تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

تهران- ایرنا- بیشتر باشگاه‌های لیگ برتری در فضای مجازی عملکرد بسیار سطحی و بی‌ذوقی دارند و این یکی از انبوه مشکلاتی است که باشگاه‌های ما با آن سروکار دارند ولی برای رفع آن کار سختی پیش رویشان نیست.

به گزارش ایرنا، فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرف آغاز است و اگر دوباره با تاخیر مواجه نشود باید جمعه این هفته را به تماشای چهار بازی آغازین بنشینیم.

به همین بهانه سری به سایت‌های ۱۶ تیم لیگ برتری زدیم. سپس نگاهی به دیگر شبکه‌های مجازی بین‌المللی آنها یعنی توییتر و اینستاگرام رفتیم که در تمام دنیا معتبر است و به آن استناد می‌شود. راستش را بخواهید پیش از آغاز لیگ، اصلا اقدام جالبی نبود و از انجام دادن این کار پشیمان شدیم چرا که حسابی توی ذوق‌مان خورد. با این وجود تصمیم گرفتیم این گشت و گذار کسل‌کننده و مجازی را با شما هم در میان بگذاریم؛ به این امید که باشگاه‌های ما کمی ذوق و علاقه به خرج دهند و با هزینه‌ای بسیار کم و در حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان در یک سال، چهره‌ و ویترینی جذاب از تیم‌شان بروز دهند و هم باعث خوشحالی هوادارانشان شوند و هم درآمدزایی‌های جالبی را داشته باشند و پول قابل توجهی را به دست بیاورند.

یک تیم سایت ندارد!

در بین ۱۶ تیم حاضر در لیگ بیستم، تیم نساجی سایتی نداشت ولی ۱۵ باشگاه دیگر محیطی به نام سایت اختصاصی داشتند. چیزی که در تمام باشگاه‌ها به صورت مشترک وجود داشت عدم وجود خلاقیت در اکثریت سایت‌ها بود. در کنار آن تعداد از باشگاه‌ها هم اصلا اطلاعات خود را به روز نکرده‌اند و می‌توان در صفحه اصلی سایت نتایج چند ماه قبل و یا سرمربیان و بازیکنانی که دیگر در این تیم‌ها نیستند را مشاهده کرد! آن هم در فضایی که باید دست اول‌ترین اخبار پیرامون همان باشگاه را در آن جستجو کرد.

چند سایتی که توانستند تا حدی نمره قبولی را کسب کنند این سایت‌ها بودند: سایت باشگاه استقلال، سپاهان و فولاد خوزستان. الباقی سایت‌ها یا به روز نبودند؛ یا طراحی‌شان بسیار ضعیف بود و یا در هر ۲ مورد با مشکل مواجه بودند. در ضمن، سایت باشگاه تراکتور هم ضمن تلاش چند ساعته بالا نیامد و با مشکل و اختلال مواجه بود.

در ادامه به سراغ توییتر رفتیم. در فضای بین‌المللی، توییتر فضایی بسیار پرکاربرد و پراستفاده است و شاید گوی سبقت را هم از سایت‌ها در اخبار فوری ربوده است. بر همین اساس نگاهی به توییتر باشگاه‌ها هم انداختیم. ۱۱ تیم یا توییتر ندارند و یا آخرین فعالیشان به مدت‌های بسیار دور برمی‌گردد. در این بین باشگاه‌های فولاد خوزستان و تا حدی تراکتور و پرسپولیس عملکرد تقریبا قابل قبولی در این فضا داشتند. با این وجود به جز فولاد الباقی باشگاه‌ها یا عملکرد فعالی ندارند و یا ذوق و سلیقه، حلقه گمشده کارشان است.

سپس نوبت به اینستاگرام رسید. فضایی بین‌المللی که فقط در ایران و چند کشور خاص دیگر مطرح نیست و کل جهان از این شبکه اجتماعی بهره می‌برند. در اینجا صحبت از دنبال‌کنندگان می‌شود. جایی که پرسپولیس با ۴.۸ میلیون فالوور در صدر قرار دارد. در رده بعدی استقلال است که با فاصله‌ای زیاد نسبت به رقیب سنتی با ۱.۷ میلیون دنبال‌کننده جای گرفته است. تراکتور با ۴۵۴ هزار فالوور و سپاهان با ۱۲۲ هزار دنبال‌کننده رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. در پایین جدول پیکان با ۴۵۸۲ دنبال کننده قرار دارد و سپس ذوب‌آهن با حدود صد فالوور بیشتر جای گرفته است. برای سایپا هم صفحه رسمی در این شبکه اجتماعی پیدا نکردیم! اما اگر بخواهیم از لحاظ کیفی به این صفحات نگاه کنیم به جز نفت مسجدسلیمان و پیکان، الباقی تیم‌ها نسبت به ۲فضای قبلی که مورد بررسی قرار دادیم، اوضاع بهتری دارند. با این وجود کار کردن در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی واژگان و سبک خاص خود را می‌طلبد که متاسفانه در اکثر باشگاه‌ها لحاظ نشده و می‌بینیم که شباهت قابل توجه و بسیار زیادی بین تولیدات این فضاهای متفاوت وجود دارد.

همانطور که در ابتدا گفته شد باشگاه‌های ما می‌توانند با هزینه بسیار کم در فضای مجازی عملکرد بهتر و منسجم‌تری داشته باشند و با تامین خوراک قابل قبول  و مورد احترام و باکیفیت، هواداران و رسانه‌ها را تغذیه کنند و باعث به وجود آمدن ذهنیتی مثبت شوند. اتفاقی که بسیار کم تا به حال رخ داده و باعث شده رسانه‌ها و هواداران، نیازمندی‌های خود از باشگاه مورد نظر را خودشان تولید کنند و یا به دیگر رسانه‌ها متوسل شوند.

در پایان نگاهی به صفحات اجتماعی و سایت‌های چند باشگاه اروپایی می‌اندازیم: