به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان تامین اجتماعی، ناهید حیدری افزود: با توجه به مشکلات مختلف در پرداخت مستمریها توسط واحدهای اجرایی سطح کشور، اعم از رسوب نقدینگی، پراکندگی پرداختها و عدم کنترل مناسب، طرح پرداخت متمرکز مستمریها با هدف مدیریت بهینه نقدینگی و مدیریت بهینه پرداختها، در دستور کار سازمان قرار گرفت.
وی اظهار داشت: بر این اساس پس از محاسبه و تهیه فهرست مستمری در واحدهای اجرایی، لیست قابل پرداخت در پرتال پرداخت متمرکز تهیه و جهت پرداخت مستمری به اداره کل امور مالی این سازمان ارائه میشد، اما به علت عدم ارتباط دوسویه بین سیستم بیمهای الکترونیک (سبا) و پرتال پرداخت متمرکز، مشکلات زیادی در خصوص تهیه لیست مستمری ماهیانه و مزایای جنبی و پاسخگویی به مراجعین در عدم تطابق پرداختیها بوجود میآورد؛ بنابراین طراحی و ساخت سامانه متمرکز مستمری (که جایگزین سبا و پرتال پرداخت متمرکز است،) به عنوان برنامه عملیاتی اولویتدار معاونت بیمهای سازمان تامین اجتماعی در دستور کار اداره کل مستمریها قرار گرفت.
حیدری افزود: از مرداد سال ۱۳۹۸ عملیاتی شدن سامانه متمرکز مستمری تامین اجتماعی در استانها آغاز و تا پایان سال ۱۳۹۸ در ۸ استان عملیاتی شد.
مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به دستور مدیرعامل در توسعه خدمات غیرحضوری، تعمیم سیستم متمرکز مستمری مجدداً از تیر ماه در دستور کار این اداره کل واقع و با اهتمام مجدانه هر هفته دو استان راهاندازی و تا پایان مهر سال جاری این فرایند خاتمه پذیرفت.
وی به مزایای سامانه متمرکز مستمری های سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: یکی از بهترین دستاوردهای این سامانه، اصلاحات در خصوص کوتاه شدن فرایند محاسبه و تایید فهرست مستمری ماهیانه و جلوگیری از ایجادوقفه در ارائه خدمات درمانی به افراد تبعی مستمریبگیران، است.
مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی همچنین مدیریت مصارف با عنایت به دسترسی اطلاعات تجمیعی مستمریبگیران تمامی شعب را از دیگر مزایای سامانه متمرکز مستمری ها برشمرد و افزود: کنترل و نظارت بر عملکرد واحدهای اجرایی با توجه به دسترسی برخط ادارات کل استانها به اطلاعات شعب تحت پوشش و همچنین دسترسی برخط ستاد مرکزی به اطلاعات کلیه شعب سطح کشور نیز از جمله مزایای این سامانه است.
حیدری، جلوگیری حداکثری از ورود اطلاعات اولیه توسط کاربر از طریق ارتباط برخط با سامانه متمرکز کمیسیونهای پزشکی، سامانه متمرکز نامنویسی و سامانه سوابق متمرکز و دریافت اطلاعات از مبادی تولید داده، ارتباط برخط و بهرهبرداری از وبسرویس سازمان ثبت احوال در خصوص بررسی حیات و ممات مستمریبگیران و ارتباط و بهرهبرداری از وبسرویس بانکهای دارای تفاهمنامه با سازمان مبنی بر کنترل برخط شماره حساب مستمریبگیران و صحتسنجی اطلاعات ثبتشده را از دیگر مزایای سامانه متمرکز مستمری های سازمان تامین اجتماعی برشمرد.
وی گفت: امکان ایجاد پایگاه متمرکز از احکام مستمریبگیران، ایجاد امکان محاسبه لیست متمم مستمری ماهیانه، یکسانسازی و اصلاح رویهها و فرایندهای جاری حوزه تعهدات بلندمدت، ایجاد امکان ثبت درخواست برقراری مستمری بیمهشده در هر یک از شعب، برای شعبه آخرین محل بیمهپردازی، اصلاح فرایند محاسبه لیست مستمری ماهیانه و افزودن کنترلهای قبل از محاسبه لیست، جهت جلوگیری حداکثری از اختلال در پرداخت مستمریها نیز از دیگر مزایای سامانه متمرکز مستمری های سازمان تامین اجتماعی است.
مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی با بیان این که سامانه متمرکز مستمریها، بستر ارائه خدمات غیرحضوری به مستمریبگیران را فراهم کرد، یادآور شد: در حال حاضر خدمات درخواست بازنشستگی، ارائه شماره حساب بانکی، دریافت فیش مستمری ماهیانه، دریافت حکم افزایش سالیانه به صورت غیرحضوری ارائه شده و برقراری کلیه مستمریها از ابتدا تا مرحله پرداخت مستمری به صورت الکترونیکی هم در دستور کار است.
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
تهران - ایرنا - مدیرکل مستمریهای سازمان تامین اجتماعی گفت: از ابتدای آبان سال جاری همه استانها در حوزه مستمریها صرفاً با سامانه متمرکز مستمری، امور مربوط به مستمریبگیران را انجام میدهند.