفیت مدارس دولتی اصلی ترین سیاست آموزش و پرورش است.

به گزارش روز یکشنبه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در حاشیه نهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که با موضوع گفتگو بر محور تحول و با حضور علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کرونا در کنار مصایب و محدودیت هایی که ایجاد کرد، فرصتی را در اختیار ما قرار داد تا هر هفته همایشی را با حضور بیش از ۸۰۰ نفر از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش سراسرکشور به صورت مجازی برگزار کنیم.

حاجی میرزایی گفت: در این جلسات هفتگی سعی کرده ایم یکی از مسئولان کشوری را دعوت کنیم و با طرح موضوع و جمع آوری نظرات و مشکلات استان های خود، به حل مسائل مطرح شده و ارایه راهکارهای لازم برای ارتقای عملکرد نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی می توان مسئله را حل شده دانست که درک مشترکی از خود مساله و درک هماهنگی از حل مساله بوجود آید، گفت: مجلس شورای اسلامی یک نهاد بزرگ تاثیرگذار است و کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون مرتبط با آموزش و پرورش می تواند سهم اساسی در حل مسائل و مشکلات نظام تعلیم و تربیت داشته باشد. پس اینکه وزارت آموزش و پرورش با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به یک جمع بندی برسد و برای راه حل ها و راهکارهای ارائه شده، توافق داشته و هماهنگ عمل کنیم، باعث هموارتر شدن مسیر راه خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در جلسه امروز در مورد تخصیص نیروی انسانی، اعتبارات اختصاص یافته به آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، آموزش در زیست بوم جدید و بسترفضای مجازی و سهم آموزش و پرورش در انجام ماموریت ها از طرف دولت صحبت کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

حاجی میرزایی در پاسخ به این سوال که دولت با کم کردن سهم بودجه آموزش و پرورش، این دستگاه را به سمت خصوصی رفتن ناچار می کند؟ گفت: سهمی از بودجه که دولت به ما اختصاص داده در مجلس کاهش یافته است؛ بنابراین دولت سهمی از آموزش و پرورش کم نکرده است. در این جلسه از مجلس تقاضا کردیم سهم ما را مطابق آنچه دولت تعیین کرده، منظور کنند.

وی توسعه کیفی مدارس دولتی را اصلی ترین سیاست آموزش و پرورش دانست و گفت: بیش از ۸۹ درصد مدارس کشور دولتی است و موظف به ارائه خدمات با کیفیت در آن هستیم و با قاطعیت از آن ها حمایت خواهیم کرد. البته در کنار مدارس دولتی، مدارس غیردولتی هم قرار دارند که کمک بسیار خوبی به آموزش و پرورش می کنند و ۱۱ درصد از دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند.

حاجی میرزایی درخصوص تامین نیروی انسانی از طریق ظرفیت دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی گفت: ابتدا باید وضعیت استخدامی ۸۰ هزار نفر از افرادی که در آموزش و پرورش شاغل هستند و هنوز تعیین تکلیف نشده اند مشخص شود، سپس به هر میزان که نیاز به نیروی انسانی بود بر حسب استان، منطقه و جنسیت، ظرفیت های لازم را در دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی ایجاد خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر مسیر ورود به آموزش و پرورش از سه طریق دانشجومعلمان تعهد ۴ ساله، ماده ۲۸ و تبدیل وضعیت افراد است که مجموعه این ها تا سال ۱۴۰۴ به تعادل می رسد و نیروی انسانی مورد نیاز ما تامین خواهد شد.