ساری - ایرنا - اگر چه ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبه اصلی خود نام مازندران را در فهرست ۲۵ استان دارای محدودیت تردد قرار نداد، ولی برخی واکنش‌های رسمی و غیررسمی سبب شد تا نام این استان در آخرین لحظات باقی مانده به اجرای مصوبه به آن الحاق شود، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان نه لازم بود و نه فایده‌ای داشت.

به گزارش ایرنا ، طبق مصوبه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا که عصر یکشنبه این هفته اتخاذ و اعلام شد ، مقرر شد از ساعت ۱۲ روز دوشنبه - دوازدهم آبان ماه - خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی به ۲۵ استان ممنوع شود و خودروهای شخصی با پلاک غیربومی هم حق ورود به این استان ها را نداشته باشند.

تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان زنجان، سمنان و کرمان ۲۵ مراکز استانی بودند که محدودیت‌های جدید برای آنها وضع شد ولی پیش از ظهر روز دوشنبه اعلام شد که ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال این محدودیت ها در مازندران هم موافقت کرده است.

در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شده بود که ممنوعیت‌ها در استان‌های تهران و البرز از انتهای حوزه استحفاظی آنها آغاز و به صورت یکپارچه ورود پلاک غیربومی و خروج پلاک بومی ممنوع است. زمان آغاز اجرای طرح هم ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۲ آبان و زمان خاتمه طرح ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۱۶ آبان ماه است.

پیش از این که نام مازندران به عنوان استان بیست و ششم در فهرست محدودیت های ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گیرد ، برخی از محافل سیاسی و رسانه ای ، نبود نام استان را نشانه ضعف مسئولان از جمله استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اعلام و پس از آن که مازندران هم به فهرست اضافه شد ، آن را نتیجه تلاش های خودشان توصیف کردند.

برخی نیز در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از " متقاعد کردن " ستاد ملی مقابله با کرونا در حد یک پیروزی بزرگ برای متقاعد کنندگان نام بردند و تلاش کردند تا از این گزاره نتیجه مطلوب خودشان را بگیرند. 

واقعیت اما این است که الحاق کردن نام مازندران به مصوبه چیز جدیدی به این استان نداد، چون طبق آنچه که قائم مقام ستاد مقابله با کرونای مازندران اعلام کرد ، ممنوعیت ورود غیربومیان به مازندران تنها برای ۲ استان تهران و البرز بوده است، استان هایی که نامشان در میان ۲۵ استان دارای محدودیت وجود داشت. در واقع حتی اگر نام مازندران هم در مصوبه قرار نمی گرفت ، عملا هیچ خودرویی از ۲ استان یاد شده حق خروج نداشت تا بتواند خودش را به مازندران برساند.

از سوی دیگر قرار گرفتن نام مازندران به عنوان استان بیست و ششم برای اعمال محدودیت آن هم به صورت دیرهنگام و صراحت نداشتن مصوبه درباره مازندرانی ها برای خروج از استان جهت سفر به دیگر مناطق کشور سبب شد تا بر اساس گزارش های غیررسمی تعدادی از شهروندان مازندرانی دچار سرگردانی در استان های مقصد شوند.

علاوه بر این ، سماجت بر قرنطینه کردن مازندران و بستن استان بر روی گردشگران و مسافران در حالی است که گردشگری بخش مهمی از اقتصاد و معیشت مردم این استان را تشکیل می دهد و برنامه ریزی های مقابله با کرونا در استان همواره با نگاه به این مهم تدوین و اجرا شده تا اندکی از فشار اقتصادی کرونا بر بخش وسیعی از مردم کاسته شود؛  برنامه هایی که تاکنون نتایج رضایت بخشی داشته و گواه آن هم قرار نگرفتن نام مازندران در میان ۲۵ استان دارای وضعیت بحرانی برای اعمال محدودیت های ویژه یا قرنطینه کردن بوده است.

آمارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم نشان می دهد که با وجود گردشگر پذیربودن استان و سپری شدن فصل تابستان که مهم ترین زمان گردشگری و پذیرش مسافری منطقه محسوب می شود ، وضعیت کنترل کرونا بهتر از موج اول و دوم بوده است . مثلا در حالی که در موج اول آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان در نقطه پیک به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده بود ، در موج دوم نقطه پیک کمتر از یکهزار و ۸۰۰ بیمار داشت و در حال حاضر هم کمتر از ۸۵۰ بیمار در بیمارستان ها بستری هستند.

