مناف هاشمی روز دوشنبه در حاشیه آئین بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شهر در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در همه دنیا در حوزه زیرساختهای حمل و نقل همیشه دولت ها، مردم و شهرداریها با هم حرکت کردند و نتیجه گرفتند اما اینجا کار به سختی پیش میرود و تصور نمیکنم اراده بزرگی در این زمینه وجود داشته باشد و چنین ارادهای را ندیدیم که این سه مجموعه کنار هم باشند و این بار بزرگ را جمع کنند.
وی گفت: اضافه شدن این تعداد اتوبوس به حمل و نقل شهری ما را خوشحال نمیکند هرچند همین هم کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود و از همه کسانی که در این زمینه زحمت کشیدند تشکر میکنم.
وی با بیان اینکه هر کار و هر اقدام بزرگی که بخواهیم انجام دهیم نیازمند منابع مالی سنگین است ادامه داد: حوزه حمل و نقل شهری صرفه اقتصادی ندارد به همین جهت بخش خصوصی به این بخش ورود نمی کند.
هاشمی گفت: مترو تهران برای تکمیل بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. در حوزه اتوبوسرانی نیز عدد بزرگی را نیاز داریم و برای خرید ۴ هزار دستگاه اتوبوس بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان به منابع نیاز است و نمیشود همه را با عوارض از مردم اخذ کرد.
وی با اشاره به هزینههای عمرانی در حوزه حمل ونقل و ترافیک شهرداری در سال گذشته گفت: اعتبارات سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که ما ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تلاش ما این است که امسال این رقم را به ۵ هزار میلیارد تومان برسانیم گفت: این ارقام در کاغذ به ما کمک نمیکند و زمانی که تبدیل به اقدام شود برای ما مهم است. اما تا پایان سال تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان را محقق خواهیم کرد.
هاشمی با اشاره به دو قرارداد خرید اتوبوس از ایران خودرو گفت: در صورتی که اتوبوس ها با قیمت قبل حساب شود، میتوانیم قرارداد جدیدی را امضا کنیم.
وی با اشاره به نوسازی تاکسیها گفت: برای نوسازی تاکسیها نیازمند کمک بلاعوض و یا وام هستیم که با دو بانک قرارداد نهایی داشتیم و رقم را به ۷۰ میلیون تومان رساندیم. در حالی که همزمان با افزایش سقف وام قیمت تاکسی از ۵۰ میلیون به ۱۲۵ میلیون تومان رسید و اینها از مواردی است که مسیر نوسازی تاکسی ها را سخت تر می کند.
هاشمی گفت: انتظار داریم وزارت صنعت در حوزههای مختلف از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و ۱۹ برای اورهال کردن واگنهای مترو همکاری کند.