به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رئیس شورای شهر تهران در مراسم بهرهبرداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید در تهران گفت: ابتدا لازم می دانم از تلاشهای شهرداری تهران، شرکت ایرانخودرو دیزل و بویژه معاونت حمل ونقل که در این شرایط دشوار اقتصادی مدیریت شهری و نوسانات قیمت خودرو، توانستند این صد دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران اضافه کنند، قدردانی کنم.
وی ادامه داد: البته یک سنت حسنه ای در دولتهای گذشته وجود داشت که اتوبوس مورد نیاز شهروندان تهرانی، توسط دولت تامین می شد، پایه گذار این سنت هم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در زمانی که بنده مسئولیت دفتر رییس جمهوری را داشتم با پیگیری ویژه ایشان قرارداد ساخت اتوبوس برای شهر تهران منعقد شد، این توجه و پیگیری نسبت به حمل ونقل عمومی در حدی بود که مدیر شرکت واحد وقت که برادر بزرگتر مدیر فعلی است، شخصا با رییس جمهوری ملاقات میکرد و نتیجه این پیگیری و توجه ویژه ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوسهایی بود که در اواخر دوران سازندگی و اصلاحات ساخته و تحویل شرکت واحد شد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت:هماکنون با وجود مصوبه تامین ۱۹ هزار اتوبوس برای شهرها، که تامین منابع آن هم به عهده وزارت نفت بود متاسفانه هنوز اتوبوسی تحویل شهرداری تهران نشدهاست.
هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه شهرداری میتواند با شرکت های اتوبوس ساز قرارداد منعقد کند و منابع آن را هم وزارت نفت تامین کند. اما متاسفانه پیگیری های لازم برای عملیاتی شدن این مصوبه صورت نگرفته است این در حالی است که این مصوبه به اوایل دولت دوازدهم باز میگردد و زمانی که هنوز ترامپ از برجام خارج نشده بود یعنی یک و نیم سال وقت وجود داشت که این مصوبه را قبل از اعمال شرایط تحریمی و خارج شدن امریکا از برجام عملیاتی کنند.
هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی بوس باید برای شهرهای کشور ساخته شود که سهم تهران ۵ هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینیبوس است و مدیریت شهری باید هر چه سریعتر این مصوبه را عملیاتی کند.
وی ادامه داد: متاسفانه عدم اجرایی شدن این مصوبه باعث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شده به نحوی که عمر متوسط اتوبوسهای تهران به ۱۲ سال رسیده در حالیکه اتوبوسهای شهری باید ظرف ده سال یا حداکثر دوازده سال از سرویس خارج شوند، تعداد اتوبوسهای تهران نیز که طبق برنامه باید ۹ هزار دستگاه باشد به حدود ۵۵۰۰ دستگاه فعال رسیده که عملا ۳ هزار دستگاه آن فرسوده است.
هاشمی افزود: ما برای ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به شش هزار دستگاه ظرف دوسال آینده نیازمندیم که انتظار داریم سه هزار دستگاه آن در همین دولت تامین شود، هرچند رییس جمهوری در فروردین امسال نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای تامین فوری اتوبوس دادند که اجرایی نشد.
هاشمی اظهار داشت: این صد دستگاه اتوبوس و مینیبوس که توسط شهرداری تهران تامین مالی شدند، فقط ۲۰ دستگاه گازسوز و بقیه از نوع دیزلی هستند که برای هوای تهران مناسب نیست اما خودروسازان داخلی، بدون سفارش قطعات، قادر به ساخت اتوبوس گازسوز نیستند و امیدواریم با کارگشایی سیستم بانکی و سایر دستگاههای دولتی بهزودی قرارداد ساخت شش هزار اتوبوس گازسوز برای تهران اجرایی شود.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا خاطر نشان ساخت: «ما شعار مقابله با کرونا را مرتب می دهیم اما به الزامات مقابله پایبند نیستیم، مقابله، نیازمند زمان مناسب، اقدامات مناسب و امکانات مناسب است که در هر سه بخش لنگ می زنیم، در مورد زمان آنقدر تصمیمات را با تاخیر میگیریم که اثرگذاریاش کاهش پیدا میکند و کرونا همیشه دو سه گام از ما جلوتر عمل میکند.»
هاشمی گفت: یکی از همین مسائل، امکانات مناسب توسعه و افزایش حمل و نقل عمومی است چرا که یکی از منابع اصلی انتشار ویروس کرونا در کلانشهر ها حمل و نقل عمومی عنوان شده که بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ درصد را در بر می گیرد لذا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند عاملی در جهت کاهش انتشار این ویروس باشد.
وی اضافه کرد: در مورد اقدامات هم با تردید و بخشی و سلیقهای عمل می کنیم، مانند تعطیلی تهران که اگر هر روز آن را به تاخیر بیاندازیم، سونامی تلفات و قربانیان کرونا بزرگتر میشود، در مورد امکانات هم بدون تقویت سیستم حمل ونقل عمومی و تعطیل نکردن فعالیتهای اداری، فقط زمینه را برای ابتلای بیشتر مردم فراهم می کنیم.
هاشمی گفت: در دهه نخست آبان، تلفات در تهران از ۱۵۰۰ نفر در سال گذشته به ۳۱۰۰ نفر رسیده است یعنی بیش از دو برابر شده است، روزی ۱۶۰ نفر در تهران براثر کرونا فوت میشوند. امیدواریم ستاد ملی کرونا در هرسه زمینه بهتر عمل کند و در زمان و اقدام و امکانات، روند افزایشی کرونا را به کاهشی تبدیل کنیم.
محسن هاشمی همچنین با اشاره به سال جهش تولید گفت: باید واقعیت ها گفته شود، متاسفانه سال ۹۹ که به فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده در حوزه ساخت اتوبوس هیچ اقدامی صورت نگرفته است و از ۱۰ شرکت اتوبوس ساز در کشور ۹ شرکت به حالت تعطیلی درآمده اند. امیدواریم با اجرایی شدن مصوبه دولت اتفاق خوبی در حوزه ساخت اتوبوس صورت گیرد.
مراسم بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید در تهران با حضور «پیروز حناچی» شهردار تهران، «محمد علیخانی» رییس کمیسیون حمل و نقل، «محمد سالاری» رییس کمیسیون شهر سازی و معماری، «سیدمحمود میرلوحی» رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات، «سیدآرش حسینی میلانی» رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، «فرشاد مقیمی» مدیر عامل ایران خودرو، «مناف هاشمی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، «محمود ترفع» مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی و شرکت واحد تهران و جمعی از مسئولان و مدیران شهری در بوستان گفتگو برگزار شد.