این در حالی است که مازندران نه تنها فصل تابستان را سپری کرد ، بلکه ماه محرم و صفر ، تشییع پیکر پنج شهید مدافع حرم و شهدای دیگر و بازگشایی مدارس را هم طی ۲ ماه گذشته پشت سر گذاشت؛ دوره ای که کرونا در بسیاری از استان ها وارد موج سوم شد و وضعیت آنها را بحرانی کرد.

به اعتقاد کارشناسان ، قرار نداشتن نام مازندران در فهرست اولیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت های شبه قرنطینه نه تنها به معنای ضعف مسئولان استان نبوده و نیست ، بلکه نقطه مثبت و روشنی در کارنامه استان است که توانسته است بدون تعطیل کردن اقتصاد و معیشت مردم بویژه بخش گردشگری که بیش از ۳۰ درصد اقتصاد استان را در بر می گیرد ، به گونه ای عمل کند که ستاد ملی ضرورتی برای اعمال محدودیت های ویژه در آن نبیند.

ضرورت پرهیز از نگاه سیاسی به کرونا 
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تقابل برقرار نکردن میان اهمیت سلامت و معیشت در ارتباط با کرونا ، گفت: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایجاد محدودیت تردد در سطح ۲۵ استان با وضعیت قرمز یکی از کارکردهای مهمی است که با وجود تاخیر در اجرا می تواند تاثیرات مثتبی را در صورت تداوم به همراه داشته باشد.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : عدم قرار گیری نام استان مازندران در محدودیت های تردد و سفر و یا فهرست ۲۵ استان با وضعیت قرمز به معنای ضعف مدیریتی و با سایر مشکلات از این دست نبوده و نیست ، ضمن این که باید در ایجاد وضعیت ثبات و عدم قرارگیری در وضعیت قرمز کرونایی استان از مردم و مسئولان قدردانی کرد.

وی با اظهار این که اجرای محدویت در تهران و البرز برای خلوت کردن جاده های استان مازندران کفایت می کرد ، گفت : بررسی ها نشان می دهد که در روزهای تعطیل حدود ۹۰ درصد از تردد در جاده های استان به خصوص مبادی اصلی مربوط به پلاک های غیربومی از جمله استان های تهران و البرز است و با ممنوعیت تردد در این استان ها قطعا جاده های مازندران نیز خلوت می شد و از این که استان مازندران به طور مستقیم در محدودیت تردد قرار نداشت ، نگران کننده نبود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود : به هیچ وجه نباید بحث قرار نگرفتن نام مازندران در فهرست استان های دارای محدودیت ویژه را به حساب ضعف عملکردی مسئولان گذاشت ، بلکه این نشان از فرهنگ بالای مردم استان در رعایت پروتکل های بهداشتی و پاسخ و همراهی مثبت با مسئولان استانی دارد.

این نماینده مجلس از مردم استان به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی که سبب شد مازندران در فهرست استان های با وضعیت قرمز کرونایی قرار نگیرد ، قدردانی کرد و خواهان ادامه دار بودن محدودیت های کرونایی شد.
محسنی اظهار داشت : باید طرح دورکاری در ادارات و دستگاه های اداری و اشتغال در قالب استارت آپ و اینترنتی را برای حوزه اقتصادی افزایش دهیم تا بتوانیم در حالی که فعالیت های اداری را با دورکاری پیش می بریم، اقتصاد را نیز با شیوه اینترنتی داشته باشیم و از آسیب کرونایی به جمعیت استان و کشور جلوگیری کنیم.

قدردانی از مردم 
قائم مقام ستاد مقابله با کرونای مازندران هم گفت : همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک که این روزها به بالای ۸۰ درصد در استان رسید، در عدم قرارگیری مازندران در زمره استان های با وضعیت قرمز کرونایی تاثیر به سزایی داشت.
حسین حسن نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود : در حالی که باید از این عملکرد مثبت استانی و همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی قدردانی شود، متاسفانه برخی با نگاه سیاسی می خواهند تمام دستاوردهای را منفی جلوه دهند و از هر فرصتی از مدیریت استانی انتقاد کنند که به نظر می رسد شرایط مناسبی برای این کار نباشد.
براساس گزارش ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و بابل هم اکنون ۸۴۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این دو دانشگاه بستری و تحت درمان قرار دارند و وضعیت  بیمار با وضعیت بدحال در این استان در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.